Oprogramowanie

Technologia

przeczytasz w 3 min.

Era przenośnych komputerów Pocket PC minęła, a ich miejsce zajęły bardziej funkcjonalne smartfony i tablety. Nowoczesne aplikacje mobilne dla pracowników terenowych udostępniane są na platformy Android, iOS (iPhone, iPad), Symbian, Windows Phone (używany m.in. w telefonach Nokia i HTC) oraz BlackBerry.

Z reguły, oprogramowanie SFA dostępne jest w wielu wersjach językowych. Dzięki pracy w trybie offline, aplikacja mobilna synchronizuje dane w momencie nawiązania połączenia z Internetem. Handlowiec może zbierać zamówienia i realizować inne zadania w trakcie wizyty handlowej nawet wtedy, gdy jest poza zasięgiem sieci GSM lub Wi-Fi.

Systemy klasy SFA wdrażane są na serwerach przedsiębiorstwa (on premise) lub mogą być dostarczane w modelu aplikacja jako usługa (software as a service, SaaS). To właśnie ten drugi model cieszy się dużą popularnością wśród polskich firm. Do zalet modelu SaaS zaliczyć należy szybkość oraz niski koszt wdrożenia, który wynika z braku konieczności zakupu oprogramowania i infrastruktury na własność. Jednocześnie każdy system SFA jest parametryzowany i adaptowany do specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa.

Oprogramowanie SFA łączy w sobie wybrane funkcje systemów klasy CRM, które wspomagają sprzedaż oraz prowadzenie działań marketingowych.

Aplikacje SFA mogą być integrowane z zewnętrznymi systemami klasy ERP i CRM wykorzystywanymi w firmach do zarządzania przedsiębiorstwem, obsługi klienta i prowadzenia działań marketingowych. Przedstawiciel handlowy może pozyskiwać aktualne i kompletne informacje o dostępności towarów, aktualnych promocjach oraz należnościach klientów. Zamówienia, zbierane z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, mogą być bezpośrednio przekazywane do systemu ERP danego przedsiębiorstwa, hurtowni lub dystrybutora.

Aplikacje mobilne Asseco

Oferta systemów SFA na polskim rynku jest bardzo szeroka. Wśród rozwiązań tego typu warto wymienić platformę Comarch SFA, rozwiązanie Mobile Visit firmy eLeader, paletę systemów mobilnych Asseco Business Solutions, oprogramowanie MOBIUS SFA firmy Synergizer czy aplikacje mobilne dla sprzedaży, marketingu i merchandisingu JCommerce.

Oferta rozwiązań mobilnych firmy Asseco BS obejmuje kilka produktów klasy SFA, które usprawniają prowadzenie działań sprzedażowych w terenie. Mobile Pharma to rozwiązanie dedykowane dla sektora farmaceutycznego, które wspomaga pracę dużych zespołów handlowych specjalizujących się w obsłudze kanałów medycznego i aptecznego. System wspiera wszystkie najważniejsze zadania sił sprzedaży – realizację zamówień i promocji w aptekach, włącznie z ich elektroniczną wysyłką do realizacji w hurtowniach, ewidencję odwiedzin i działań promocyjnych wśród lekarzy oraz bieżące raportowanie danych o odsprzedaży i zapasach w hurtowni.

Mobile Touch firmy Asseco BS to nowoczesny system klasy SFA/CRM zaprojektowany z myślą o urządzeniach dotykowych z systemem iOS oraz Android. [źródło: Asseco]

Asseco BS ma również w ofercie dedykowane systemy dla użytkowników prowadzących różnego rodzaju odczyty w terenie np. liczników poboru gazu, energii, wody (Mobile Inkasent) oraz oprogramowanie wspierające pracę osób realizujących usługi serwisowe (Mobile Assistance).

SFA dla kreowania popytu

Mobile Touch firmy Asseco BS to nowoczesny system klasy SFA/CRM zaprojektowany z myślą o urządzeniach dotykowych z systemem iOS oraz Android. Oprogramowanie wspiera procesy sprzedaży, umożliwiając wizualizację ofert promocyjnych oraz standardów ekspozycyjnych. Pracownik ma szybki dostęp do materiałów multimedialnych, które pozwalają efektywniej wykonywać codzienne zadania związane z obsługą klienta. Komfort użytkowania aplikacji podnosi wygodny interfejs użytkownika, dający łatwy dostęp do bazy klientów i listy zaplanowanych działań.

