Monitory

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 3 min.

Panel z dotykowymi przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się z przodu w dolnej części ramki. Przycisków jest pięć (cztery z nich są podświetlane). Pierwszym wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wybierzemy źródło sygnału wideo, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty -  do włączania przyspieszenia reakcji matrycy oraz możemy nim też wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu. Ostatni, piąty przycisk wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).

Philips Brilliance 248C3

Interfejs OSD jest bardzo prosty i intuicyjny, ale zauważyliśmy też kilka graficznych błędów, które wyglądały jak zwykłe niedoróbki, choć na szczęście nie utrudniały korzystania z interfejsu. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. Opcji konfiguracyjnych jest pod dostatkiem, a wśród nich znajdziemy:

1. Input
Wybór źródła sygnału wideo (HDMI lub VGA).

Philips Brilliance 248C3

2. Picture
Ustawienia proporcji, jasności, kontrastu, ulepszeń trybu SmartImage i gammy znajdziemy właśnie tutaj.

Philips Brilliance 248C3

3. Audio
Ustawienia sygnału wejściowego dla dźwięku.

Philips Brilliance 248C3

4. Color
W tym miejscu ustawimy temperaturę kolorów, tryb sRGB lub zmienimy wartości barw składowych ręcznie.

Philips Brilliance 248C3

5. Language
Wybór języka interfejsu (brak polskiego).

Philips Brilliance 248C3

6. OSD Settings
Położenie, czas wygaszenia i przezroczystość interfejsu OSD.

Philips Brilliance 248C3

7. Setup
W tym miejscu odnajdziemy kilka opcji związanych z analogowym wejściem sygnału wideo (VGA/D-sub), takich jak np. faza, zegar, pozycja. Mamy też możliwość zresetowania ustawień do ich wartości domyślnych.

Philips Brilliance 248C3


Temperatura kolorów

Producent oferuje siedem predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Text (tekst), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Off
rzeczywista temperatura barw 7700K, luminancja 243,7 cd/m2

Ustawienie Text
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartTxt, który dynamicznie dopasowywał kontrast.

Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 7800K, luminancja 183,8 cd/m2

Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 7900K, luminancja 237,3 cd/m2

Ustawienie Movie
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartResponse i SmartContrast. Ten ostatni dynamicznie dopasowuje kontrast.

Ustawienie Game
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe z powodu aktywowanego automatycznie trybu SmartResponse i SmartContrast. Ten ostatni dynamicznie dopasowuje kontrast.

Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 7700K, luminancja 90,5 cd/m2

Tryb Standard
Standard
Tryb Photo
Photo
Tryb Office
Office
Tryb Economy
Economy



Jak widać spośród siedmiu predefiniowanych trybów koloru udało się zmierzyć jedynie cztery. Głównymi winowajcami są poszczególne tryby systemu SmartImage, a w szczególności SmartContrast i SmartTxt. Zmieniają one dynamicznie wyświetlany obraz, przez co precyzyjny i czuły kolorymetr zaczyna wariować. Naturalnie ulepszenia te mają zazwyczaj pozytywny wpływ na wygląd obrazu, gdyż potrafią dopasować się do obrazów statycznych, dynamicznych, kontrastowych itp.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:

R = 100
G = 95
B = 93

Optymalne

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 34% i kontraście 50%. Stabilność luminacji jest bardzo dobra - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,9 cd/m2. Krzywa kolorów jest w miarę dobra jak na matrycę TN, choć warto zaznaczyć, że widywaliśmy już lepszą w sprzęcie tej klasy.

Poziomy luminancji

Producent gwarantuje jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 263,5 cd/m2, czyli była nieco niższa od deklaracji. Wciąż jednak taki poziom jasności jest niezbyt komfortowy w czasie pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego.

Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 239,5 cd/m2.

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=95, B=93) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 54,2 cd/m2
  • 10% = 73,7 cd/m2
  • 20% = 92,0 cd/m2
  • 30% = 104,3 cd/m2
  • 40% = 128,9 cd/m2
  • 50% = 147,1 cd/m2
  • 60% = 165,6 cd/m2
  • 70% = 183,4 cd/m2
  • 80% =  202,3 cd/m2
  • 90% = 220,7 cd/m2
  • 100% = 239,5 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo w nawet w lekko oświetlonym pomieszczeniu. Luminancja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 20 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.

Równomierność podświetlania


105 cd/m
2
-12,5%

114 cd/m2
-5,0%
113 cd/m2
-5,8%

112 cd/m2
-6,7%
 
120 cd/m2
100%
113 cd/m2
-5,8%

120 cd/m
2
0,0%

122 cd/m2
+1,7%
124 cd/m2
+3,3%

Równomierność luminacji w przypadku tego modelu oceniamy pozytywnie. Kilkuprocentowe odchylenia w stosunku do punktu centralnego to w przypadku monitora domowego naprawdę dobry rezultat. Jedynie lewy górny róg wykazywał kilkunastoprocentową różnicę, jednak nie ma to większego wpływu na ogólny wynik.