Gry

Jakość grafiki

Dla wszystkich kart stosowaliśmy te same ustawienia jakości grafiki - przedstawiają to obrazki poniżej:



Znaczenie "ręcznych" ustawień zaawansowanych:

  • Z Depth=24 - czyli 24 bitowa głębia koloru bufora Z,
  • Texture Quality=HIGH - najwyższa jakość tekstur. Tekstury nakładane na obiekty są ostrzejsze i  wyraźniejsze.
  • Environment Map=ON - włączone środowiskowe mapowanie tekstur, czyli te wspaniałe efekty odbić na masce samochodu. Wyłączenie tej funkcji daje duży wzrost wydajności, ale odbiera grze bardzo dużo uroku. Niestety, czasami będzie to jednak konieczne, np: na karcie GeForce FX 5200 wyłączenie ŚMT daje wzrost FPS o około 6 FPS, czyniąc w grę dużo płynniejszą.
  • Shadows=ON - włączone efekty cieni,
  • Draw Distance=10 - odległość w jakiej ma być renderowana głębia trasy. Zmniejszenie do 6 odrobinę poprawia wydajność, ale czasami utrudnia jazdę. Przy 5 są już bardzo nieciekawe efekty, miejscami wręcz wprowadzając gracza-kierowcę w błąd. Przy szybkiej jeździe może się okazać, że tam gdzie początkowo chcielibyśmy jechać prosto, nagle został wyrenderowany las,
  • FSAA - wygładzanie krawędzi wyłączone lub włączone w trybie x4. FSAA usuwa efekt schodów na ukośnych liniach.
  • VSync=NO - wyłączona synchronizacja z odświeżaniem obrazu na monitorze. Wyłączenie synchronizacji ma sens jedynie w przypadku pomiaru FPS lub gry poprzez wyjście TV na zewnętrznym monitorze. Jeśli jest włączona, liczba renderowanych klatek obrazu nie będzie wyższa niż częstotliwość odświeżania obrazu. Zatem nawet w przypadku odświeżania 75 Hz, ilość FPS będzie i tak wyższa niż płynne miniumum. Gdybyśmy jednak VSync zostawili włączone na czas testów, nie dowiedzielibyśmy się jaką maksymalną ilość klatek potrafi wyrenderować dany procesor graficzny.

A oto kilka obrazków prezentujących jakość grafiki w Colinie 4:

Środowiskowe mapowanie: u góry wyłączone, na dole włączone.
Podczas jazdy, w masce samochodu będzie się odbijać otoczenie. Funkcje tą realizują tylko karty z silnikiem graficznym w pełni zgodnym z DirectX 8.1.




Draw Distance : u góry=6, na dole=10
w przypadku renderingu na dole, ułamek sekundy wcześniej dowiemy się, że czeka na zakręt w prawo



Wygładzanie krawędzi FSAA: u góry wyłączone, na dole włączone x4
niweluje nieprzyjemny efekt ząbków na ukośnych liniach, mocno poprawia jakość obrazu.