Karty graficzne

Nowy GeForce 'Siedem'

Wojciech Kiełt | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nVidia oficjalnie zaprezentowała dziś swoją najnowszą kartę graficzną Geforce 7800 GTX. Nowy chip graficzny jest wykonany w technologii 110 nanometrów i składa

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 22 czerwca nVidia oficjalnie zaprezentowała swoją najnowszą kartę graficzną Geforce 7800 GTX. Nowy chip graficzny jest wykonany w technologii 110 nanometrów i składa się z 300 milionów tranzystorów - NV40 w GeForce 6800 ma 220 milionów tranzystorów, a dla porównania taki dwurdzeniowy Pentium D 820 Intela 'jedynie' 230 mln. Oznacza to, że jest to największy GPU jaki kiedykolwiek wyprodukowano na potrzeby grafiki.

Rdzeń premierowej karty 7800 GTX taktowany jest częstotliwością 430 MHz, a 256MB pamięci GDRR3-256bit @ 600 MHz (efektywne 1200 MHz).
Nowy GPU nVidii ma 8 jednostek Vertex Shader i 24 potoki pixeli. Prawdopodobnie chip jest niczym więcej jak NV40 z większą liczbą potoków i dwoma dodatkowymi Vertex Shaderami.
Wydajność wypełniania tego potwora (przy 24 potokach i zegarze 430) to ~10.3 miliardów pikseli/sekundę. Maksymalny pobór prądu oscyluje pomiędzy 100~110W. Karty mają być dostępne także w wersjach Geforce 7800 Ultra, oraz łączone w SLI.

 
ATi R480
nVidia NV40
nVidia G70
modele kart
X850 XT
6800 GT
6800 Ultra
7800 GTX
7800 Ultra
ilość tranzystorów
160 mln
222 mln
302 mln
technologia wykonania
130nm
130nm
110nm
Silnik graficzny
Smartshader HD
Pixel 2.0
Vertex 2.0
CineFX 3.0
Pixel 3.0
Vertex 3.0
CineFX 4.0
Pixel 3.0
Vertex 3.0
procesory vertexów
6
6
8
wydajność geometryczna
66 Gflops
54 Gflops
165 Gflps
liczba potoków
16x1
16x1
24x1
szyna do pamięci
256-bitowa DDR3
256-bitowa DDR3
256-bitowa DDR3
technologie
SmoothVision HD
Hyper Z HD
3Dc
NVIDIA HPDR
LMA III
Intellisample 3.0
UltraShadow II
NVIDIA HPDR
LMA III
Intellisample 4.0
UltraShadow II
możliwość łączenia
dwóch kart
nie
TAK
TAK

GeForce 6 była na tyle udaną serią (jeśli nie liczyć początkowych problemów ze zintegrowanym videoprocesorem), że nVidia tak na dobrą sprawę niewiele miała do poprawiania w nowym GPU. Jedynym problemem był zbyt duży pobór mocy i wydzielanie ciepła w najmocniejszych kartach GeForce 6800 Ultra. Wyprodukowanie chipa w technologii 110 nanometrów pozwoliło nVidii stworzyć super wydajną serię przy zachowaniu rozsądnego poboru prądu i temperaturze, która nie wymaga bardzo wydajnego i głośnego chłodzenia.

Trudno oprzeć się wnioskom, że nVidia już po raz drugi z rzędu wyprzedziła swojego konkurenta, firmę ATi, w wyścigu technologicznym. W kwietniu zeszłego roku prezentując nowoczesny GPU NV40 w pełni zgodny z DirectX 9c, a dziś po raz kolejny, wypuszczając jeszcze wydajniejszą wersje świetnego już procesora graficznego.

Luna - nowa' maskotka' serii GeForce7 ma wyraźnie azjatyckie rysy ;)