Serwery

5,2 GHz - najszybszy procesor na świecie

Jakub  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Jakub
44 komentarze Dyskutuj z nami

Napływają… do nas kolejne informacje z konferencji Hot Chips, która odbyła się na począ…tku tygodnia. Tym razem ciężkie działa wytacza International Business Machines (IBM) zapowiadając procesor z zegarem 5,2 GHz.

IBM przedstawił podczas sympozjum "Hot Chips" na Uniwersytecie Stanforda model procesora pracuj…ącego z zaskakują…co dużą częstotliwością… 5,2 GHz. Według IBM jest to najszybsza pojedyncza jednostka typu CPU na świecie. Oczywiście - a jednocześnie niestety dla nas - "Big Blue" nie planuje stworzyć wersji dostępnej dla masowych odbiorców. Tak więc ani AMD, ani Intel na razie nie muszą się martwić o swoje udziały w rynku komputerów osobistych.

Procesor IBM z196

Najszybszym układem jest model z196 5,2 GHz, na który składają… się cztery rdzenie. Każdy z rdzeni dysponuje pamięcią… podręczną pierwszego poziomu (L1) - 64 kB dla kodu i 128 kB dla danych, jak również 1,5 MB poziomu drugiego (L2). Dołączono także 24 MB współdzielonej pamięci L3. Ponadto opcjonalnie można jeszcze dołączyć 196 MB pamięci L4.

Procesor składa się z 1,4 miliarda tranzystorów wykonanych w procesie 45 nm, zajmują…cych łą…cznie powierzchnię 512,3 mm kwadratowych. IBM określa procesor jako jednostkę o architekturze typu CISC. Układ obsługuje aż 1079 różnych instrukcji. z196 będzie podstawą… wyróżniających się ogromną wydajnością… przetwarzania danych systemów typu mainframe, których cena wynosi kilkaset tysięcy dolarów - między innymi IBM zEnterprise 196.

Projekt maszyny zEnterprise 196

Źródło: PC Magazine

Polecamy artykuły:    
Klonujemy komputer - maszyny wirtualne 100 porad i sztuczek do Windows 7 Test 4 kart GeForce GTX 460

Komentarze

44
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Promilus
    Fajny... pewnie obcięta nieco wersja zagości w kolejnej odsłonie xboxa ;)
  • avatar
    adivxv5
    przydałby się taki gracz IBM na rynku desktopów,by tego intelka sprowadzić na ziemię, bo za dobrze im jest
  • avatar
    Konto usunięte
    Majszybszym układem jest model z196 5,2 GHz
    najszszybszym
  • avatar
    Konto usunięte
    to, że ma wysoki zegar nie oznacza, że jest najwydajniejszy ;P a, że IBM tak podaje :D trudno :) ja mam 10 opteronów w blaszaku kto mi wierzy?
  • avatar
    Konto usunięte
    czy to jest x86, PowerPC czy moze jeszcze cos innego?
  • avatar
    Konto usunięte
    czesio: ja wierze
  • avatar
    Konto usunięte
    Na co komuś taki szybki :)? zapewne znajdą się tacy xD
    Mi wystarcza X3 440 3.0 i tak zadna gra nie obsługuje 3-go rdzenia do końca + to że mogę na płycie odblokować 4 mnożnik i podkręcić go do 3.4-3-6 na chłodzeniu Zalman PERFORMA ;) wszystko w temacie.
  • avatar
    Konto usunięte
    Hoo

    Jak to się musi kręcić 6,0 GHz hee ciekawe jakie to ma TPD ;P
  • avatar
    Konto usunięte
    Już się tak nie podniecajcie. Pentium4 też miały wysokie zegary i jak wyszło?
  • avatar
    Konto usunięte
    A dla Amigowca to bardzo dobra wiadomosci bo lubimy PowerPC.
  • avatar
    sevae
    "IBM określa procesor jako jednostkę o architekturze typu CISC."

    OMG WTF ?
  • avatar
    Konto usunięte
    WOW tyle instrukcji w procesorze to napewno da kopa takiemu prcesorowi

    a ile jest wogóle instrukcji w dotychczasowych prockach
  • avatar
    Konto usunięte
    ciekawe czy to taktowanie jest efektowne czy tak dla szpanu

    szkoda że IBM nie robi tego procka na pc intel by mógł pomarzyć

    i jego dotychczasowe procesory mogą iść do mikrofalówki
  • avatar
    Konto usunięte
    Szczerze, to nie wiem czym sie zachwycac... Panowie i panie, IBM nie zrobi z tej architektury dostepnej dla kazdego, bo zdaje sobie sprawe, ze w wymaganiach przecietnego Kowalskiego ten procek przegralby z dowolnym AMD czy Intelem. To jest maszyna do wyspecjalizowanych operacji i tyle. Potwierdzi to kazdy, kto mial doczynienia z prockami Power i troche sie nimi bawil.

    Jesli zapuscicie na tym standardowych kilka programikow, np: cos z rozproszonego przetwarzania danych, jakas kompilacje, serwer Quake'a, itp. to niestety, ale kosztujacy 100x mniej Dell z prockami Xeon z 8-core ogarnie te wszystkie zadania wydajniej.

    Jesli natomiast napisze sie specjalnie pod ta architekture cos co np: nie wymaga jednostki zmiennoprzecinkowej i przewala tylko prosciutke transakcje (np: bankowe) to tak, ten serwer na pewno bedzie nalezal do najwydajniejszych na swiecie.
  • avatar
    Macieyerk
    Pewnie podkręci się do 7ghz ,ale to zależy czy sam proc nie jest fabrycznie podkręcony z 4ghz.
  • avatar
    Konto usunięte
    Nom fajnie było by podkrecić zegar do 7ghz ahhh jak szalec to szalec 8ghz (chlodzenie wodne). Rzeczą normalna jest to ze ów procek nie jest oryginalnie podkrecony jak by gazety sie dowiedzialy o tym to jest już po IBM-e