Karty graficzne

Arcania: Gothic 4, Mafia II, Resident Evil 5

przeczytasz w 11 min.

Arcania: Gothic 4

 

Świat w grze jest bardzo kolorowy, czasami przypomina TES IV: Oblivion. Szczegółowość poszczególnych obiektów jest bardzo dobra. Roślinność, budynki i dość rozległe tereny wpływają na obciążenie komputera. Gra znakomicie nadaje się do testów procesorów i kart graficznych. Szkoda, że Gothic 4 wykorzystuje tylko możliwości DirectX 10. Gothic 4 testowaliśmy w artykule:

Arcania: Gothic 4 - DX10
1024x768, Średnie Detale

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 68
48
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 54
41
MSI GTS 450 512MB (850/902) 53
37
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 52
38
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 46
37
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 46
37
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 39
30
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 37
27
MSI GT 240 512MB (550/900) 30
22
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 28
23
MSI GT 430 1GB (785/1000) 27
20
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 21
16
MSI GT 210 512MB (589/499) 7
5
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Arcania: Gothic 4 - DX10
1280x1024, Średnie Detale

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 57
43
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 44
37
MSI GTS 450 512MB (850/902) 40
31
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 40
31
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 38
31
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 38
31
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 30
25
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 28
22
MSI GT 240 512MB (550/900) 24
18
MSI GT 430 1GB (785/1000) 21
16
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 21
17
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 16
12
MSI GT 210 512MB (589/499) 3
1
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Arcania: Gothic 4 - DX10
1680x1050, Średnie Detale

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 46
35
  
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 36
30
MSI GTS 450 512MB (850/902) 32
26
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 32
25
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 32
26
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 32
26
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 24
20
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 23
19
MSI GT 240 512MB (550/900) 19
15
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 17
14
MSI GT 430 1GB (785/1000) 16
13
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 12
10
MSI GT 210 512MB (589/499) 1
1
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Specyfika gry nie wymaga dużej liczby wyświetlanych kl./s – wystarczy ok. 25/s. Oprócz mizernej wydajności na GeForce GT 210, na którym nie da się zupełnie grać, reszta przetestowanych kart oferuje dobrą wydajność.

Schody zaczynają się od rozdzielczości 1280x1024 pikseli. Mając w komputerze GeForce GT 240, GeForce GT 430, czy nawet GeForce 9800 GT – grało nam się mało komfortowo. Zbyt często następują spadki wyświetlanych klatek. O ile w czasie przemierzania krain czy wiosek wystarczy nawet 20 kl./s, o tyle walka z wrogiem jest bardzo trudna.

Największa rozdzielczość jest zarezerwowana w zasadzie dla dwóch kart: Radeona 5770 i GeForce GTX 460 768 MB.
 

Mafia II

 

Ulice tętniące życiem, mnóstwo ciekawych miejsc do zwiedzenia, interesujące misje do wykonania, pościgi, a do tego ładna grafika – to daje nam Mafia II. Sama gra nie ma ogromnych wymagań sprzętowych. Wystarczy średniej klasy komputer, aby móc się rozkoszować wysoką wydajnością.

Mafia II - DX9
1024x768, Maks. detale, PhysX wyłączony

MSI GTS 450 512MB (850/902) 88
47
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 87
46
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 86
55
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 73
48
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 73
48
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 63
44
ASUS GTX 460 768MB (700/920) 55
43
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 54
37
MSI GT 240 512MB (550/900) 51
36
MSI GT 430 1GB (785/1000) 47
31
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 45
30
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 37
25
MSI GT 210 512MB (589/499) 12
7
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Mafia II - DX9
1280x1024, Maks. detale, PhysX wyłączony

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 87
49
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 66
45
MSI GTS 450 512MB (850/902) 62
33
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 62
32
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 56
38
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 56
38
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 46
31
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 40
26
MSI GT 240 512MB (550/900) 37
25
MSI GT 430 1GB (785/1000) 33
19
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 32
19
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 25
16
MSI GT 210 512MB (589/499) 6
1
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Mafia II - DX9
1680x1050, Maks. detale, PhysX wyłączony

