Karta GeForce GTS 250 nie jest może kartą dla wymagających graczy,którzy pragną grać w gry w najwyższych rozdzielczościach,z anty aliasingiem x 16,ale testy pokazują,że jest to karta godna uwagi.Cechuję ją bardzo dobry stosunek wydajność-cena,oraz to,że radzi sobie z praktycznie każdym nowym tytułem,w niższych rozdzielczościach,oraz umiarkowanych ustawieniach graficznych.
W tym teście,postanowiłem przedstawić,rzadko spotykany model kart z pod znaku Nvidii.
Mowa o fabrycznie podkręconym modelu Sparkle Calibre GTS 250 512MB. Karta została wykonana w procesie technologicznym 55nm,a jej nazwa kodowa to G92.Rewizja testowanej poniżej karty to A2.Karta została również wyposażona w niereferencyjny system chłodzenia.Jeśli chcecie zobaczyć,czy ta karta jest godna uwagi,to zapraszam do dalszej części mini-recenzji.
DANE TECHNICZNE:
Kod Producenta | Calibre X250G |
Nazwa producenta karty | SPARKLE GeForce GTS250 CALIBRE |
Nazwa producenta chipsetu | nVidia |
Typ Chipsetu | GeForce GTS 250 |
Złącze | PCI-Express 2.0 x 16 |
Wielkość pamięci | 512MB |
Typ pamięci | DDR 3 |
Szerokość magistrali pamięci | 256 bit |
Częstotliwość Shaderów | 1836 MHz, 1911 MHz |
Procesory strumieniowe | 128 |
Taktowanie procesora | 738 MHz, 761 MHz |
Efektywne taktowanie pamięci w 3D | 2200 MHz, 2322 MHz |
Technologia wykonania | 55 nm |
RAMDAC | 400 MHz |
Low Profile | Nie |
Chłodzenie chipsetu | Aktywne |
Chłodzenie (opis) | finezyjny system chłodzenia z dwoma wentylatorami |
Wyjścia D-Sub na karcie | 1 szt. |
Wyjścia DVI na karcie | 1 szt. |
Obsługa wielu monitorów | 2 |
Wyjście HDTV | Gniazdo HDMI |
Wyjście standard TV | Brak |
Wejście Video | Nie |
Cross Fire | Nie |
SLI | Tak |
Zgodność programowa | DirectX 10, Shader Model 4.0, OpenGL® 2.1 |
Dodatkowe oprogramowanie | brak |
Wyposażenie | Driver CD, instrukcja, kabel dodatkowego zasilania, kabel SPDIF |
Informacje dodatkowe | Karta może pracować w trzech trybach: Over Clocked, Standard i Green (energooszczędny 300/800 MHz) |
UKŁAD CHŁODZENIA
Chłodzeniem karty zajęła się firma Calibre,która podobną wersję chłodzenia (Dual fly cooling)
montuje na kartach GTX 260.Karta posiada dwa wentylatory o dużej kulturze pracy,które są słyszalne
dopiero przy ustawieniu prędkości wentylatorów na około70- 80%.Temperatury podczas pracy na pulpicie sięgają maksymalnie 40 stopni celcjusza.Podczas gry w bardziej wymagające tytuły,takie jak Crysis,lub Metro 2033,temperatura zwiększa się do około 56 stopni celcjusza.Atutem chłodzenia zaprojektowanego przez firmę Calibre,jest to,że każdy użytkownik może ustawić wysokość położenia lewego oraz prawego skrzydła z wentylatorem według swojego gustu!Według moich testów wynika,że karta najlepiej pracuję,gdy oba skrzydła są podniesione o około dwa do trzech centymetrów nad płytkę PCB.W tych ustawieniach karta osiągała podczas pracy na pulpicie,od 38 do 39 stopni celcjusza,
a podczas gry,temperatura nigdy nie przekraczała 54 stopni.Żeby nie było tak słodko,czas dołożyć łyżkę dziegciu do beczki miodu.Chłodzenie trzeba często czyścić,ponieważ wentylatory oraz miedziane żeberka,mają bardzo dużą tendencję,do zapychania się kurzem.Osobiście,zajmuje się jej przeczyszczaniem wtedy,gdy temperatura podczas pracy na pulpicie,dochodzi do około 43 stopni celcjusza.
ZŁĄCZA:
Na śledziu znajdziemy złącza HDMI,D-SUB oraz złącze HDMI.
