Gry

Deus Ex - testy kart

przeczytasz w 1 min.

Ze względu na specyfikę gry dobór lokacji testowej był dość trudny. Jeżeli obierzecie styl gry hakera, tudzież cichego zabójcy, nigdy na kark nie wskoczy wam tuzin wkurzonych wrogów, miotających granatami i wywalających  w waszym kierunku dwie tony ołowiu. Gra jest bardzo dobrze zoptymalizowana. Do poprawnego działania w trybie Directx 11 wystarczy nawet Radeon 5750. Trzeba jedynie odpowiednio zmniejszyć poziom ustawień SSAO i delikatnie obniżyć rozdzielczość.

Zmiana na DirectX 9 skutkuje jedynie zablokowaniem możliwości zmiany niektórych opcji na wyższe. Jedyne różnice w płynności biorą się właśnie stąd. Niestety trzeba zaznaczyć, że przy przechodzeniu do kolejnej lokacji, nawet na lepszych kartach graficznych zdarza się spadek ilości wyświetlanych klatek, który wynika najprawdopodobniej z konieczności doczytania jakiś tekstur. Zapewne niebawem ukaże się aktualizacja, która wyeliminuje tą bolączkę.

Deus Ex Human Revolution
1920x1200, FXAA Wysokie, Anizo x8, SSAO włączone DirectX 11

GeForce GTX 580 69
52
Radeon HD 6970 65
48
Radeon HD 6950 60
48
GeForce GTX 480 60
46
Radeon HD 6870 58
45
GeForce GTX 560 49
42
GeForce GTX 470 49
41
Radeon HD 6850 46
35
GeForce GTX 460 37
33
Radeon HD 5770 27
19
Radeon HD 5750 25
18
GeForce GTS 450 24
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Pierwszy z pomiarów wykazał, że niemal wszystkie karty użyte w teście pozwalają na grę w najwyższych detalach i z włączonym SSAO. GTX 460 to absolutne minimum, pozwalające nie martwić się o gwałtowne spadku płynności animacji. W przypadku HD 5750, HD 5770 oraz GTS 450 zabawa była utrudniona, aczkolwiek ludzie o stalowych nerwach zapewne czerpaliby z niej przyjemność. Pomimo tego, że po włączeniu gry wita nas logo AMD, to Deus Ex Human Revolution nie faworyzuje kart żadnego z producentów.

Deus Ex Human Revolution
1920x1200, FXAA Wysokie, Anizo x8, SSAO wyłączone DirectX 11

Radeon HD 6970 95
61
GeForce GTX 580 92
60
Radeon HD 6950 84
55
GeForce GTX 480 83
54
Radeon HD 6870 79
53
GeForce GTX 560 79
58
GeForce GTX 470 73
54
Radeon HD 6850 70
50
GeForce GTX 460 65
48
Radeon HD 5770 45
28
GeForce GTS 450 41
33
Radeon HD 5750 40
25
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Wyłączenie Screen Space Ambient Occlusion czyni cuda. Każda z trzech kart z ogona stawki zyskuje od 16 do 18 kl./s., co powoduje, że rozgrywka nareszcie sprawia frajdę. Losowe spadki płynności dalej występują, jednak są znacznie mniej drastyczne w skutkach. Na czele oczywiście HD 6970 oraz GTX 580.

Zrezygnowałem z testów w innych rozdzielczościach, gdyż ilość klatek w rozdzielczości Full HD okazała się wystarczająco duża. Sprawdziłem jednak, że zmiana na rozdzielczość 1680x1050 pikseli daje przyrost w liczbie 4 do 6 klatek na sekundę.