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 72
46
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 54
33
MSI GTS 450 512MB (850/902) 51
31
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 50
31
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 46
29
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 46
29
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 40
26
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 37
24
MSI GT 240 512MB (550/900) 29
18
MSI GT 430 1GB (785/1000) 27
16
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 25
14
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 24
18
MSI GT 210 512MB (589/499) 3
1
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Najniższy używany przez nas tryb wielkości ekranu 1024x768 nie był dużym wyzwaniem dla testowanych kart, z wyjątkiem GT 210. Poczciwy GeForce GT 220 z pamięcią DDR3 zaoferował całkiem przyzwoitą wydajność.

Zwiększenie wielkości obrazu do 1280x1024 lub 1680x1050 wyciska ostatnie soki z tanich akceleratorów. Odpowiednią płynność animacji uzyskamy posiadając kartę pokroju GeForce GTS 450 lub Radeon 5750. Natomiast super płynny obraz bez żadnych przycięć – instalując w komputerze GeForce’a GTX 460 768 MB.
 

Resident Evil 5

 

Pod względem technologicznym gra nie oferuje zaskakującej jakości grafiki, ale w zamian nie ma kolosalnych wymagań sprzętowych. Ponadto możemy w Resident Evil 5 włączyć generowanie obrazu w trybie DX10.

Resident Evil 5 - DX10
1024x768, Maks. Detale

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 183
137
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 144
103
MSI GTS 450 512MB (850/902) 130
97
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 128
96
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 124
87
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 124
87
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 96
64
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 93
67
MSI GT 240 512MB (550/900) 77
56
MSI GT 430 1GB (785/1000) 66
49
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 66
49
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 52
37
MSI GT 210 512MB (589/499) 17
12
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Resident Evil 5 - DX10
1280x1024, Maks. Detale

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 124
94
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 102
75
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 87
63
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 87
63
MSI GTS 450 512MB (850/902) 86
66
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 85
65
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 66
46
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 65
47
MSI GT 240 512MB (550/900) 53
38
MSI GT 430 1GB (785/1000) 43
32
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 43
32
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 35
25
MSI GT 210 512MB (589/499) 11
7
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Resident Evil 5 - DX10
1680x1200, Maks. Detale

ASUS GTX 460 768MB (700/920) 96
70
Gigabyte 5770 1GB (850/1200) 81
61
HIS HD 5750 512MB (700/1150) 69
51
Gigabyte HD 5750 1024MB (700/1150) 69
51
MSI GTS 450 512MB (850/902) 66
50
Gigabyte GTS 450 1GB (830/902) 65
50
Gigabyte 9800GT 1GB (600/900) 51
36
Gigabyte HD 5670 1GB (785/1000) 51
37
MSI GT 240 512MB (550/900) 41
29
MSI GT 430 1GB (785/1000) 33
24
Gigabyte HD 5570 1GB (670/800) 32
25
Gigabyte GT 220 1GB (720/800) 27
20
MSI GT 210 512MB (589/499) 8
3
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Z wyjątkiem GeForce’a GT 210 w Resident Evil 5 pogramy na praktycznie każdym dostępnym akceleratorze – włącznie z rozdzielczością obrazu 1680x1050 pikseli. W największej używanej przez nas wielkości obrazu, tanie Radeony 5670 i 5750 czuły się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”. Nieco słabiej prezentują się układy graficzne NVIDII. Dopiero mając GeForce’a GTS 450 możemy mówić o dobrym komforcie grania.

Ale to wszystko w 1680x1050, a co z niższymi trybami? Uruchomienie gry w 1280x1024 nie sprawia już takiego problemu tanim kartom graficznym. GeForce GT 240 oferuje co najmniej dobrą wydajność.

Zaskoczyły nas nieco niskie rezultaty GeForce GT 430 (który i tak był podkręcony przez MSI). Wydajność tego układu była niższa, niż na starym GeForce GT 240.