Potężny bas i wibracje. Recenzja Razer Kraken V3 HyperSense
Słuchawki

Potężny bas i wibracje. Recenzja Razer Kraken V3 HyperSense

przeczytasz w 8 min.

Razer Kraken V3 HyperSense to gamingowe słuchawki z mocnym basem i wibracjami. System haptyczny pozwala dosłownie odczuć wybuchy i inne efekty na głowie. Słuchawki są bardzo wygodne i mają kolorowe podświetlenie RGB LED, z regulacją w programie na PC. Zapraszam do recenzji.

ocena redakcji:
  • 4,5/5

Wybuchy można poczuć dosłownie. Recenzja Razer Kraken V3 HyperSense

Razer Kraken V3 HyperSense to jedne z tych słuchawek gamingowych, w których czuć jakość od samego początku. Od chwili wyjęcia z opakowania zachwycają jakością wykonania, miękkimi, grubymi poduszkami oraz atrakcyjnym wyglądem. Podłączasz je do komputera i zaczynają świecić wielobarwnymi diodami, a potem zakładasz je na głowę i fizycznie czujesz każdy wybuch na swojej skórze. Nie w przenośni lecz dosłownie.

Działa to fenomenalnie!

Razer Kraken V3 HyperSense - recenzja

Haptyka, czyli wibracje na Twojej głowie

Razer Kraken V3 HyperSense to słuchawki z wibracjami. Wysyłają haptyczne (dotykowe) informacje o wybuchach i innych mocnych efektach wprost na głowę użytkownika. Razer nazywa tę technologię HyperSense. Powstała we współpracy z firmą Lofelt i jest zoptymalizowana w taki sposób, aby wyłapywać dźwięki o niskich częstotliwościach i generować potężny bas oraz jednocześnie wprawiać w ruch specjalne silniki, które za pomocą silnych wibracji wzmacniają odczucia na głowie.

Haptyczna technologia HyperSense sprawia, że potężne dźwięki w grach można realnie, fizycznie poczuć. Wrażenia są spotęgowane, a jakość działania wibracji jest świetnie dopracowana. Słuchawki nie trzęsą się po prostu, lecz wibracje mają różną częstotliwość i dostosowują się do charakterystyki dźwięku. Ich moc można regulować ręcznie w czterech poziomach.

Razer Kraken V3 HyperSense - test

Co ważne, haptyka HyperSense może być również aktywna podczas słuchania muzyki. Przy odpowiednim ustawieniu mocy wibracji również w tym przypadku można uzyskać interesujące wrażenia, pogłębiające odczucie mocnych basów.

Słowem: HyperSense jest przydatny i ma realny wpływ na wrażenia w grach i muzyce.

Razer Kraken V3 HyperSense - wygląd

Kolorowe LEDy i Razer Synapse

Teoretycznie żadna aplikacja nie jest konieczna do używania tych słuchawek na komputerze. Jednak zdecydowanie polecam zainstalować program Razer Synapse 3, bo dzięki niemu zyskamy dostęp do ustawień słuchawek Kraken V3 HyperSense, w tym do oświetlenia RGB LED.

Razer Kraken V3 HyperSense - RGB LED

Fajnie jest mieć wiele akcesoriów wspierających efekty świetlne Razer Chroma. Wtedy za pomocą programu Synapse można ustawić ten sam kolor lub ten sam efekt na wszystkich jednocześnie. Robi to świetne wrażenie w nocy.

Gdy macie tę opcję tylko w słuchawkach, to wciąż jest warte uwagi. Mamy tutaj trzy tryby podstawowe - Breathing (oddychanie), Spectrum Cycling (przejście po wszystkich kolorach po kolei) oraz Static (jeden, wybrany kolor).

Razer Synapse app

Jeśli nie zwróciliście uwagi, to dodam od razu, że aplikacja Razer Synapse 3 nie jest wciąż oficjalnie przetłumaczona na język polski. Nie jest to może wielka wada, ale jednak wada.

