Karty graficzne

Nowa rodzina kart: GTX 260 / GTX 280

przeczytasz w 2 min.

Nową rodzinę najwydajniejszych kart nvidii otwierają dwa GTX'y numerowane jako 260 oraz 280. Obydwie karty zbudowano wokół tego samego układu, jakim jest GT200.

GTX 280 jako prawdziwy top dla entuzjastów wydajności, posiada pełen, nienaruszony cięciami w architekturze rdzeń GT200. Zawiera on zatem 240 rdzeni procesorowych SP, 32 jednostki renderujące ROP oraz 80 jednostek filtrujących tekstury (TF).

Dzięki większej ilości jednostek ROP/TF karta dysponuje także wyższym od starszych GTX'ow współczynnikiem wypełniania, który wynosi tu 48160 MegaTekseli/s. Zegar taktujący domenę ROP został  ustalony na dosyć bezpiecznym poziomie i  wynosi 602MHz. Biorąc jednak pod uwagę złożoność rdzenia GT200, jej taktowanie wydaje się w zupełności wystarczające.

Dużo większy wpływ na wydajność w dzisiejszych grach będą mieć zegary procesorów strumieniowych. Różnica w taktach pomiędzy domeną shader a ROP wynosi 2.16, co daje 1296MHz na Stream Procesorach i przy 240 SPu oferują one maksymalną wydajność zmiennoprzecinkową na poziomie 933 GigaFlopów. Jak na pojedynczy rdzeń, zbliżenie się do wydajności 1TeraFlopa jest ogromnym krokiem naprzód.

Wbudowany kontroler pamięci posiada szerokość 512-bit i  przy zegarze 1107 MHz dla pamięci GDDR3 posiada górną przepustowość na poziomie aż 138 GB/s. Niepokojącym, na pierwszy rzut oka, parametrem na który warto zwrócić uwagę jest wartość TDP (Thermal Design Power), wynoszący aż 236W dla tej topowej konstrukcji. Do tego wątku postaram się jeszcze powrócić w dalszej części artykułu przy omawianiu temperatury pracy tej karty.

 
GeForce
8800GTX
GeForce
9800GTX
GeForce
9800 GX2
GeForce
GTX 280
nazwa rdzenia
G80-300
G92-420
2x G92-450
GT200
technologia
90nm
65nm
65nm
65nm
licz. tranzys.
powierz. rdzenia
681 mln
484 mm2
754 mln
324 mm2
754 mln
324 mm2
1.400 mln
576 mm2
maksymalne TDP
177 W 
160W
210W
236W
jednostki ROP
jedn.  adresuj. TA
jedn. Teksturujące
24
32
TF 64
16
64
64
2 x16
2x 64
2x 64
32
80
80
jednostki SP
128
128
2x 128
240
zegar GPU
575 MHz
675 MHz
600 MHz
602 MHz
wydajność wypełniania
36 800 MT/s
43 200 MT/s
76 800 MT/s
48 160 MT/s
częstotliwość shaderów
1357 MHz
1688 MHz
1500 MHz
1296 MHz
wydajność zmienn.  
521 GFlops
648 GFlops
1152 GFlops
933 GFlops
zegar pamięci
DDR 900 MHz
ef. 1800 MHz
DDR 1100 MHz
ef. 2200 MHz
DDR 1000 MHz
ef. 2000 MHz
DDR 1107 MHz
ef. 2214 MHz
przepustowość pamięci
~84 GB/s
69 GB/s
2x 63 GB/s
138 GB/s
ilość i typ pamięci
768 MB
GDDR 384-bit
512 MB
GDDR 256-bit
2x 512 MB
GDDR 256-bit
1024 MB
GDDR3 512-bit
magistrala     
PCI-E 16x 1.0/1.1
PCI-E 16x 2.0
PCI-E 16x 2.0
PCI-E 16x 2.0
chłodzenie
dwuslotowe
dwuslotowe
dwuslotowe
dwuslotowe
sprzętowe HD
tak
PureVideo HD
VP1
tak
PureVideo HD
VP2
tak
PureVideo HD
VP1
tak  (PureVideo HD 2nd gen)
VP3
multi-GPU
SLI
Tri-SLI
SLI
Tri-SLI
dodatkowe zasilanie
2x 6pin
2x 6pin
1x 6pin
1x 8pin
1x 6pin
1x 8pin

Nieco słabszy GTX 260, bazuje na zablokowanym częściowo układzie GT200. Praktyka zatem identyczna jak w przypadku ostatniej serii kart opartych o układy G92, a także G80. W przypadku GTX 260 aktywnych pozostało 192 rdzeni procesorowych, 28 ROP'ów oraz 64 jednostki filtrujące, przy jednoczesnym "okrojeniu" szyny pamięci do 448-bit.

