NVIDIA G-Sync Compatible, a Ultimate - jakie są różnice?
Monitory

NVIDIA G-Sync Compatible, a Ultimate - jakie są różnice?

Obraz w grach bez dokuczliwego tearingu i z idealną synchronizacją? Na kartach graficznych GeForce to możliwe dzięki zastosowaniu technologii G-Sync.

Bardziej płynny obraz w grach oraz lepsza synchronizacja pracy karty graficznej i monitora to temat znany od dłuższego czasu. Technologie supersynchronizacji obu czołowych producentów układów graficznych - G-Sync od NVIDII i FreeSync od AMD - zdążyły przejść długą ewolucję. Dziś mamy aż trzy odmiany G-Sync firmy NVIDIA - czy wiesz czym się one różnią? Jeśli już jesteśmy przy technologiach tej firmy... czy wiesz co to jest NVIDIA Reflex?

Co to jest NVIDIA G-Sync?

G-Sync - co to za zwierz? To technologia supersynchronizacji dla kart graficznych NVIDIA GeForce, która poprawia jakość obrazu w grach przez usuwanie rozrywania (tearing) i przycięć (stutter) obrazu, celem uzyskania wyższej płynności. Do działania wymagany jest odpowiedni monitor (z certyfikatem NVIDIA G-Sync) oraz co najmniej karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 1050 (lub nowsza).

Jakie są różnice pomiedzy G-Sync Ultimate, G-Sync, a G-Sync Compatible?

  • G-Sync Ultimate - co to jest? To najlepsza wersja tej technologii wykorzystująca procesory NVIDIA G-SYNC wbudowane w monitory razem ze wsparciem standardu HDR i niskimi opóźnieniami.
  • G-Sync - co to jest? To pełna wersja tej technologii wykorzystująca monitory wyposażone w procesor NVIDIA G-SYNC, ale bez wsparcia HDR.
  • G-Sync Compatible - co to jest? To z kolei oznacza zgodność z (wybranymi) monitorami wykorzystującymi otwarty standard Adaptive Sync (na którym bazuje technologia AMD FreeSync) bez wsparcia sprzętowego układu G-Sync. Efekty nie są tak spektakularne jak w przypadku "pełnego G-Sync", ale za to monitory takie są znacznie tańsze. Nie każdy monitor Adaptive Sync jest zgodny z G-Sync Compatible - NVIDIA sprawdza i certyfikuje dostępne konstrukcje oraz przygotowuje sterowniki, które rozwiązują ewentualne problemy z migotaniem czy przekłamaniami wyświetlanego obrazu.

Reasumując - technologie G-Sync i G-Sync Ultimate oparte są dodatkowym układzie synchronizującym obraz znajdującym w monitorze, a więc jest to rozwiązanie sprzętowe. Monitory G-Sync Compatible takiego układu nie posiadają i opierają się na rozwiązaniu programowym. Generalnie rzecz biorąc - jest to po prostu technologia Adaptive Sync, ale sprawdzona przez NVIDIĘ w przypadku każdego monitora, by zapewnić poprawne działanie.

Rodzaje NVIDIA G-Sync

Adaptive Sync - co to jest? To otwarty standard synchronizacji monitora z kartą graficzną. Początkowo znajdował się on jedynie w specyfikacji DisplayPort, ale wkrótce znalazł się również w HDMI. Posłużył jako podstawa do stworzenia technologii AMD FreeSync (czyli synchronizacji na kartach AMD Radeon).

Z jakimi problemami radzi sobie technologia G-Sync?

Problem jest znany od dawna i polega na synchronizacji pracy karty graficznej i monitora. Przy wyłączonej synchronizacji pionowej (V-Sync) w grach, często możemy zaobserowować nieprzyjemne zjawisko "rozrywania ekranu" zwane tearingiem.

NVIDIA G-Sync niweluje problem rozrywania obrazu

Zjawisko to spowodowane jest właśnie brakiem dobrej synchronizacji pomiędzy generowaniem obrazu przez układ graficzny, a wyświetlaniem jej na ekranie monitora.

