Słuchawki

Jakość dźwięku, podsumowanie

przeczytasz w 7 min.

W czasie testu dźwięk odtwarzany był z:

  • ASUS Xonar U7 (laptop, analogowe wyjście mini jack 3,5 mm)
  • Dołączona karta dźwiękowa Turtle Beach USB (laptop)
  • Motorola Moto X (wyjście słuchawkowe, bez dodatkowego wzmacniacza)
  • Apple iPod Classic 160 GB + wzmacniacz słuchawkowy FiiO E5

Na Androidzie 5.0 Lollipop posługiwałem się odtwarzaczem Poweramp (bez włączonej korekcji dźwięku). Na laptopie działał Windows 8.1 z programem foobar2000 1.3.7 (bez dodatkowych efektów). W iPodzie Classic 160 GB korektor był zupełnie płaski. Wzmacniacz słuchawkowy FiiO E5 podłączony był do złącza cyfrowego w iPodzie (dokujące) oraz miał wyłączone podbicie basu.

Lista odtwarzanych utworów:

808 State - Flow Coma (AFX Remix)
Coldcut - Cloned Again
Curve - Falling Free (Aphex Twin Mix)
Synthetic Epiphany - Recluse
The Mike Flowers Pops - Debase (Soft Palate) (Aphex Twin Remix)
Therese - Shed My Skin (Out Of Side Chill Mix)
Recoil - Strange Hours (2010 Digital Remaster)
Alina Ratkowska - Bach: Goldberg Var. ns, BWV 988 - Var. 1
Michael Jackson - Just Good Friends
Subwave & Enei – Rainbows
Subwave - Without You
DMX Krew - You Can't Hide Your Love (Hidden Love Mix) (Aphex Twin Remix)
Juno Reactor - Inca Steppa
Tom Tykwer, Johnny Klimek, Reinhold Heil - Cloud Atlas Opening Title
Sherrie Lea - No Ordinary Love (Arnold T Chill Mix)
Rammstein – Mein Land
Faith No More – Evidence
Faith No More – Falling To Pieces
Pendulum feat. Liam Howlett – Immunize
Pendulum – Self vs Self
INXS - New Sensation
INXS - Mediate
The Doors – Break On Through (To The Other Side)
The Doors – Riders On The Storm
Michael Jackson – The Way You Make Me Feel
Led Zeppelin – Stairway To Heaven
Pink Floyd - Surfacing
dBridge – Creatures Of Habit
Recoil - Allelujah (2010 Digital Remaster)
Peter Gabriel – A Different Drum
Hurts - Silver Lining
Hurts – Blood, Tears & Gold
Steve Strauss – Mr. Bones
Jam & Spoon - Stella (Original Mix)
Jamiroquai – Deeper Underground
Jamiroquai – Too Young To Die
Commix – Life We Live

Muzyka pochodziła z nośników SACD, CD oraz plików skompresowanych bezstratnie (FLAC, ALAC) lub zupełnie nieskompresowanych (WAVE). Nie odtwarzałem żadnych plików skompresowanych stratnie (np. MP3) gdyż nie pozwalają uzyskać pełnej jakości. Poza wymienionymi wyżej utworami słuchałem też na co dzień wielu innych gatunków i wykonawców.

Należy pamiętać, że wszelkie oceny jakości i charakterystyki dźwięku są subiektywne i zawsze uzależnione są od gustu osoby słuchającej.

Wykorzystane gry:

  • Battlefield 4
  • Metro: Last Light
  • Wiedźmin 2
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • GTA V (PS4, słuchawki podłączone do pada)
  • Dragin Age: Inquisition (PS4, słuchawki podłączone do pada)
  • Driveclub (PS4, słuchawki podłączone do pada)


źródło: turtlebeach.com

Charakterystyka dźwięku

Mimo, że słuchawki Ear Force Z60 powstały głównie z myślą o graczach, to sprawiają one ogromną frajdę również w czasie słuchania muzyki. Ujmę to tak: Ear Force Z60 kosztuje ponad dwa razy mniej niż SteelSeries Siberia Elite Prism, a w muzyce bije te słuchawki na głowę (przynajmniej moim zdaniem).

