Gry komputerowe

Testy kart, CPU, RAM

z dnia

Testy kart graficznych

Uprzedzając komentarze, które za każdym razem pojawiają się pod testami w grach informujemy, że redakcja nie ma możliwości przeprowadzenia testów we wszystkich możliwych rozdzielczościach i przy wykorzystaniu wszystkich kart dostępnych na rynku. Takie testy trwałyby tygodniami. Jeśli na wykresach nie ma karty graficznej, która cię interesuje, możesz porównać jej wydajność do obecnych tu modeli za pomocą naszego komparatora GPU.

 

Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia minimalne

GTX 590 50
40
HD 6970 50
40
HD 6870 50
40
HD 5870 50
37
GTX 580 49
38
HD 6990 49
38
GTX 560 Ti 48
37
HD 5770 47
32
GTX 460 SE 43
36
GTX 550 Ti 42
35
HD 4850 34
28
GT 240 19
17
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia minimalne

GTX 590 51
41
GTX 580 50
38
HD 6970 50
40
HD 6990 50
39
HD 6870 50
40
HD 5870 50
39
HD 5770 50
38
GTX 560 Ti 49
38
GTX 550 Ti 48
36
GTX 460 SE 48
37
HD 4850 41
34
GT 240 23
21
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Z miejsca widać, że obie dwuprocesorowe konstrukcje będą w tym teście jedynie ciekawostkami. Na czas przeprowadzania testów Wiedźmin 2 nie potrafił wykorzystać ani GTX 590, ani Radeona HD 6990. W ustawieniach minimalnych większość kart idzie "łeb w łeb" i różnice często są na granicy błędu pomiarowego. Pomimo wyłączenia synchronizacji pionowej silnik Wiedźmina ogranicza liczbę klatek. Cieszą wysokie wyniki słabszych kart - w minimalnych ustawieniach w Wiedźmina 2 da się grać na starszym sprzęcie. Jedynie GT 240 odstaje od reszty stawki, jednak dysponowaliśmy wyłącznie modelem wyposażonym w 512 MB RAM.

Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia średnie

HD 6970 50
35
GTX 580 49
36
GTX 590 49
37
HD 6870 49
32
HD 5870 49
33
GTX 560 Ti 48
34
HD 6990 48
32
HD 5770 36
26
GTX 460 SE 34
25
GTX 550 Ti 33
26
HD 4850 26
21
GT 240 14
9
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia średnie

GTX 590 50
39
HD 6970 50
38
HD 5870 50
39
GTX 580 49
37
HD 6870 49
37
GTX 560 Ti 48
35
HD 6990 48
35
HD 5770 45
34
GTX 460 SE 42
30
GTX 550 Ti 41
29
HD 4850 32
27
GT 240 17
14
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Ustawienia średnie i słabsze konstrukcje nadal nie mają większych kłopotów. Karty ze 128-bitową magistralą pamięci, takie jak Radeon HD 5770, zaczynają tracić w wysokiej rozdzielczości, co było zresztą łatwe do przewidzenia.

Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia wysokie

GTX 580 49
33
GTX 590 49
36
HD 6970 49
31
HD 5870 46
28
HD 6990 43
25
GTX 560 Ti 42
27
HD 6870 40
26
HD 5770 26
19
GTX 460 SE 25
21
GTX 550 Ti 24
20
HD 4850 18
13
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia wysokie

GTX 590 50
37
GTX 580 49
35
HD 6970 49
35
HD 5870 49
35
GTX 560 Ti 47
34
HD 6990 47
29
HD 6870 47
30
GTX 460 SE 32
26
HD 5770 32
23
GTX 550 Ti 30
24
HD 4850 22
16
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Ustawienia wysokie i Radeon HD 4850 zaczyna mieć spore trudności  z płynną obsługą gry. Wśród wykorzystanych w teście kart dopiero Radeon HD 6870 i GeForce GTX 560 Ti zapewniają naprawdę płynną zabawę. GTX 460 SE ma spore problemy, ale jego starsi bracia w mocniejszej wersji (zwłaszcza z 1GB RAM i OC) nie powinni mieć problemów z obsługą gry.

 

Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia ultra

GTX 590 26
15
GTX 580 22
17
HD 6970 21
16
HD 5870 19
11
HD 6990 18
13
GTX 560 Ti 17
12
HD 6870 17
11
HD 5770 11
6
GTX 460 SE 10
6
GTX 550 Ti 9
6
HD 4850 8
3
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia ultra

GTX 590 31
17
GTX 580 27
20
HD 6970 25
17
HD 5870 24
16
HD 6990 22
14
GTX 560 Ti 21
15
HD 6870 20
13
HD 5770 13
9
GTX 550 Ti 12
7
GTX 460 SE 12
8
HD 4850 10
5
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

W ustawieniach Ultra wkracza groźnie brzmiące uberpróbkowanie. Efekt działania tej opcji jest niewielki, za to skutecznie zabija grywalność na każdym sprzęcie. O dziwo w tym teście GTX 590 wykazuje minimalną przewagę, która jednak niczego nie zmienia. Po wyłączeniu uberpróbkowania wyniki kart zbliżały się do tych z ustawień wysokich. Jest to opcja, którą bez zbędnego żalu należy wyłączyć - przynajmniej na tych wersjach sterowników. Inne opcje, które pożerają sporo wydajności to SSAO oraz antyaliasing.

