Monitory

Menu OSD i pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 3 min.

Panel z dotykowymi przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się centralnie z przodu ramki. Przycisków jest pięć. Pierwszym wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wyregulujemy głośność i wykonamy ruch w górę, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty do regulacji trybu pracy czujnika wykrywającego ruch oraz możemy nim wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu. Ostatni, piąty przycisk wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).

Philips 273 LPH

Interfejs OSD jest bardzo prosty i intuicyjny, ale zauważyliśmy też kilka graficznych błędów, które wyglądały jak zwykłe niedoróbki, choć na szczęście nie utrudniały korzystania z interfejsu. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. Opcji konfiguracyjnych jest pod dostatkiem, a wśród nich znajdziemy:

1. PowerSensor
Ustawienia czułości działania czujnika wykrywającego ruch (od 0 do 4)

PowerSensor

2. Input
Wybór źródła sygnału wideo (HDMI, DVI lub VGA).

Input

3. Picture
Ustawienia proporcji, jasności, kontrastu, czasu reakcji (SmartResponse) i gammy znajdziemy właśnie tutaj.

Picture

4. Audio
Ustawienia sygnału wejściowego dla dźwięku.

Audio

5. Color
W tym miejscu ustawimy temperaturę kolorów, tryb sRGB lub zmienimy wartości barw składowych ręcznie.

Color

6. Language
Wybór języka interfejsu (brak polskiego).

Language

7. OSD Settings
Położenie, czas wygaszenia i przezroczystość interfejsu OSD.

OSD Settings

8. Setup
W tym miejscu odnajdziemy kilka opcji związanych z analogowym wejściem sygnału wideo (VGA/D-sub), takich jak np. faza, zegar, pozycja. Mamy też możliwość zresetowania ustawień do ich wartości domyślnych.

Setup

Temperatura kolorów

Producent oferuje sześć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Dodatkowo sprawdzimy jak sprawuje się monitor w trybie sRGB. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Off
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 285,6 cd/m2

Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 219,7 cd/m2

Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 282,7 cd/m2

Ustawienie Movie
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe ze względu na dynamiczne zmiany kontrastu.

Ustawienie Game
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe ze względu na dynamiczne zmiany kontrastu.

Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 109,3 cd/m2

Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 283,4 cd/m2

off
Off
office
Office
photo
Photo
economy
Economy
sRGB
sRGB

Zestaw trybów predefiniowanych okazał się mało użyteczny dla przeciętnego użytkownika domowego. Trudno bowiem polecać komuś pracę przy jasności docierającej do poziomu 290 cd/m2 w warunkach delikatnego oświetlenia. Najbardziej użyteczny okazał się tryb Economy, który zaskoczył nas bardzo komfortowym poziomem jasności i przyjemnymi barwami. Krzywa kolorów w większości przypadków była bardzo dobra (jak na matrycę TN).

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:

R = 100
G = 97
B = 97

Optymalne

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 24% i kontraście 50%. Stabilność luminacji jest rewelacyjna - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,9 cd/m2. Krzywą kolorów możemy określić jako dobrą w kategorii wyświetlaczy TN.

Poziomy luminancji

Producent deklaruje jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 303,7 cd/m2, czyli właściwie była zgodna z informacjami od firmy. Taki poziom jasności jest mało komfortowy w czasie pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego, ale dobry do gier.

Wartość maksymalna osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 288,3 cd/m2.

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=97, B=97) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 65,2 cd/m2
  • 10% = 88,2 cd/m2
  • 20% = 112,4 cd/m2
  • 30% = 136,6 cd/m2
  • 40% = 158,8 cd/m2
  • 50% = 180,9 cd/m2
  • 60% = 203,5 cd/m2
  • 70% = 225,1 cd/m2
  • 80% =  247,2 cd/m2
  • 90% = 268,7 cd/m2
  • 100% = 288,3 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo w nawet lekko oświetlonym pomieszczeniu. Luminacja rośnie w miarę stabilnie - każde 10% podnosi jasność o ok. 20 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną.

Równomierność podświetlania


105 cd/m
2
-12,5%

111 cd/m2
-7,5%
108 cd/m2
-10,0%

102 cd/m2
-15,0%
 
120 cd/m2
100%
103 cd/m2
-14,2%

105 cd/m
2
-12,5%

101 cd/m2
-15,8%
104 cd/m2
-13,3%

Równomierność luminacji we wszystkich z dziewięciu punktów pomiarowych jest przeciętna. Różnice rzędu 15-20% mogą być zauważalne nawet dla osób niezajmujących się obróbką grafiki. Krawędziowe podświetlanie LED-owe zapewnia niskie zużycie prądu, ale niestety nie zapewnia odpowiedniego rozkładu luminacji.