Podobną cenę do Ear Force mają Kingstony HyperX Cloud 2. Grają one jaśniej i dalej od ucha w porównaniu do Turtle Beach, a charakterystyka poszczególnych pasm jest zupełnie inna. Czy są lepsze? Wszystko zależy od gustu słuchacza. Uważam że Z60 i HyperX Cloud 2 stanowią dla siebie bezpośrednią konkurencję. Prezentują podobną klasę jakościową i cenową, ale różnią się brzmieniem.

Turtle Beach w czasie trwającego 3 tygodnie testu potrafiły mnie niejednokrotnie zaskoczyć. Na początku po przesiadce z HyperX'ów Cloud 2 musiało minąć trochę czasu aż przyzwyczaiłem się do dźwięku. Przede wszystkim Ear Force grają bliżej ucha i zazwyczaj bardziej punktowo. Bywają jednak wyjątki. Na przykład utwory Coldcut - Cloned Again , Michael Jackson - Just Good Friends, Cliff Martinez - After The Chase oraz Sherrie Lea - No Ordinary Love (Arnold T Chill Mix) cieszą ucho całkiem sporą ilością powietrza i dość szeroką sceną. Częściej jednak rozbudowana jest ona bardziej w głąb.

Taka zmienna charakterystyka zauważalna jest przede wszystkim w czasie reprodukcji tonów średnich. W niektórych utworach potrafią one być równie mocne i wyraźne jak basy i soprany - słuchawki brzmią wtedy niemal jak monitory studyjne (bardziej płasko).

Słuchawki ciekawie zachowują się też w czasie reprodukcji tonów wysokich. Na przykład wiele słuchawek w utworze Hurts - Silver Lining wypada po prostu fatalnie ze względu na nieprawidłowo kontrolowane, iskrzące lub syczące soprany (szczególnie na głoskach „S”, „C”). Turtle Beach Ear Force Z60 zaskoczyły tutaj bardzo pozytywnie. Zachowywały się zupełnie inaczej od większości słuchawek wokółusznych w podobnej cenie. Soprany były bardziej gładkie, cieplejsze i całkiem przyjemne dla ucha nawet przy wyższej głośności. Są też wyjątki - np. utwory Subwave - Without You oraz INXS - New Sensation w których soprany były bardziej chłodne, wręcz metaliczne.

Nie mogłem narzekać też na separację poszczególnych instrumentów i ogólną dynamikę dźwięku. Utwory takie jak np. The Doors - Riders On The Storm, Faith No More - Evidence, Michael Jackson - Just Good Friends, INXS - New Sensation brzmiały po prostu fenomenalnie (w tej klasie cenowej).

60-milimetrowe przetworniki dynamiczne mają naprawdę duży potencjał. Już domyślnie przy płaskim korektorze potrafią generować potężny bas. Dotyczy to zarówno najniższych częstotliwości, jak i pasma pomiędzy tonami niskimi i średnimi. Przykładem jest utwór DMX Krew - You Can't Hide Your Love (Hidden Love Mix) (Aphex Twin Remix) który wyjątkowo mocno zachęcał do podkręcania głośności lub utwór Synthetic Epiphany - Recluse.

Pomimo, że Turtle Beach Ear Force Z60 są słuchawkami oferującymi bardzo mocny i głęboki bas nie mogę ich nazwać „basowymi potworami”. Oznaczałoby to, że tony niskie zawsze dominują i przyćmiewają inne częstotliwości, a tak przecież nie jest. Basy cechują się dużą kulturą i są dobrze kontrolowane jak na słuchawki za ok. 380 zł.

Basy

Potężne. Niekiedy sprężyste i dynamiczne, a niekiedy bardzo miękkie i wibrujące. Zawsze cechujące się wysoką mocą jak przystało na 60-milimetrowe przetworniki. Podatne na korekcję programową w odtwarzaczu (np. w smartfonie).

Tony Średnie

Na tle wielu innych słuchawek dla graczy wyróżnia się to, że tony średnie w ogóle są obecne w odtwarzanym dźwięku. Niekiedy bywają płaskie i kartonowe, a niekiedy bardziej żywe i dynamiczne. Nigdy mi ich jednak nie brakowało (zwłaszcza podczas grania).