Razer Synapse app

Regulacja siły haptyki

Do dyspozycji mamy 4 poziomy wibracji: wyłączone, słabe, średnie, mocne. W mojej opinii średnie są najlepsze podczas grania. W niektórych grach można ustawić najwyższy poziom. Natomiast w muzyce najlepszy jest tryb niski lub wyłączony.

Razer Synapse app

Co ważne moc wibracji haptycznych można również zmieniać bezpośrednio na słuchawkach. Pod prawą obudową jest przycisk, który zmienia wszystkie cztery tryby po kolei. Można więc szybko dostosować wrażenia bez wychodzenia z gry.

Razer Kraken V3 HyperSense - słuchawki haptyczne

Wirtualny dźwięk przestrzenny

Jak przystało na słuchawki gamingowe z USB dodano tutaj dźwięk przestrzenny. Rzecz jasna wirtualny, bo przecież omawiane słuchawki mają dwa przetworniki i pracują w systemie stereo, a nie wielokanałowym.

Zaletą jest to, że można automatycznie lub ręcznie włączyć przełączanie między trybem stereo, a przestrzennym, w zależności od aplikacji (np. stereo w odtwarzaczu muzycznym, a przestrzenny w grach).

Razer Synapse app

THX Spatial Audio - czy to działa?

W grach z widokiem izometrycznym, np. w stylu Diablo, lepiej spisuje się zwykły dźwięk stereo. Jest to widok w którym dźwięki nie otaczają gracza (nie dobiegają wokół jego głowy), więc wzmacnianie wirtualnej przestrzeni nie ma większego sensu.

Natomiast w strzelankach z widokiem z pierwszej osoby (FPS), albo grach wyścigowych z widokiem z wnętrza samochodu, efekty przestrzenne THX są po prostu ciekawe i stanowią interesującą alternatywę dla stereo. Dźwięki pojawiają się nieco dalej od głowy, co jest przydatne, bo domyślnie słuchawki Razer Kraken V3 HyperSense grają blisko uszu.

W niektórych grach można również lepiej odseparować kierunki z których dobiegają dźwięki (np. kroki i wystrzały). Nie jest to reguła, ponieważ czasami dźwięk z lewej strony jest emitowany z wirtualnego kanału “przedni lewy”, a czasami “tylny lewy”, co może być mylące. 

Razer Kraken V3 HyperSense - słuchawki Razer do gier

Przydatne jest to, że aplikacja pozwala zmieniać EQ, czyli korektor dźwięku oddzielnie dla słuchawek i mikrofonu. To przydatna opcja, ponieważ w mikrofonie warto wzmocnić środek pasma, a w słuchawkach stosujemy inne ustawienia dla gier i muzyki.

Razer Synapse app

Jest też opcja Bass Boost, czyli wzmocnienie tonów niskich. Moim zdaniem słuchawki Razer Kraken V3 HyperSense już w standardzie są bardzo basowe, więc nie wymagają tego, ale jeśli ktoś lubi, to może.

Razer Synapse app

Gracz ma możliwość odsłuchu własnego głosu w słuchawkach. Bardzo przydatna jest opcja Voice Gate, która sprawia, że mikrofon aktywuje się dopiero od pewnego poziomu decybeli (mamy możliwość regulacji). Innymi słowy można odfiltrować całkowicie nasz oddech oraz lekkie hałasy z otoczenia (np. pisanie na klawiaturze). Włączyć można też funkcję wzmocnienia brzmienia głosu z mikrofonu oraz redukcję szumu w mikrofonie.

Jakość mikrofonu

Mikrofon ma giętkie ramię, jest odłączany i wyposażony w piankę tłumiącą tak zwane pufnięcia. Wyłączamy go przyciskiem w lewej obudowie. Nie ma żadnej diody informującej o wyłączeniu mikrofonu. Generalnie jest to wada, bo jeśli ktoś nie lubi czerwonego światełka pod nosem, to mógłby je wyłączyć w aplikacji.