NVIDIA G-Sync

Do tej pory problem ten rozwiązywano za pomocą opcji synchronizacji pionowej, której jednak działanie było dalekie od ideału. Włączona synchronizacja powoduje solidny input-lag, który odczuwają zwłaszcza osoby grające w dynamiczne gry FPP, a na dodatek w przypadku gdy karta graficzna nie nadąży z generowanie kolejnej klatki, na ekranie wyświetlana jest poprzednia, co powoduje widoczne "zacięcia" w wyświetlaniu obrazu (stutter).

NVIDIA G-Sync

Technologie takie jak Adaptive Sync / G-Sync Compatible nieco pomagają w tej kwestii, ale nie rozwiązują całkowicie problemu. Zdecydowanie najlepiej sobie z tym radzi sprzętowe rozwiązanie G-Sync, a więc G-Sync oraz G-Sync Ultimate.

G-Sync jest technologią, która synchronizuje częstotliwość odświeżania monitora z prędkością renderowania karty graficznej. Za jednym zamachem pozbywamy się zjawiska tearingu i zacięć. Input-lag zwiększa się w stopniu minimalnym i nieporównywalnym do tego, co można zaobserować podczas włączenia synchronizacji pionowej (V-Sync On). Tak ulepszona synchronizacja sprawia również, że gra działająca w 40 klatkach na sekundę, wydaje się równie płynna jak przy 60 klatkach na sekundę. 

NVIDIA G-Sync

Jak NVIDII udało się za jednym zamachem rozwiązać tyle problemów? G-Sync nie jest rozwiązaniem programowym, a sprzętowym (nie licząc wariantu G-Sync Compatible). Jako, że jest to technologia NVIDII, która "od wieków" zazdrośnie strzeże swoich sekretów, zadziała ona wyłącznie na kartach GeForce (od modelu GTX 1050 wzwyż).

Jak włączyć NVIDIA G-Sync?

ASUS ROG SWIFT PG278Q - monitor G-Sync

ASUS ROG SWIFT PG278Q - monitor G-Sync

Przede wszystkim niezbędny jest monitor wyposażony w technologię G-Sync. Mieliśmy możliwość testować ją wraz z monitorem ASUS ROG SWIFT PG278Q. Jest to monitor z rodziny ROG (przeznaczony dla graczy) o przekątnej 27 cali i rozdzielczości 2560 x 1440 (maksymalna wartość odświeżania tego monitora to 144 Hz).

Konfiguracja jest banalna. Po uruchomieniu komputera z monitorem G-Sync i odpowiednią kartą GeForce od razu otrzymamy komunikat o możliwości włączenia tej technologii.

Wystarczy w panelu kontrolnym NVIDIA przejść do opcji Konfigurowanie funkcji G-Sync i "zaptaszkować" opcję Włącz funkcję G-SYNC, G-SYNC Compatible (tak jak na zrzucie ekranowym poniżej) - to naprawdę wszystko.

Możemy jeszcze wybrać, czy technologia ma działać tylko w trybie pełnoekranowym, czy również okienkowym. Jest to na tyle istotne, że karta działająca w trybie G-Sync pobiera nieco więcej energii. Warto więc zarezerwować jej działanie tylko do gier (które zwykle uruchamiamy w trybie pełnoekranowym).

Ustawienia NVIDIA G-Sync

To już naprawdę wszystko - od tej chwili każda gra będzie wykorzystywać tę technologię, a płynność wyświetlania obrazu znacznie się zwiększy. No, może prawie każda. Jak przyznaje sama NVIDIA, są gry w których włączenie G-Sync powoduje problemy. W takim przypadku sterownik automatycznie wyłącza tę technologię.

NVIDIA G-Sync test (wideo)

Aby przedstawić różnice w działaniu przy wyłączonej i włączonej synchronizacji pionowej, oraz przy użyciu G-Sync, nakręciliśmy krótki materiał wideo z szybkością 120 klatek na sekundę. W testach wykorzystaliśmy demo technologiczne NVIDIA Pendulum (każdy może je pobrać ze strony NVIDII) oraz grę Watch Dogs.