Soprany

W wielu utworach zaskakują szczegółowością / rozdzielczością, co wcale nie jest typowe dla przetworników dynamicznych o tak dużej średnicy. Wyraźne, czyste, dobrze kontrolowane, ale uzależnione od źródła dźwięku (na karcie ASUS Xonar U7 brzmiały rewelacyjnie, a na odtwarzaczu MP3 lub dołączonej karcie USB gorzej).

Głośność

Silnie uzależniona od źródła. Na karcie ASUS Xonar U7 (USB) głośność była bardzo wysoka, na dołączonej karcie USB dość niska, a na smartfonie pośrednia (w zupełności wystarczająca do słuchania muzyki.

Izolacja

Dobra. Poduszki są dość grube oraz świetnie przylegają do głowy. Efekt mikrofonowy jest minimalny.

Miniaturowa karta dźwiękowa - dźwięk przestrzenny

Nie oferuje silnego wzmocnienia sygnału, ale ze względu na dobrą izolację zapewnianą przez poduszki wystarcza do grania. Dynamika i czystość dźwięku jest oczywiście znacznie gorsza od tego co oferuje karta ASUS Xonar U7. Pojawiają się delikatne szumy słyszalne przy najniższych głośnościach.

Karta USB dołączona do słuchawek wymagana jest jednak do aktywacji wirtualnego dźwięku przestrzennego 7.1, dodatkowych efektów oraz automatycznego zwiększania głośności czatu (Dynamic Chat Boost). Jak działa ta ostatnia opcja? Otóż jeśli w grze nastąpi chwilowy wzrost głośności spowodowany np. serią wybuchów, to głośność głosu pochodzącego z czatu zwiększy się w słuchawkach.

W kontrolerze można niezależnie regulować głośność mikrofonu i słuchawek (dwoma potencjometrami), a pierwszym przyciskiem po prawej stronie również wyciszyć zupełnie mikrofon (krótkie przyciśnięcie) lub przekierować własny głos do słuchawek po to byśmy słyszeli się lepiej (długie przyciśnięcie). Drugi przycisk po prawej spowoduje włączenie jednego z trzech efektów dźwiękowych - gra, film, muzyka lub brak efektu. Jak można się domyślić przygotowane one zostały tak by polepszać doznania w czasie słuchania, ale.., moim zdaniem jedynym w miarę dobrym trybem jest „gra”. W czasie słuchania muzyki dodatkowe efekty obniżały jakość, a to dla mnie jest niedopuszczalne.

By wykorzystać potencjał dźwięku przestrzennego należy w ustawieniach karty USB wybrać konfigurację 7.1. Pamiętać należy jednak, że w słuchawkach mamy wbudowane 2 przetworniki, a nie 8, więc dźwięk 8-kanałowy będzie jedynie emulowany z naturalnego dźwięku stereo.

Na stronie producenta dostępne jest demo prezentujące możliwości wirtualnych efektów 7.1. Jestem w stanie sobie wyobrazić, że w pewnych sytuacjach mózg da się nabrać na taki chwyt. W Battlefieldzie 4 różnica także była zauważalna (lepsze rozróżnienie kierunków z których padają strzały), ale czy dźwięk 7.1 faktycznie jest potrzebny w słuchawkach? Moim zdaniem nie. Ear Force Z60 w klasycznym systemie stereo spisują się zdecydowanie najlepiej.

Do prawidłowego działania słuchawek nie jest potrzebne żadne dodatkowe oprogramowanie.

Jakość mikrofonu

Dźwięk z mikrofonu nagrywany przez dołączoną kartę USB w przeciwieństwie do dźwięku ze słuchawek nie imponuje jakością. Słychać dość wyraźne szumy, a głos jest nieco przytłumiony i oddalony. Być może wina leży po stronie karty USB, bo po podłączeniu wtykiem 3,5 mm do pada od konsoli Playstation 4 rozmówcy nie narzekali na jakość.

Podsumowanie

Turtle Beach Ear Force Z60 to słuchawki oferujące tak dobrej jakości dźwięk i tak wygodne w czasie użytkowania, że moim zdaniem wyznaczają standard w swojej klasie cenowej. Oczywiście wśród słuchawek dla graczy. Generowany dźwięk imponuje mocą i czystością nie tylko basów, ale również tonów wysokich. W brzmieniu nie braknie nawet tonów średnich, co jest raczej niezwykłe wśród słuchawek do gier.