Razer Kraken V3 HyperSense - mikrofon bez pianki

Razer Kraken V3 HyperSense - mikrofon z pianką

Jakość mikrofonu możecie ocenić sami na poniższym nagraniu. Zaznaczę tutaj, że mikrofon jest jednokierunkowy, z charakterystyką kardioidalną - zrobiony tak, by dobrze zbierać głos użytkownika, a w mniejszym stopniu dźwięki z otoczenia (czyli tak jak powinno być w słuchawkach gamingowych).

Jakość wykonania i komfort

Kraken V3 HyperSense to słuchawki bardzo wygodne i solidne. Pod względem komfortu zupełnie szczerze mogę im dać ocenę 5/5. Mają duże, grupe poduszki, mocny, metalowy pałąk i dobrze wykonane obudowy z tworzywa sztucznego. Czy rozpadną się po roku? Tego nie wiem, bo nie miałem aż tyle czasu na test. Jednak wrażenia po pierwszych tygodniach są wyłącznie pozytywne.

Izolacja pasywna

Warto dodać, że poduszki są płócienno-skórzane. W mojej opinii jest to zaleta, bo łączą dobrą izolację pasywną, z lepszą wymianą ciepła. Skóra nie poci się tak, jak w przypadku poduszek całkowicie skórzanych, a redukcja hałasów zewnętrznych jest niemal równie dobra. Wnętrze muszli jest pokryte gąbką, więc uszy nie są nadmiernie uciskane w żadnym miejscu.

Razer Kraken V3 HyperSense - poduszka

Wymiary poduszek:

  • Zewnętrzne (wy/sz): 102 x 86 mm
  • Wewnętrzne (wy/sz): 64 x 42 mm
  • Głębokość: 26 mm

Poduszki boczne można zdjąć i wymienić na inne lub po prostu wyczyścić.

Razer Kraken V3 HyperSense - pałąk

Pałąk ma metalową konstrukcję wewnętrzną i skokową, 9-stopniową regulację. Pasuje zarówno na małą, jak i dużą głowę. Zaletą jest bardzo szeroka i gruba poduszka, która dobrze rozkłada ciężar słuchawek na głowie.

Docisk generowany przez pałąk jest moim zdaniem optymalny. Zapewnia szczelne przyleganie poduszek do głowy, a jednocześnie bardzo wysoki komfort, nawet przez wiele godzin używania słuchawek. Pałąk również zasługuje na ocenę 5/5.

Razer Kraken V3 HyperSense - poduszka na pałąku

Razer Kraken V3 HyperSense - pałąk

Efekt mikrofonowy

Testowane Krakeny są wygodne, ale słuchawek idealnych nie ma. W tym modelu przeszkadzał mi dość intensywny efekt mikrofonowy w lewej słuchawce. Chodzi oczywiście o tarcie przewodu o odzież, które powoduje przenoszenie irytujących, nieprzyjemnych wibracji do obudowy słuchawki i pośrednio emitowanie tego dźwięku do ucha.

Niestety efekt mikrofonowy jest w tych słuchawkach znaczny. Czy można się do niego przyzwyczaić? Pewnie, że tak. Z biegiem czasu człowiek przyzwyczai się do wielu różnych rzeczy, zarówno tych dobrych, jak i nieprzyjemnych. Jednak trzeba podkreślić, że wyraźnie słyszalny efekt mikrofonowy jest wadą, która powinna być wyeliminowana lub zredukowana na etapie projektowania.

Razer Kraken V3 HyperSense

Oplot przewodu zapewnia dodatkową ochronę przed przetarciem, ale jednocześnie jest na tyle szorstki, że trąc o zwykłą, bawełniana bluzę powoduje niemal ciągłe generowanie efektu mikrofonowego, przy każdym ruchu głowy. Jest on słyszalny głównie przy niższych poziomach głośności, ale bywa denerwujący.