Samo złącze HDMI jest zdolne do przekazywania wizji i fonii,
konieczne jest jednak podłączenie wyjścia cyfrowego SPDIF osobnej karty dźwiękowej
lub zintegrowanej z płytą główną.Kartę wyposażono również w dwa wejścia na złącza
zasilające PCIE 6-pin.Gdy jedno z nich nie działa,lub jest nie włożone,poinformuje nas o tym czerwona dioda,która zaświeci się na karcie,wraz ze startem systemu.
PODKRĘCANIE:
Do podkręcania karty możemy użyć programu SPAtune,który jest zamieszczony na płycie,
jednak wtedy będziemy mogli przełączać się tylko między trzema profilami:
Overclocking-podwyższone taktowania karty (761Mhz rdzeń,1100Mhz pamięć)
Standard-taktowania standardowe,czyli (740Mhz rdzeń,1140Mhz pamięć)
Green-(400Mhz rdzeń,400Mhz pamięć)
Jeśli profil overclocking w programie SPAtune,już nam nie wystarcza,dowolnym programem podkręcamy kartę ręcznie.
Osobiście,w programie nTune,dobiłem do stabilnych 800Mhz dla rdzenia,oraz 1208Mhz dla pamięci.
Jest to bardzo dobry wynik,jak na kartę podkręconą wcześniej seryjnie.
AKCESORIA I WYPOSAŻENIE:
Karta była zapakowana w czarne,poręczne pudełko,które wygląda jak walizka i jest wygodne w
eksploatowaniu,dzięki rączce umieszczonej na górze pudełka.
W środku znajdziemy pakiet przejściówek do zasilania karty,oraz dodatkowych złączy.
W pudełku znajdują się jeszcze dwie książeczki,oraz sterowniki wraz z programem do podkręcania karty
SPAtune.
PLATFORMA TESTOWA
Grafikę testowałem na moim jedynym zestawie,którego używam na co dzień do nauki oraz rozrywki.System na którym prowadzone były testy,to Windows 7 Ultimate 32 Bit.
WYDAJNOŚĆ W GRACH
Call of Duty:Modern Warfare
Metro 2033
Pro Evolution Soccer 2010
S.T.A.L.K.E.R:Cień Czarnobyla
Race Driver:GRID
Far Cry 2
Colin McRae:DIRT 2
PODSUMOWANIE
GeForce GTS 250 w wersji Sparkle Calibre,wypada dobrze na tle innych kart, ze średniego przedziału cenowego. Pewne jest to,że nie jest równie dobra jak konkurencyjny Radeon HD 5770,ze względu na pobór prądu oraz wydajność,ale do niedawna była często polecaną kartą na forach komputerowych.
Nie ma co się oszukiwać,czas tych kart powoli dobiega końca,ponieważ GTS'y są wypychane przez konkurencję.Świetnie sprzedające się Radeony HD 5750 oraz 5770,są bardziej wydajne,mniej energożerne i dużo chłodniejsze.Nie zmienia to jednak faktu,że wielu użytkowników,którzy byli właścicielami takiej karty,bardzo dobrze ją zapamięta.Jedynym argumentem,który trochę szczypie w oczy,jest to że prawie każdy GTS 250 ma horrendalnie wysokie zapotrzebowanie na energię z sieci.
Na szczęście użytkowników karty Calibre,pomyślało o rozwiązaniu tego problemu wprowadzając SPAtune.Ta karta jest bardzo dobra dla osób,którym wystarczy średnia rozdzielczość,aby cieszyć się z gry w najnowsze tytuły.Za takie pieniądze,ciężko będzie znaleźć równie dobrą kartę.
PS: Proszę o wyrozumiałość,ponieważ jest to mój pierwszy tekst. Zapewniam że moja następna mini-recenzja będzie dużo lepsza pod każdym względem. Wielkie podziękowania dla Danny'ego 79,za liczne rady i wskazówki, dotyczące pisania mini-recenzji.
Komentarze
21fociaki staraj się robić na białym tle - będą fajniejsze
co do testów to się nie wypowiem bo się nie znam ;)
Wykres w PES2010 ma AVG niższe od MIN.
Wykres poboru prądu jest nieczytelny, to samo screen z GPU-Z.
Następnym razem dawaj fotki o szerokości 490 pikseli - będzie więcej widać.
Jako, że to pierwszy artykuł dam 5-.
Jak by nie to dał bym 3
Ogólnie trochę słabo - wykresy nie czytelne
Kurcze jakoś ceny nie umiem znaleźć
Trochę nieczytelne wykresy i zdjęcia ale poza tym ok.Dam Ci 4 na zachętę bo to Twój pierwszy artykuł :)