Karty graficzne

Przeźroczyste wygładzanie AA

przeczytasz w 1 min.

Jedną z nowych funkcji G70, która szczególnie zwróciła naszą uwagę jest "Przeźroczyste wygładzanie krawędzi AA". Tak do końca naprawdę nie wiadomo, czy jest to technologia dostępna tylko dla GeForce7 - realizowana sprzętowo - czy tylko nowa technika/algorytmy filtrowania tekstur, które można by również wykorzystać w GeForce 6. Niemniej jednak jej działanie jest wyśmienite ... no może z małymi wyjątkami, bo wszystko wskazuje, że cierpi ona jeszcze na chorobę wieku dziecięcego.

W zaawansowanych ustawieniach sterownika możemy wybrać dwa typy tej techniki: próbkowanie wielokrotne i próbkowanie super. Efekty działania 'wielokrotnego' są raczej niezauważalne. Próbkowanie super daje rewelacyjne efekty ... pod warunkiem, że nVidia dopracuje tę technikę.

Kto grał chociażby w HalfLife2, zapewne doskonale pamięta ogrodzenia z drucianej siatki i całą masę przeróżnych różnych rusztowań, na które niestety nie działało wygładzanie krawędzi AA. Efekt był mniej więcej taki:

Włączone wygładzanie AAx4 i Anizo x16
słupki, druty itp (czyli wektory) są ładnie wygładzone, ale siatka, która jest przeźroczystą teksturą wygląda koszmarnie.
(kliknij aby podejrzeć pełny ekran)

Różnicy w jakości obrazu przy włączonym 'próbkowaniu wielokrotnym' nie było żadnej. Obraz wyglądał dokładnie tak samo jak powyżej. Efekty dało dopiero włączenie 'próbkowania super'. Naszym zdaniem jest to strzał w dziesiątkę !

Włączone wygładzanie AAx4 i Anizo x16 + przeźroczyste próbkowanie super
(kliknij aby podejrzeć pełny ekran)

Strata wydajności po włączeniu tej techniki jest nieznaczna, rzędu 5-10%. Przy ponad 60 fps, które uzyskaliśmy na GeForce7800 GTX w HL2 w rozdzielczości 1600x1200, z włączonym AAx4 i Anizo x16, utrata 5% praktycznie nie miała dla nas znaczenia.

Niestety, jak zaznaczyliśmy na początku korzystając z przeźroczystego 'próbkowania super' można natknąć się na wiele błędów w grafice. Oto przykładowe:

Wszystkie przeźroczyste tekstury barierek i kratownic zostały pozbawione 'koloru'


i tu również nie trudno się domyślić, które elementy/tekstury zostały 'zepsute' przez 'próbkowanie super'

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!