Przewód nie jest odłączany od słuchawek. Jego długość to 2 metry - wystarcza, jeśli ktoś ma peceta na biurku. Jeśli jednak stoi on gdzieś obok i chcemy poprowadzić przewód za biurkiem, to te 2 metry mogą nie wystarczyć (mi na przykład nie wystarczały).

Razer Kraken V3 HyperSense - przewód USB

Kraken V3 HyperSense - specyfikacja

  • konstrukcja: słuchawki wokółuszne, zamknięte
  • przetworniki: dynamiczne, 50 mm
  • pasmo przenoszenia: 20 - 20000 Hz
  • impedancja: 32 omy
  • czułość / skuteczność: 96 dB SPL przy 1 mW i 1 kHz
  • przewód: 2 m, w oplocie, wtyk USB-A
  • odłączany przewód: nie
  • odłączany mikrofon: tak
  • masa: 344 g
  • mikrofon: jednokierunkowy, kardioidalny, 100 - 10000 Hz, -42 dB +/- 3 dB
  • kompatybilność: PC, PlayStation, Nintendo Switch (zadokowany)
  • inne cechy: wibracje haptyczne (z regulacją intensywności), podświetlenie LED RGB, wirtualny dźwięk przestrzenny 7.1

Razer Kraken V3 HyperSense - jakość dźwięku

Kwestię Dźwięku przestrzennego omówiłem już wyżej. Pozostała więc kwestia charakterystyki brzmienia w grach i w muzyce. Tutaj rzecz jasna bardzo dużą rolę odgrywają subiektywne wrażenia i preferencje.

Informacją którą chcę bardzo mocno podkreślić jest to, że brzmienie ma kształt litery V - bardzo mocne tony niskie, cofnięty środek pasma oraz dość mocne tony wysokie. Można wręcz napisać, że jest to klasyka wśród słuchawek gamingowych, ale nie do końca.

Razer Kraken V3 HyperSense

Wrażenia jak w kinie. Słuchawki dobre do filmów?

Poprosiłem kilka osób o obejrzenie (a w zasadzie posłuchanie) kilku dynamicznych scen akcji w filmach, przy włączonej haptyce na maksymalnym poziomie. Ich wrażenia dobrze podsumowuje wypowiedź jednej osoby: “wrażenia jak w kinie”.

Gdy zapytałem dlaczego tak sądzi, to osoba ta powiedziała, że gdy w kinie jest dobre, mocne nagłośnienie, to w niektórych filmach efekty dźwiękowe są tak potężne, że aż wibruje cały fotel, a moc dźwięku można odczuć całym ciałem.

I muszę przyznać, że jest to bardzo celne spostrzeżenie. Co prawda te słuchawki generują basy i wibracje odczuwalne w głowie i szyi, a nie w całym ciele, ale coś w tym jest. Faktycznie można poczuć się jak na sali kinowej (pomijając kwestię przestrzeni wynikającej z rozmiarów sali). Jakość i moc efektów jest bardzo w porządku, z dialogami jest trochę gorzej, ale są one zrozumiałe, choć trochę ciemniejsze i ocieplone.

Razer Kraken V3 HyperSense - wygląd

W grach sprawa wygląda tak...

Razer Kraken V3 HyperSense są dość ciemne. Nacisk położono w największym stopniu na potężną moc basów, które podkreślone są jeszcze przez wibracje haptyczne. Takie połączenie “robi robotę”. W dole pasma panuje wszechpotężna moc, ale wyżej czuć pewne braki. Środek jest dość delikatny i ocieplony, a góra dość szybko robi się metaliczna i ma punktowy charakter. Dźwięki wysokotonowe brzmią jakby były skompresowane i przytłoczone. Nie chodzi o moc, bo góra potrafi być ostra, ale zdecydowanie brakuje tam przestrzeni i jasności.

