Monitory

Słowniczek

Oto mały, podręczny słowniczek wyjaśniający niektóre zwroty i skróty używane w naszym przeglądzie monitorów LCD.

  • cd/m2 : współczynnik jasności matrycy LCD - kandele na metr kwadratowy
  • Czas reakcji piksela : to czas, który jest potrzebny dla pojedynczego piksela na zapalenie się i całkowite wygaśnięcie, liczony w milisekundach.
  • DVI ( Digital Video Interface) : standard złącza pomiędzy kartą graficzną a monitorem. Złącze DVI występuje w 3 wariantach: DVI-I przesyła zarówno dane cyfrowe, jak i analogowe. Po zastosowaniu właściwej przejściówki można go połączyć ze zwykłym złączem D-Sub karty graficznej. DVI-D przesyła natomiast tylko dane cyfrowe, a DVI-A - tylko analogowe.
  • Fabryczne ustawienia : ustawienia do których monitor powraca po użyciu funkcji reset.
  • Luminancja : wielkość fotometryczna charakteryzująca świecenie źródeł światła w danym kierunku
  • Kąt widzenia : jest obszarem, w którym obraz nie ulega żadnym przekłamaniom i zniekształceniom. Liczy się go od środka ekranu w obie strony, jeśli więc przekłamania pojawią się przy wychyleniu się obserwatora w jedną stronę o kąt 45 stopni, wówczas kąt widzenia wynosi 90 stopni. Ważny zarówno w poziomie, jak i w pionie.
  • Kontrast : zdolność monitora do przedstawiania jasnego znaku na ciemnym tle lub odwrotnie. Niestety, kontrast trudno zmierzyć bez sprecjalnych przyrządów pomiarowych. Aby uzyskać pewność, że monitor odpowiada normom ostrości, należy przyjrzeć się ekranowi w warunkach oświetleniowych, panujących w miejscu pracy. Obraz powinien być czysty i wyraźny.
  • LCD ( Liquid Crystal Display) : powszechnie używany skrót, określający wyświetlacze ciekłokrystaliczne (alternatywa do monitorów CRT). Wyświetlacz ciekłokrystaliczny składa się z matrycy komórek ciekłokrystalicznych, złożonej z milionów jednostek, w zależności od rozmiaru i rozdzielczości. Każdy piksel składa się z trzech takich komórek. Zmiany napięcia powodują zmianę orientacji przestrzennej cząsteczek krystalistycznych. To z kolei umożliwia kontrolę przepuszczalności światła. Kolorowe powłoki generują podstawowe kolory: czerwony, zielony i niebieski.
  • Nasycenie kolorów : aby osiągnąć dobre nasycenie kolorów, monitor musi być w stanie wyświetlić odpowiednio dużą głębię kolorów i wyraziste ich odcienie. W monitorach CRT przestrzeń kolorów determinowana jest przez użyty luminofor, a w panelach LCD - przez użyte filtry (folie) barwne. Świetlistosć i nasycenie wyświetlanych kolorów zależy od kontrastu i jasności monitora. I większy zakres kontrastu, tym lepsze nasycenie kolorów, a im większa jasność, tym większa ich świetlistość.
  • OSD (On-Screen Display) : wyświetlane na ekranie menu z logicznie ułożonymi ustawieniami monitora (np. jasność, kontrast, geometria itd.), które można łatwo zmieniać.
  • RGB : ustandaryzowana przestrzeń kolorów RGB. Rosnąca liczba użytkowanych na całym świecie urządzeń RGB wymogła stworzenie międzynarodowego standardu. W przestrzeni kolorów sRGB wszystkie punkty czerwone, zielone i niebieskie są ściśle zdefiniowane i obowiązują dla wszystkich urządzeń zgodnych z sRGB. Więcej informacji pod adresem www.color.org.
  • TFT (Thin Film Transistor) : wyświetlacz LCD składa się z matrycy bardzo małych tranzystorów, które aktywnie sterują położeniem ciekłych kryształów i w efekcie ilością wydostającego się światła. Każdy tranzystor sterowany jest osobno. Mówi się wtedy o wyświetlaczu z matrycą aktywną (AMLCD).
  • Technologia IPS (Super - In Plane Switching) : pozwala na osiągnięcie dużych rozdzielczości (1600x1200) i dużych kątów widzenia, które mogą wynosić nawet 176 stopni. Opracowana w firmie Hitachi.
  • Technologia MVA (Multi-domain Vertical Alignment) : technologia firmy Fujitsu. Kąt widzenia w granicach 160 stopni, czas reakcji bardzo mały, jednak dopiero najnowsze odmiany tej technologii - MVA Premium - dają satysfakcjonującą jakość obrazu.
  • Technologia TN+Film (Twisted Nematic + Film) : najstarsza, rozwijana od kilku lat i najtańsza w produkcji technologia TN wzbogacona ostatnio poprzez dodanie dodatkowej warstwy (film=warstwa) zwiększającej kąt widzenia do ok. 160 stopni.

    c.d.n.

    inne zagadnienia
  • Co określa norma ISO 13406-2, czyli definicja tolerancji błędu pikseli dla monitorów TFT
    Norma ISO 13406-2 jest częścią testu ergonomiczności TUEV i określa normy ergonomiczne dla monitorów LCD. Jednym z kryteriów jakości normy ISO jest tolerancja błędu pikseli. W tym przypadku błąd piksela odnosi się do własności produkcyjnej ekranów LCD związanej z warunkami technologicznymi i technicznymi.
    Współczesne monitory LCD mają dużą liczbę komórek i pojedyncze komórki mogą być wadliwe, włączając się lub wyłączając na stałe, wskutek czego na ekranie widoczne są jasne lub ciemne piksele. Norma ISO 13406-2 pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości i stanowi jasną definicję warunków realizacji roszczeń gwarancyjnych dla klientów i producentów, określającą klasy wadliwych pikseli. Liczba i umiejscowienie wadliwych pikseli określają podstawę dla realizacji roszczeń gwarancyjnych.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!