Aparaty cyfrowe

Menu i funkcje aparatu

z dnia

Możliwe nastawy i opcje podzielone zostały na kilka grup dostępnych pod różnymi klawiszami. Na początku może się to wydawać nieco skomplikowane, ale z czasem docenimy szybkość i poręczność takiej koncepcji.
Główne menu znajduje się pod środkowym guziczkiem 4-kierunkowego przycisku MENU/OK. Znajdują się tam nastawy związane z fotografowaniem - między innymi ustawianie balansu bieli, ekspozycji, pomiaru światła, ostrości, lampy błyskowej.

Menu funkcyjne F oferuje nastawy rozdzielczości zdjęć, czułości ISO oraz wybór pomiędzy zdjęciami czarno-białymi, zdjęciami o dużym kontraście i nasyceniu kolorów lub w tonacji normalnej.

Następne cztery nastawy mamy pod przyciskiem SHIFT, ale dwie spośród nich (wybór pomiaru światła oraz balansu bieli) dostępne są również z poziomu menu głównego. Pozostałe dwie pozycje to wybór trybu samowyzwalacza oraz ustawienie jasności monitora LCD/EVF.

Jest jeszcze menu SET, do którego dostęp mamy z kółka wyboru programów. Dokonujemy w nim ustawień związanych z dopasowaniem aparatu do naszych wymagań. Są to między innymi wybór języka menu, ustawienie daty i czasu, opcje oszczędzania energii, tryby pracy łącz USB i FireWire.

Kiedy opanujemy pamięciowo zakres ustawień w każdym menu - dokonywanie zmian będzie łatwe i szybkie, a to ważna rzecz w czasie fotografowania.

Tryby pracy

Oprócz standardowych trybów półautomatycznych P-S-A, manualnego -M, i automatycznego AUTO, aparat S20 Pro ma kilka programów tematycznych, mających za zadanie ułatwić szybkie robienie zdjęć w określonych warunkach. Kiedy kółko wyboru programu znajduje się w pozycji SP uzyskujemy możliwość selekcji za pomocą kółka nastaw jednego z czterech programów tematycznych: portret, krajobraz, sport, sceny nocne.

Mocną stroną S20 Pro jest tryb zdjęć seryjnych. W trybie TOP-10 aparat robi serię 10 zdjęć z prędkością aż 4.5 na sekundę, które następnie są zapisywane na kartę xD. W trybie Final-10 aparat robi serię 40 zdjęć (również 4.5 na sekundę), ale na kartę zapisuje tylko 10 ostatnich w serii. Natomiast tryb Long Period umożliwia zrobienie serii 40 zdjęć z natychmiastowym zapisaniem ich na karcie pamięci, ale automatycznie ograniczana jest rozdzielczość do 1280x960.

Podczas przeglądania zapisanych na karcie pamięci zdjęć dostępnych jest sporo przydatnych funkcji i ułatwień. Duże powiększenie zrobionego zdjęcia umożliwia precyzyjną ocenę uzyskanej ostrości, co jest bardzo ważne - w razie potrzeby możemy powtórzyć ujęcie z krótszym czasem naświetlania lub włączoną lampą błyskową. Przeglądanie zdjęć jest bardzo szybkie, nie ma denerwującej zwłoki pomiędzy jednym zdjęciem a drugim.

Ustawianie ostrości

FinePix S20 Pro umożliwia użytkownikowi dostęp do zaawansowanych trybów pracy autofocusa. Oprócz pojedynczego nastawienia ostrości S-AF można użyć trybu pracy ciągłej C-AF. Autofocus będzie wówczas śledzić obiekt poruszający się w kadrze, ostrość będzie na bieżąco korygowana.
Możemy również ostrzyć używając środkowego pola kadru (CENTER) lub samodzielnie wybrać pole ostrzenia w obrębie kadru (AREA) pamiętając, że pomiar ekspozycji będzie zawsze dokonany w centrum kadru. Istnieje też możliwość automatycznego wyostrzania na najbliższy, kontrastowy obiekt (MULTI). FinePix S20 Pro ma aż 49 punktów pomiaru ostrości, spośród których możemy wybierać najbardziej nam odpowiadający.
Kiedy chcemy się przekonać, czy aparat dobrze ustawił ostrość, możemy użyć przycisku sprawdzania ostrości - w polu ostrzenia pojawi się wówczas ramka z powiększonym wycinkiem kadru.

A jak wygląda praca autofocusa w praktyce? Nastawianie ostrości w dobrym świetle odbywa się sprawnie, stosunkowo szybko - S20 Pro wyróżnia się tu na korzyść wśród podobnych aparatów. Kiedy jednak robi się ciemniej lub nastawiamy ostrość na jakiś trudny (gładki, mało kontrastowy, lśniący lub przezroczysty) obiekt, wówczas AF zaczyna się gubić, co jest raczej normalną przypadłością aparatów kompaktowych. I tutaj pojawia się dość przykry zgrzyt: S20 Pro nie ma wspomagania autofocusa. W niekorzystnych warunkach oświetleniowych stajemy się bezradni, jeśli nie ma jakiegoś punktu, na który można ręcznie nastawić ostrość.
Kolejną wadą jest to, że na czas ostrzenia obraz na ekranie LCD i w wizjerze EVF ulega zamrożeniu, czasem trwa to nawet dwie sekundy, podczas których tracimy kontrolę nad kadrem. W przypadku obiektów ruchomych będzie to oznaczać zepsucie zdjęcia. Pewnym rozwiązaniem będzie użycie trybu ciągłego śledzenia ostrości, ale to też nie zawsze przynosi dobre rezultaty.
Podgląd ostrości na LCD/EVF przy jasny oświetleniu jest dobry, dodatkowo w niektórych sytuacjach pomaga powiększenie części kadru przyciskiem sprawdzania ostrości.
Niezbyt płynnie działa ostrzenie ręczne za pomocą pierścienia na obiektywie, jednak czasami może być to znacznie szybszy sposób ostrzenia niż zdanie się na autofocus.

Kontrola parametrów zdjęcia

Kontrola ekspozycji jest ważnym narzędziem dla fotografa, umożliwia dobranie pożądanych parametrów zdjęcia i uzyskanie odpowiedniego efektu. Ustawienia automatyczne nie zawsze są najlepsze, często o wiele przyjemniejsze efekty uzyskamy ręcznie sterując wszystkimi parametrami ekspozycji lub ich częścią.
Najprościej wykonać zdjęcie w trybie AUTO lub w którymś z trybów tematycznych, aparat decyduje wtedy o wszystkich parametrach, i jeśli się nie pomyli - zdjęcie wyjdzie dobre.
W trybach półautomatycznych oraz w trybie ręcznym uzyskujemy możliwość decydowania o parametrach zdjęcia.
Mamy do wyboru trzy tryby pomiaru światła: AVERAGED - uśredniony ważony, SPOT - punktowy oraz MULTI - średni z całego kadru. Ponadto możemy kontrolując ekspozycję wykonywać na przykład zdjęcia świadomie niedoświetlone lub serie zdjęć z bracketingiem ekspozycji, czyli różnymi stopniami naświetlenia. Uzyskujemy dostęp do regulacji czasu naświetlania (w trybie S oraz M), lub przysłony (w trybie A oraz M) dzięki temu możemy kontrolować głębię ostrości. W trybie M mamy do dyspozycji zakres czasu otwarcia migawki od 30 sekund do 1/10000 sekundy - jest to zakres imponujący.