Przy wyłączonej synchronizacji (V-Sync Off) widoczne jest rozrywanie obrazu (tearing). Przy włączonej synchronizacji (V-Sync Off) zakłócenie płynności (stuttering). G-Sync daje zdecydowanie najlepszą płynność obrazu przy minimalnie zwiększonym input-lagu (w stosunku do wyłączonej synchronizacja pionowej).

Na plus rozwiązania NVIDII należy zapisać obraz w grach o niespotykanej dotąd płynności, likwidację tearingu (rozrywania obrazu), stutteringu (zacięcia obrazu) i opóźnień (input-lag). Dzięki temu, że przy użyciu G-Sync obraz przy 40 fps, wygląda tak płynnie jak przy 60 fps (bez użycia tej technologii) możemy pokusić się o zwiększenie rozdzielczości czy detali, bez spadku płynności animacji

G-Sync Ultimate, G-Sync i G-Sync Compatible - lista obsługiwanych monitorów

Pełna (ciągle aktualizowana) lista monitorów zgodnych z tymi trzema standardami, znajduje się na dedykowanej stronie NVIDIA. Aktualnie (maj 2021) znajduje się na niej 15 monitorów G-Sync Ultimate, 76 monitorów G-Sync oraz 155 monitorów G-Sync Compatible. Oprócz nazw znajdziemy tam również podstawowe informacje na ich temat, obejmujące przekątną matrycy, rodzaj panelu, rozdzielczość, odświeżanie, czy wykorzystane porty.

Komentarze

26
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    greghostor
    2
    Ja tam nie widzę różnicy
    • avatar
      cattani43
      2
      Marketingowy bełkot na wyciąganie kasy. Teraz 3 klasy G sync i 3 rodzaje cen na zastosownie tej samej technologii. Karty za 500 dolców po 6-8k i więcej teraz czas na monitory potem itd...
      • avatar
        Abgan
        1
        A to nie jest tak, że mocniejsza karta, generująca klatki szybciej niż 60 razy na sekundę przy włączonym VSync, załatwia sprawę? I problem dotyczy głównie grania przy konfiguracji na której mamy zauważalnie mniej FPS niż częstotliwość odświeżania monitora?
        • avatar
          Thorns
          1
          prawidłowe ustawienie to g-sync + włączenie synchronizacji pionowej w opcjach nv, wyłączenie synchronizacji pionowej w grze + najlepiej blokada fps w grze 3 fps poniżej czestotliwosci odświeżania monitora.
          • avatar
            Wasek
            1
            Nie znam się więc się wypowiem. Nigdy nie używałem FreeSync więc nie mogę mieć na ten temat zdania. Od niedawna w końcu mogę używać G-Sync i różnica między brakiem jakiejkolwiek synchronizacji (wiadomo) lub V-Sync jest ogromna przynajmniej w moim odczuciu. Potrafię zauważyć, spadek klatek na V-Sync całkiem wyraźnie, przy G-Sync ta różnica jest wręcz niezauważalna lub bardzo subtelna.
            • avatar
              Ahura
              -1
              ile teorii, tyle teorii. A ja nie gram bo nie mam czasu. Dziękuję, dobranoc
              • avatar
                bIeblebleble
                -9
                G-Sync nie ma sensu jeśli fps nie przekracza częstotliwości odświeżania monitora.
                Tego nie pokazaliście.
                • avatar
                  Marti99
                  0
                  Jeszcze ciekawy temat jak wlaczyc na starej karcie graficznej. Mam 980ti i niema tego ustawienia w panelu nvidii. Po dlugim mozolnym szukaniu okazalo sie ze jednak da sie wlaczyc jako "adaptive sync". Jest to opcja ukryta na podstronie (caly czas panel z ustawieniami nvidia) gdzie jest cala dluga lista ustawien. Jedna z opcji na liscie to "synchronizacja" czy jakos tak. Mozna ja wlaczyc, wylaczyc albo wybrac "adaptive sync". Dziala to z monitorem freesync bo tak tego uzywam. polecam.