Busy bez kierowcy wjeżdżają do kolejnych państw

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
7 komentarzy Dyskutuj z nami

Francuskie EZ10 popularyzują jazdę autonomiczną. Jacyś chętni na przejażdżkę?

EZ10

Wsiedlibyście do samokierującego się busa? Jeśli jesteście na tyle odważni, to mamy dla was dobrą wiadomość – dynamicznie zwiększa się liczba miejsc, w których istnieje taka możliwość. Wszystko to za sprawą francuskiej firmy EasyMile i jej autonomicznych busów EZ10.

EZ10 to bus stworzony z myślą o transporcie wahadłowym. Dlatego też pomimo tego, że wewnątrz nie uświadczymy kierowcy, to oferowane przez EasyMile przewozy są podobno całkowicie bezpieczne – pojazd porusza się bowiem wyłącznie po wyznaczonej trasie. 

Zdolny do pomieszczenia 12 pasażerów bus jest w pełni elektryczny. 8-godzinne ładowanie litowo-jonowego akumulatora pozwala na 12 godzin jazdy przy maksymalnym dystansie 80 kilometrów. Po określonych trasach pojazd jeździ ze średnią prędkością 20 km/h, ale w razie potrzeby jest w stanie rozpędzić się nawet do „czterdziestki”.

Kolejną zaletą EZ10 jest fakt, że nie wymagana on żadnej specjalnej infrastruktury (w przeciwieństwie, na przykład, do tramwaju). Wystarczy odpowiednio go zaprogramować, a będzie raz po raz powtarzał przejazdy po określonej trasie. 

Oczywiście bus został również wyposażony w kamery, system LIDAR, szeroką gamę czujników oraz moduł DGPS – dzięki temu gwarantuje pasażerom i pozostałym uczestnikom ruchu bezpieczeństwo. Firma EasyMile zapewnia też, że zastosowano silne zabezpieczenia przed cyberatakami.

Obecnie autonomiczne busy EZ10 są już wykorzystywane we Francji, Szwajcarii, Finlandii, Włoszech i Hiszpanii. Firma EasyMile zapowiedziała, że jeszcze przed końcem tego roku pojazdy trafią do Singapuru, a w 2016 – do San Ramon w Kalifornii. Jako że producent jest bardzo zadowolony z kondycji swojego projektu, dalsza ekspansja jest raczej nieunikniona. Cóż, to chyba dobrze.

Źródło: Gizmag, SlashGear, EasyMile

Komentarze

7
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    bioly1987
    To już wolałbym na rowerze jeździć na pewno było by szybciej
    1
  • avatar
    kombajn
    Pomysł może i przyszłościowy ale na razie z takim zasięgiem to kompletny absurd. Mieszkam w Hamburgu i zwykły dojazd do centrum to 16 KM a to naprawdę krótka trasa (są takie gdzie metrem jedzie się ponad godzinę). Czyli taki autobus obróci dwa razy tam i z powrotem i trzeba go będzie zaparkować na 8 godzin do ładowania. Jak ktoś chce niech sobie policzy ile trzeba by mieć takich pojazdów żeby obsadzić samą tylko jedną taką krótką trasę w dużym europejskim mieście przy odjazdach co 10 minut.
    1
  • avatar
    ghost_dog
    Robokalipsy nie czytali...
    1
  • avatar
    krynka
    Ciekawe czy zaprogramują też dzieci tak żeby nie wbiegały pod ten bus
    -1
  • avatar
    Elektromonter
    Czekają ciężkie czasy nas wszystkich na rynku pracy! Której nie będzie! Roboty nas zastąpią prawie na każdym stanowisku! Roboty będą kierowały taksówkami, autobusami, tramwajami, pociągami, tirami, zwykłymi busami dostarczającymi przesyłki, a w przyszłości i samolotami! Więc kierowcy i piloci a razem z nimi stewardessy wypad z pracy! Roboty będą budować domy, więc budowlańcy wypad z pracy! Roboty będą w fabrykach samochodów składać samochody, więc taśmowi, magazynierzy itd wypad z pracy! W sklepach, galeriach handlowych, zamiast miłych pań, będą stać roboty, więc i miłe panie wypad z pracy!
    Czy ci kapitaliści powariowali na dobre? Naprawdę są tacy zachłanni, że masowo będą ludzi zwalniać, aby ciąć koszty?
    Jak myślą że to się skończy tym, że ludzie się zgodzą na masowe zwolnienia to się mylą!
    To się skończy krwawą rewolucją na całym świecie, a może nawet wybuchem trzeciej wojny światowej!!! Ciekawe czy do stłumienia rewolucji, władza też wyśle roboty, które masowo jak w terminatorze będą mordować ludzi!!!
    -3