Karty graficzne

Graficzny Titan

przeczytasz w 2 min.

Na początku marca 2013 roku, Nvidia zaprezentowała graficzną wersję Keplera GK110, bazującą na architekturze opracowanej na potrzeby superkomputera Titan. Karta ta nosi nazwę GeForce GTX Titan i nie jest ona wersją GeForce'a GTX 780 – są to dwa różne produkty. GTX Titan, jak można się domyślić, składa się 2688 procesorów CUDA, zorganizowanych w 224 jednostkach teksturujących, które wchodzą z kolei w skład czterech modułów renderujących. Układ składa się z 7,08 miliarda tranzystorów i zajmuje powierzchnię 561 mm2 (proces technologiczny 28 nm). Karty wyposażono w 6 GB pamięci GDDR5 o efektywnej częstotliwości pracy 6008 MHz (boost: 876 MHz), przepustowość podsystemu pamięci to 288,4 GB/s, a szerokość szyny wynosi 384-bity. Fillrate odpowiednio to 40,2 gigapikseli na sekundę oraz 187,5 gigatekseli/s. Karta zgodna jest z bibliotekami Direct X 11.1, OpenGL 4.3 oraz Open CL 1.2. Moc obliczeniowa GTX Titana 4,5 TFLOPS-a dla obliczeń pojedyńczej precyzji oraz 1,3 TFLOPS-a dla obliczeń w podwójnej precyzji. Karta pobiera ok. 250 W mocy i kosztuje, bagatela ok. 4500 złotych.

Podczas konferencji GTC 2013 pojedyncza karta Nvidia GeForce GTX Titan posłużyła m.in. do zademonstrowania trzech prezentacji technologicznych realizowanych w czasie rzeczywistym. Jak podkreślił podczas odbywającej się na żywo prezentacji prezes i współzałożyciel Nvidii, Jen-Hsun Huang, były to pierwsze tego typu tak zaawansowane technologiczne dema graficzne, które działają w czasie rzeczywistym. Pierwsza demonstracja technologiczna dotyczyła odwzorowania i renderingu w czasie rzeczywistym falowania, zachowania się i interakcji wody z przedmiotami. W programie demonstracyjnym zaprezentowano płynący statek, który zmagał się z morzem i falami w zmiennych warunkach pogodowych – począwszy od spokojnego, słonecznego dnia, do szalejącego sztormu o sile 12 stopni w skali Beauforta. Zachowanie się fal, ich załamywanie, rozpryski bardzo realistycznie odwzorowywały rzeczywiste zachowanie się wody.

Drugie demo technologiczne przypomniało znaną z 2002 roku postać kobiety-elfa o imieniu Jutrzenka (ang. Down). Demo Down, w nowej odsłonie „A New Dawn” pojawiło się w zeszłym roku jako demonstracja potencjału obliczeniowego dwurdzeniowych kart Nvidia GeForce GTX 690, na konferencji GTC 2013 posłużyło zaś jako pokaz możliwości animacji związanych z odwzorowywaniem rzeczywistego zachowania się włosów i to na karcie jednordzeniowej. Demo to było wstępem do kolejnej, najważniejszej prezentacji możliwości współczesnego renderingu w czasie rzeczywistym.

Przygotowany wspólnie z firmą Activision silnik renderowania mimiki twarzy sprawia, że rzeczywiście prezentowana na ekranie wirtualna twarz zachowuje się w bardzo naturalny i, co ważne, można powiedzieć, że ludzki sposób. Twarz bez problemu wyrażać może dowolne emocje – np. śmiech, smutek, zdziwienie, przerażenie, powagę itp. Wydajność obliczeniowa kart z serii Titan, sprawiła, że tego typu animacje w czasie rzeczywistym stały się możliwe.