Karty graficzne

512 MB vs 1024 MB

przeczytasz w 5 min.

Pamięć operacyjna służy do przechowywania danych do programów, w naszym przypadku gier. Zazwyczaj im jest jej więcej, tym lepiej, bo karta graficzna może pomieścić więcej informacji i przez cały czas ma je „pod ręką”. Nie oznacza to jednak, że w każdej sytuacji więcej RAM-u pozwoli osiągnąć wyższą wydajność.

Po pierwsze, z większej pojemności pamięci musi skorzystać gra, gdzie dodatkowo ważną rolę grają ustawienia opcji graficznych. Wysoka rozdzielczość bądź wyższa jakość tekstur z pewnością skorzystają z większej pojemności pamięci RAM. Po drugie, układ graficzny musi mieć na tyle dużą wydajność, by w np. w rozdzielczości obrazu 1680x1050, 1920x1200 i w wyższych umiał zachować płynność animacji. Co nam z tego, że np. GeForce GT 220 512 MB będzie miał 3 kl./s mniej od modelu z 1024 MB, kiedy ich ogólna wydajność będzie na poziomie 10 kl./s w rozdzielczości 1920x1200.

Większość oferowanych akceleratorów ma 512 lub 1024 MB pamięci RAM. Mając do dyspozycji dwie karty graficzne ze średniego segmentu – GeForce GTS 450 i Radeona 5750, sprawdziliśmy czy większa pojemność pamięci w standardowych trybach będzie miała wpływ na wydajność. Testy wykonaliśmy w trzech grach.
 

Arcania: Gothic 4 - DX10
1024x768, Średnie Detale

GeForce GTS 450 512MB (783/900) 53
39
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 53
39
Radeon 5750 512MB (700/1150) 46
37
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 46
37
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Arcania: Gothic 4 - DX10
1280x1024, Średnie Detale

GeForce GTS 450 512MB (783/900) 41
31
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 41
32
Radeon 5750 512MB (700/1150) 38
31
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 38
31
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Arcania: Gothic 4 - DX10
1680x1050, Średnie Detale

GeForce GTS 450 512MB (783/900) 31
25
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 32
26
Radeon 5750 512MB (700/1150) 32
26
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 32
26
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Bez względu na rozdzielczość obrazu, różnice pomiędzy kartami 512 i 1024 MB są na poziomie błędu pomiarowego.

 

CMR: Dirt2 - DX11 - Chorwacja
1024x768, Maks. Detale

GeForce GTS 450 512MB (783/900) 101
91
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 101
91
Radeon 5750 512MB (700/1150) 82
76
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 82
76
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

CMR: Dirt2 - DX11 - Chorwacja
1280x1024, Maks. Detale

GeForce GTS 450 512MB (783/900) 73
68
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 73
68
Radeon 5750 512MB (700/1150) 62
58
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 62
58
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

CMR: Dirt2 - DX11 - Chorwacja
1680x1050, Maks. Detale

GeForce GTS 450 512MB (783/900) 68
50
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 68
50
Radeon 5750 512MB (700/1150) 53
50
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 52
49
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Nie inaczej jest w grze wyścigowej CMR: Dirt 2.

Metro 2033 - DX9
1024x768, Średnie Detale, PhysX wyłączony, AF x4

Radeon 5750 512MB (700/1150) 97
69
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 97
69
GeForce GTS 450 512MB (783/900) 93
67
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 93
67
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Metro 2033 - DX9
1280x1024, Średnie Detale, PhysX wyłączony, AF x4

Radeon 5750 512MB (700/1150) 72
53
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 72
53
GeForce GTS 450 512MB (783/900) 68
50
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 68
50
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Metro 2033 - DX9
1680x1050, Średnie Detale, PhysX wyłączony, AF x4

Radeon 5750 512MB (700/1150) 59
43
Radeon 5750 1024MB (700/1150) 59
43
GeForce GTS 450 512MB (783/900) 55
41
GeForce GTS 450 1024MB (783/900) 55
41
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Ze względu na wymagania sprzętowe w Metro 2033 można spodziewać się wykorzystania większej pojemności RAM. Mimo wszystko w niedrogich kartach graficznych brak widocznych różnic.

Wnioski: grywalne ustawienia gier, gdzie karta graficzna będzie umiała wykorzystać 1024 MB pamięci są trudne do znalezienia. Wydajność sprawdzaliśmy także w innych tytułach, ale rezultaty były podobne do powyższych. Po prostu do rozdzielczości obrazu 1680x1050 w średnich detalach graficznych i na niedrogich akceleratorach nie dopatrzymy się widocznych różnic. A zatem, w przypadku takich kart jak GeForce GT 240, Radeon 5670, Radeon 5750, GeForce GT 430, GeForce GTS 450 i innych z podobnego segmentu cenowego wystarczy mniejsza pojemność pamięci operacyjnej. Nie warto dopłacać dużych sum, chyba że to kwestia 20-30 zł – z marketingowego punktu widzenia kartę z 1024 MB łatwiej nam będzie sprzedać.