Dość duże i wygodne poduszki wykonane są z materiału „oddychającego” więc nie męczą uszu w czasie długiego słuchania. Oferują przy tym dobrą izolację od zewnętrznych hałasów. Cała konstrukcja jest bardzo lekka i komfortowa. Szkoda tylko, że producent nie postarał się o to, by przewód sygnałowy był odłączany od obudowy - byłby to wielki plus tych słuchawek.

Ocena końcowa: Turtle Beach Ear Force Z60

  • czysty i szczegółowy dźwięk;
  • przetworniki o średnicy 60 mm;
  • potężny, miękki bas;
  • zaskakująco wyraźne tony średnie;
  • szczegółowe, czyste soprany;
  • scena rozbudowana bardziej w głąb niż wszerz;
  • dobra ergonomia;
  • dobra izolacja;
  • wygodne, oddychające poduszki;
  • sztywny pałąk zapewnia dobre przyleganie poduszek do głowy;
  • pozłacany wtyk;
  • karta dźwiękowa z kontrolerem na USB (w przedłużaczu);
  • wirtualny dźwięk przestrzenny 7.1;
  • nie trzeba instalować dodatkowego oprogramowania;
  • dynamiczne podbicie głośności czatu;
  • przekierowanie głosu z mikrofonu do słuchawek;
  • odłączany mikrofon;
  • kompatybilność ze smartfonami (oraz padem do PS4);
  • dobra relacja ceny do jakości i funkcjonalności;
  • brak oplotu na kablu od słuchawek;
  • brak klasycznego przedłużacza z wtykiem 3,5 mm (jest z wtykiem USB);
  • brak odłączanego przewodu;
  • przeciętna jakość mikrofonu;

 

Tony niskie:
super
Tony średnie:
dobry
Tony wysokie:
dobry plus
Czystość dźwięku:
dobry plus
Jakość wykonania:
dobry
Jakość mikrofonu:
zadowalający plus
Ocena - gry:
super
Ocena - muzyka:dobry plus
Ocena - komfort:super
Oprogramowaniebrak

Ocena ogólna:

90%

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    jorginto
    3
    Nie wiem dlaczego ludzie łapią się na te gamingowe słuchawki. Creative aurvana live kosztują obecnie 190 zl albo Superluxy HD668B za 120 zł (mozna w sumie dokupić pady welurowe dla wugody), do tego zalman mic-1 za 15 zł i mamy świetny zestaw do muzyki i grania. Jak dla mnie szkoda kasy na te wynalazki.
    • avatar
      kremowykac
      2
      Szukam słuchawek do 400zł i te wyglądają całkiem w porządku. Teraz poszukać kilka modeli do porównania i można kupować :)
      • avatar
        Virtus
        0
        Autorze, proszę powiedz, czy muzykę odtwarzają równie dobrze co Sony MDR-1R ?
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          oj "srednia jakość mikrofonu" to bardzo dużo powiedziane, moim zdaniem jego jakość jest bardzo słaba, słychać bardzo dziwnie głos z nagrania.
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            najlepiej jest kupić za 270 zł denon ahd1100 bardzo dobrze odwzorowują 5.1 w stereo sprawdzałem na tym video na yt
            https://www.youtube.com/watch?v=G5X9oUNSYyE
            • avatar
              mrpetero
              0
              Zakupiłem Creative Aurvana Live i jako muzyk mający do czynienia z większą ilością sprzętu audio mogę stwierdzić że te słuchawki są naprawdę przyzwoite. A jeśli powiem że kosztowały 199 zł i w dodatku grają tak że nie słychać różnic między nimi a sluchawkami 2 lub nawet 3 razy droższymi , to śmiało stwierdzam że są wyśmienite.
              • avatar
                madith
                0
                Byłaby szansa zrobić taką recenzję dla słuchawek TB 500p ?

                Chyba, że już autor ma jakieś zdanie na temat w/w modelu ?:)

                Ew. jakaś rada co do słuchawek bezprzewodowych do PS4 ?
                Poza właśnie Tb500p i Sony Wireless 2.0