Far Cry 6 screenshot

Efekt jest taki, że słuchawki bywają trochę klaustrofobiczne. Dół wybrzmiewa przy samych uszach, a środek i góra nie rozchodzą się zbyt mocno na boki i w głąb. Sytuację tę poprawia trochę włączenie efektów przestrzennych THX, ale tak jak napisałem wcześniej - nie w każdej grze i raczej nie w muzyce.

Ze względu na potężną moc basu oraz metaliczną, zwartą, punktową górę słuchawki świetnie spisują się w strzelankach FPS. Gorzej w wyścigach, bo dźwięki silników brzmią sztucznie, a basowe buczenie jest spotęgowane. W RPGach w stylu Horizon: Zero Dawn, Assassin’s Creed Valhalla lub Wiedźmin 3 jest po prostu OK. Gra się przyjemnie, większość odgłosów walki i przeciwników jest wyraźna, trochę gorzej z odgłosami natury (szum lasu, wodospadu itp), które są zbyt ciepłe, przytłumione. W TPP już można pokusić się o włączenie przestrzennych efektów THX. Strategie RTS też brzmią w miarę dobrze, ale raczej w zwykłym trybie stereo.

Największe zalety dźwięku w grach: potężna moc basów, wzmacniana przez haptykę, a także wysoka głośność i wystarczająca kierunkowość

Największe wady dźwięku w grach: wąska scena, ciemne, ocieplone brzmienie oraz niezbyt przyjemna, metaliczna góra.

Assassin's Creed Valhalla screenshot

Czy są dobre do muzyki?

Skoro słuchawki są bardzo basowe, to może nadają się do niektórych gatunków muzycznych? Jeśli jesteś bassheadem, to odpowiedź brzmi tak, ale jeśli lubisz jasne, przestrzenne, lekkie brzmienie to na pewno nie.

Utwór LISA - MONEY to dobry przykład. Z jednej strony mamy tutaj potężne tony niskie, które faktycznie są piekielnie mocne w słuchawkach Kraken V3 HyperSense. W połączeniu z haptyką na poziomie średnim lub wysokim wrażenia są niesamowite. Wokal jest ciepły i gładki, ale zdecydowanie cofnięty i trochę przytłoczony.

I żeby nie było nieporozumień - oceniam dźwięk przy wyłączonym Bass Boost, wyłączonej normalizacji i z płaskim korektorem. Fabryczne ustawienia EQ podbijają tony niskie i wysokie jeszcze bardziej.

Do łagodnej elektroniki w stylu BOP, Subwave - Don’t Wake Me Up słuchawki nadają się nieźle. Jednak ponownie - dół jest dominujący, w wokalu czuć niedosyt i jest on za ciemny, a góra pasma jest metaliczna i brzmi jakby była skompresowana (trochę szorstka i niezbyt szczegółowa). W tym utworze słychać jednak więcej przestrzeni, co liczę na plus dla słuchawek.

Generalnie do wolnej elektroniki z mocnym basem, do rapu / hip-hopu te słuchawki nadają się całkiem OK. Do muzyki akustycznej, klasycznej, wokalnej, ambientowej już gorzej, a do gitary, zwłaszcza ciężkiej już nie mogę polecić ich wcale. Za mocny, buczący dół, za słaby środek i za mało szczegółowa góra pasma.

Ale… to przecież nie są słuchawki do muzyki, lecz słuchawki do gier. Nie każdy model gamingowy musi być uniwersalny. To Ty musisz określić na czym Ci zależy bardziej.

Razer Kraken V3 HyperSense - przycisk mikrofonu

Czy warto kupić Razer Kraken V3 HyperSense? Opinia

Do gier i filmów - warto, ale w muzyce spisują się znacznie gorzej. Kraken V3 HyperSense mają klasyczne, ciepłe, ciemne, basowe brzmienie z wąską sceną, pasujące do wielu gier oraz filmów akcji. Nie jest jednak na tyle uniwersalne, by zadowolić wymagające osoby w muzyce (choć wiele zależy od gustu - ocena brzmienia zawsze jest subiektywna).