 

Testy procesora

Testy na kartach graficznych wykonaliśmy przy użyciu procesora Core i7 960. Do testów włączyliśmy również Phenoma II X6 1100T.  Na początek porównajmy, jak sprawują się obie konstrukcje przy użyciu tej samej karty graficznek. Na potrzeby tego testu wybraliśmy kartę HIS Radeon HD 6870 IceQ TurboX.

Test CPU: 1680 x 1050
[średnie kl/s] Core i7 960 vs Phenom II X6 1100T

Phenom II X6 1100T - niskie 53
40
Core i7 960 - niskie 51
40
Core i7 960 - średnie 50
38
Core i7 960 - wysokie 49
38
Phenom II X6 1100T - średnie 49
36
Phenom II X6 1100T - wysokie 47
34

Przy ustawieniach niskich przewaga jest po stronie sześciordzeniowca AMD. Przy ustawieniach średnich i wysokich lepiej radzi sobie Core i7 960, ale różnice są minimalne. Należy uznać, że oba procesory sprawdzają się podobnie.

W teście rdzeni wykorzystaliśmy procesor Phenom II X6 1100T. Przy użyciu sześciu rdzeni pracował on przy standarownych taktowaniach (3,3 GHz do 3,7 GHz w trybie Turbo Core). W testach przy mniejszej liczbie rdzeni Turbo zostało wyłączone, a taktowanie ustawione na 3,7 GHz, a w testach OC - na 4,2 GHz.

 

Test CPU: 1680 x 1050, Wysokie
[średnie kl/s] Wydajność przy użyciu różnej liczby rdzeni procesora

4 rdzenie (4,2 GHz) 49
38
4 rdzenie (3,7 GHz) 47
35
6 rdzeni (3,3-3,7 GHz) 47
34
3 rdzenie (3,7 GHz) 47
31
2 rdzenie (4,2 GHz) 46
28
2 rdzenie (3,7 GHz) 43
20
1 rdzeń (4,2 GHz) 27
7
1 rdzeń (3,7 GHz) 25
6
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Wiedźmin 2 będzie pracował w identyczny sposób na procesorach cztero- i sześciordzeniowych. Przy wykorzystaniu sześciu rdzeni obciążenie procesora wynosiło średnio powyżej 30%, a w przypadku czterech rdzeni powyżej 50%.

 

Działanie Wiedźmina 2 na trzyrdzeniowym procesorze

Trzyrdzeniowy procesor to obciążenie na poziomie 70% i delikatny spadek minimalnych klatek na sekundę. Procesor dwurdzeniowy pracował właściwie przez cały czas na granicy 90% - w tym przypadku obserwujemy spadek zarówno minimalnych, jak i średnich klatek na sekundę. Możemy jednak zbliżyć się do wyników trzyrdzeniowca odpowiednio podkręcając procesor. Procesor jednordzeniowy po prostu sobie nie radzi.

 

Testy pamięci RAM

Test RAM: 1680 x 1050
[średnie kl/s] Wydajność przy użyciu różnej wielkości pamięci RAM

Core i7 960 - średnie 6GB 50
36
Core i7 960 - niskie 6GB 50
39
Core i7 960 - średnie 4GB 50
36
Core i7 960 - niskie 4GB 50
39
Core i7 960 - wysokie 6GB 49
36
Core i7 960 - wysokie 4GB 49
36
Core i7 960 - niskie 2GB 49
34
Core i7 960 - średnie 2GB 47
22
Core i7 960 - wysokie 2GB 46
10

Przy wykorzystaniu Windows 7 przy 2 GB RAM zaczynają się kłopoty. Gra potrafi działać płynnie, ale momentami występują bardzo ostre "przycięcia", co znajduje odzwierciedlenie w liczbie klatek minimalnych.

 

Testy Vintage

Test Vintage przeprowadziliśmy na procesorze Core i7 920, 2GB RAM i karcie GeForce 9600 GSO (384 MB DDR3).

Test Vintage: 1280 x 1024
[średnie kl/s] GeForce 9600 GSO + 2GB RAM

Niskie 40
33
Średnie 23
1
Wysokie 17
1

Pomimo dość mocnego procesora rozgrywka była możliwa jedynie w ustawieniach minimalnych. W ustawieniach średnich i wysokich gra bardzo przycinała. Nie można jednak wykluczyć, że po dołożeniu drugich 2 GB RAM rozgrywka stałaby się możliwa.