Całość najbardziej przywołuje analogię do podobnych cięć znanych właśnie z G80, gdzie oprócz ingerencji "chirurgicznej" w jednostki wykonawcze, zablokowano część szyny pamięci oraz jej maksymalną obsługiwaną ilość. Tu jest podobnie, GTX 260 posiada już "tylko" 896MB pamięci GDDR3.

Dzięki mniejszej ilości TF oraz ROP współczynnik wypełniania spadł, w  stosunku do GTX 280, do poziomu 36864 Megatekseli/s. Pomimo tego, jest to wartość znacznie przewyższająca starego 8800 GTS'a 640MB oraz nieco młodsze 8800GT, i jak widzimy niemal identyczna co przy leciwym już 8800GTX'ie. TDP dla tej karty ustalono na poziomie 186W, co jest wartością w stosunku do "silniejszego" brata o 50W niższą. Różnica na pewno niebagatelna.

 
GeForce
8800 GTS 640
GeForce
8800 GT 512
GeForce
GTX 260
nazwa rdzenia
G80-100
G92-270
GT200
technologia
90nm
65nm
65nm
licz. tranzys.
powierz. rdzenia
681 mln
484 mm2
754 mln
324 mm2
1.400 mln
576 mm2
maksymalne TDP
147W
110W
186W
jednostki ROP
jedn.  adresuj. TA
jedn. Teksturujące
20
24
TF48
16
56
56
28
64
64
jednostki SP
96
112
192
zegar GPU
500 MHz
600 MHz
576 MHz
wydajność wypełniania
24 000 MT/s
33 600 MT/s
36 860 MT/s
częstotliwość shaderów
1180 MHz
1500 MHz
1242 MHz
wydajność zmienn.  
340 GFlops
506 GFlops
715 GFlops
zegar pamięci
DDR 800 MHz
(ef. 1600 MHz)
DDR 900 MHz
(ef. 1800 MHz)
DDR 1000 MHz
ef. 2000 MHz
przepustowość pamięci
62 GB/s
56 GB/s
109 GB/s
ilość i typ pamięci
640 MB
GDDR 320-bit
512 MB
GDDR3 256-bit
1024 MB
GDDR3 512-bit
magistrala     
PCI-E 16x 1.1
PCI-E 16x 2.0
PCI-E 16x 2.0
chłodzenie
dwuslotowe
jednoslotowe
dwuslotowe
sprzętowe HD
tak
PureVideo HD
VP1
tak
PureVideo HD
VP2
tak  (PureVideo HD 2nd gen)
VP3
multi-GPU
SLI
SLI
Tri-SLI
dodatkowe zasilanie
1x 6-pin
1x 6-pin
1x 6pin
1x 8pin

Obydwie konstrukcje obsługują technikę łączenia ze sobą maksymalnie trzech kart (dwa złącza Scalable Link Interconnect) oraz potrafią skorzystać z dobrodziejstw zaawansowanego zarządzania energią o nazwie HybridPower. W przypadku tak prądożernych konstrukcji, dla naszego portfela, może się to okazać zbawienne.

ZASILANIE
po prawej gniazdka zasilania na karcie GeForce GTX 280, po lewej geForce 9800 GTX

Jeżeli chodzi o zasilanie, oprócz energii dostarczanej przez złącze krawędziowe z portu PCI-E 2.0, karty potrzebują "dokarmienia" dwiema dodatkowymi wtyczkami 6-pin PEG (w przypadku GTX 260), oraz 6-pin / 8-pin PEG w przypadku GTX 280. Jeżeli nasz zasilacz nie posiada "natywnej" wtyczki 8-pin, nic straconego, stosowne przejściówki znajdują się w zestawie z kartą.

"Przebudowane" zostało także PureVideo HD drugiej generacji. Jednoczesna obsługa dwóch źródeł wideo wysokiej rozdzielczości, oraz pełne wsparcie dla formatów H.264 i VC-1, oferują nieco bardziej rozszerzoną funkcjonalność w stosunku do możliwości układu G94-300 (9600GT).

    PureVideo HD 2nd gen /VP3:
  • Hardware decode acceleration for H.264, VC-1 and MPEG2
  • Image post processing
  • Dynamic contrast enhacement
  • Blue, green and skin tone enhacements
  • HD dual-stream decode
  • Windows Vista Aero with Blue-ray movie playback
  • Full score for HQV and HQV HD