Słuchawki zdecydowanie wyróżniają się bardzo dobrze zoptymalizowanym systemem wibracji - HyperSense. Ta technologia haptyczna wykrywa niskie tony i podczas wybuchów oraz innych efektów generuje potężne wstrząsy, odczuwalne na głowie i szyi. Świetnie sprawdza się to w czasie grania i oglądania filmów.

Słuchawki są bardzo głośne, mają dużą moc i dość dobry mikrofon. Są też niesłychanie wygodne. Pod względem komfortu to jedne z najlepszych słuchawek, jakie dotychczas testowałem (a trochę ich było). Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie. Wielu osobom może przypaść do gustu kolorowe oświetlenie RGB LED, którym można sterować za pomocą programu na PC. Wadą jest natomiast dość wyraźny efekt mikrofonowy w lewej słuchawce, powodowany przez oplot przewodu USB.

Dajcie znać jakie są Wasze opinie o Razer Kraken V3 HyperSense. Napiszcie w komentarzach czy wydalibyście na nie własne pieniądze.

Razer Kraken V3 HyperSense - opinia

Razer Kraken V3 HyperSense - ocena

  • bardzo wygodna i solidna konstrukcja
  • duże miękkie poduszki i optymalny docisk pałąka
  • potężne basy
  • wibracje haptyczne wzmacniające odczuwanie tonów niskich
  • brzmienie pasujące do wielu gier, a nawet filmów
  • dobra jakość odłączanego mikrofonu
  • kolorowe oświetlenie RGB LED sterowane w aplikacji
  • bardzo wysoka głośność
  • wirtualny dźwięk przestrzenny przydatny w niektórych grach
     
  • wyraźny efekt mikrofonowy w lewej słuchawce (przez oplot przewodu)
  • przewód słuchawkowy nie jest odłączany
  • brak czerwonej diody informującej o wyłączeniu mikrofonu

  • Wyróżnienie "Super Ergonomia" - benchmark.pl
  • Wyróżnienie "Dobry Produkt" - benchmark.pl

Razer Kraken V3 HyperSense - ocena końcowa

90% 4.5/5

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Sanctrum
    3
    Żadne słuchawki gamingowe jeśli chodzi o sprzęt (czyli pomijając dołączony do nich soft) nie są warte kasy na nie wydanej. O wiele lepiej kupić prawdziwe słuchawki Hi-Fi do muzyki o wysokiej dynamice w szerokim zakresie częstotliwości (hi-res audio), np. Sony MDR-1AM2 i zastosować ten sam soft korekty dźwięku lub jego uprzestrzennienia jak do słuchawek gamingowych... I efekt jest 3 razy lepszy niż we wszystkich dostępnych na rynku słuchawkach Razera.
    BTW. Obecny soft korekty dźwięku THX od Razera nie umywa się jakością dźwięku do starego / legacy softu Razer Surround Pro, którego nie można już kupić od kilku lat... Wiem bo mam oba softy i sobie mogę porównać... I obecnie słucham muzyki i gram na Sony MDR-1AM, ale na starym sofcie Razer Surround Pro. A słuchawki Razera oddałem dziecku i tam używa on trybu nowego softu Razera z THX... ale chyba zaraz też mu przełączę na stary Razer Surround Pro bo nowy soft to taki "odpust" ze zbędnymi funkcjami i gorszą jakością dźwięku. Jedyny problem ze starym Razer Surround Pro jest taki, że przestał on dobrze działać w najnowszych wersjach windows 10 (bo są trzaski)... ale i z tym można sobie dać radę.
    • avatar
      lothar
      -2
      egzorcyzmy autor uprawia czy to normalne?
      kiedy na Benchmarku będą normalne testy?
      Razer zawsze inwestuje w reklamę