Procesory

Intel HD Graphics - grafika w CPU

przeczytasz w 2 min.

Ilu czytelników zdaje sobie sprawę, że liderem na rynku kart graficznych pod względem ilości sprzedanych sztuk jest właśnie Intel? Dzieje się tak za sprawą ogromnej ilości płyt głównych ze zintegrowaną grafiką.

Niestety wydajna grafika zawsze była piętą achillesową Intela. Jego chipsety w różnych zestawieniach zazwyczaj wypadały na końcu stawki. Na polu zintegrowanej grafiki konkurencja nawet przegoniła Intela jakiś czas temu. Czy Intel HD Graphics to zmieni?

Oto szczegółowe zestawienie funkcjonalności nowej grafiki w stosunku do starszych produktów:



Z prezentowanego zestawienia wynika, że zdecydowana większość zmian została podyktowana dostosowaniem nowego produktu do wymogów rynku HTPC (Home Theater PC). Wygląda na to, że głównie to tam Intel widzi teraz swoją grafikę.

HD Graphics potrafi teraz dekodować w pełni sprzętowo dwa strumienie HD jednocześnie. Dzięki temu zyskał pełną zgodność ze standardem Blu-Ray. Zwiększone zostały możliwości obróbki po zdekodowaniu obrazu. HD Graphips potrafi sprzętowo wyostrzać materiał HD, do czego szczególnie przyda mu się obsługa przestrzeni barw w forma xvYCC oraz 12-bitowego koloru. Wszystko po to, aby miłośnicy kina domowego mogli cieszyć się lepszym odwzorowaniem kolorów.

Nie bez znaczenia jest także obsługa dwóch niezależnych strumieni audio i video przy połączeniach HDMI. Natomiast blok odpowiedzialny za autoryzację cyfrowych treści zyskał teraz możliwość dekodowania dźwięku w systemie Dolby TrueHD i DTS HD Master Audio.

A co dla miłośników 3D? Niestety zmian jest znacznie mniej. Rdzeń graficzny zgodny jest ze standardem DirectX 10 i ShaderModel 4.0, ale oferuje obsługę OpenGL w wersji v2.1.
Podniesiono częstotliwość taktowania układu graficznego z 800 do 900 MHz, co w połączeniu z większą ilością jednostek wykonawczych powinno nieco zwiększyć wydajność.

Niestety, te 900 MHz jak na razie dostępne jest tylko w modelu Core i5 661. Reszta nowych procesorów ma grafikę taktowaną zegarem 733 MHz.

Nowy rdzeń graficzny potrafi także zaadresować więcej pamięci - nawet do 1.7GB (wcześniej tylko 768MB), choć tak duża ilość pamięci dla grafiki tej klasy raczej będzie mało przydatna.

Jak zmiany te przełożyły się na wydajność zintegrowanej grafiki, sprawdzimy na kolejnych stronach.