Mobile Touch jest pozycjonowany na rynku jako narzędzie dla tzw. „sales developerów”. Asseco definiuję tę grupę pracowników terenowych jako opiekunów klienta, odpowiedzialnych za kreowanie popytu i sprzedaży w sklepach. Jest to odpowiedź na nowe trendy na rynku, które wymuszają odejście od roli przedstawiciela handlowego jako osoby zajmującej się wyłącznie zbieraniem zamówień od klientów. Mobile Touch łączy elementy systemów SFA i CRM. Oprogramowanie dostarcza narzędzia pomocne w trakcie planowania różnych aktywności sprzedażowych i okołosprzedażowych takich jak wizyta, rozmowa telefoniczna czy zadanie do wykonania. Każde działanie może mieć nadany priorytet oraz określony czas realizacji.

MOBIUS SFA firmy Synergizer. [źródło: Synergizer]

Profil klienta zapewnia wgląd w historię kontaktów z kontrahentem, zaplanowanie działania oraz dołączone do profilu dokumenty i pliki multimedialne. Mobile Touch służy do prowadzenia ewidencji sprzedaży, gromadzenia zamówień, rejestrację i wycofywanie materiałów reklamowych (POS) oraz rozliczanie należności na koncie. Ciekawą funkcją Mobile Touch jest moduł zarządzania bonusami motywacyjnymi. Przedstawiciel handlowy lub medyczny na bieżąco śledzi, którzy klienci je otrzymują i w jakich ilościach. Na podstawie analiz możliwe jest zbadanie, w jaki sposób oferowane bonusy wpływają na wzrost wartości sprzedaży w sklepie.

Comarch ERP Mobile

Oferta producentów oprogramowania to nie tylko samodzielnie systemy SFA i CRM. Comarch dostarcza szereg komplementarnych aplikacji mobilnych, które rozszerzają funkcjonalność systemów ERP tego producenta. Paleta rozwiązań Comarch ERP Mobile obejmuje dedykowaną aplikację ERP Mobile Sprzedaż usprawniającą codzienne działania przedstawicieli handlowych, moduł ERP Mobile Flota ułatwiający śledzenie tras przejazdów pracowników terenowych, ERP Mobile Magazyn dla pracowników magazynu i działów logistyki, a także oprogramowanie Mobile Business Intelligence przeznaczone dla osób, którzy chcą mieć stały dostęp do danych analitycznych z poziomu urządzeń mobilnych. Wszystkie te aplikacje  współpracują z oprogramowaniem firmy Comarch do zarządzania przedsiębiorstwem: ERP Optima, ERP XL (wcześniej CDN XL) oraz ERP Altum.

W sklepie Windows znajdziemy kafelkową wersję aplikacji Mobile Visit firmy eLeader. [żródło: eLeader]

ERP Mobile Sprzedaż to aplikacja mobilna dla systemu Android, która usprawnia wykonywanie codziennych zadań pracowników terenowych. Program pozwala na planowanie i rozliczanie wizyt handlowych. Aplikacja wspiera różne typy sprzedaży m.in. preselling (zbieranie zamówień) i vanselling (sprzedaż z samochodu). Program umożliwia drukowanie i przekazywanie dokumentów, na których złożono podpis klienta. W połączeniu z aplikacją ERP Mobile Magazyn, zamówienia zebrane w systemie sprzedażowym mogą być szybko przekazane do realizacji po stronie magazynu.

Przedstawiciel handlowy ma pełny wgląd w ofertę produktową z poziomu urządzenia mobilnego, włącznie ze zdjęciami i opisami poszczególnych indeksów. Dodatkowo, ERP Mobile Sprzedaż dostarcza informacje o aktualnych promocjach, historii transakcji z klientem oraz należnościach. We współpracy z ERP Mobile Flota możliwe jest śledzenie tras przejazdów oraz kontaktowanie się pracowników z wykorzystaniem wbudowanego komunikatora.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!