Karty graficzne

Gracze już zacierają ręce. Karty graficzne będą jeszcze wydajniejsze

przeczytasz w 1 min.

Nowe gry stają się coraz bardziej wymagające, ale komputery też mogą być coraz wydajniejsze. Microsoft wprowadza do DirectX 12 funkcję GPU Upload Heaps, która pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać potencjał nowoczesnych kart graficznych.

Funkcja DirectX 12 GPU Upload Heaps to właściwie rozwinięcie potencjału technologii Re BAR (Resizable-BAR), która usprawnia komunikację między procesorem a kartą graficzną. Okazuje się, że da się tutaj wprowadzić kolejne optymalizacje.

DirectX 12 pozwoli lepiej wykorzystać potencjał kart graficznych

Funkcja DirectX 12 GPU Upload Heaps pozwala na równoczesny dostęp procesora (CPU) i układu graficznego (GPU) do pamięci graficznej VRAM, eliminując potrzebę kopiowania danych z CPU do GPU. Do tej pory musiała tutaj pośredniczyć jeszcze pamięć operacyjna (RAM), która często okazywała się „wąskim gardłem” dla wydajniejszych podzespołów.

AMD Smart Access Memory
DirectX 12 GPU Upload Heaps to rozwinięcie technologii ReBAR/Smart Access Memory

Co to oznacza dla graczy? Rozwiązanie usprawni komunikację procesora i karty graficznej, co powinno przełożyć się na lepsze wykorzystanie potencjału karty graficznej, ale też mniejsze zużycie pamięci operacyjnej. Mówiąc wprost – nowe gry będą działać jeszcze szybciej (co przy rosnących wymaganiach nowych tytułów jest bardzo dobrą wiadomością). Microsoft ostrożnie mówi, że chodzi tylko o niektóre scenariusze.

Warto jednak zaznaczyć, że DirectX 12 GPU Upload Heaps wymaga aktywnej technologii Resizable-BAR (lub Smart Access Memory w przypadku kart AMD Radeon), więc będzie działać na nowszych procesorach i kartach graficznych (od GeForce RTX 3000, Radeon RX 5000 i Intel Arc A).

Nowa funkcja została już wprowadzona w zestawie deweloperskim DirectX 12 Agility SDK i jest obsługiwana przez najnowsze wersje sterowników do kart graficznych, ale na jej dostępność w grach jeszcze będziemy musieli poczekać. Programiści potrzebują czasu na jej sprawdzenie i zaimplementowanie do nowych (lub istniejących) tytułów.

Źródło: Tom’s Hardware, AMD (foto)

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kasuja Wpisy Automatem
    9
    @Paweł, dzisiaj jest 3ci a nie 1 kwietnia. nas interesują tańsze grafy a nie wydajniejsze. wydajniejsze są tak naprawdę potrzebne producentom gier, aby mogli być jeszcze bardziej leniwi, bo grafa odwali za nich robotę. ale w Last of Us przegięli na ostro. Wreszcie kubeł zimnej wody.
    • avatar
      zack24
      8
      Karty są odpowiednio wydajne, wliczając w to nawet poprzednie wersje RTX3xxx i RX5xxx, tylko gry są źle zoptymalizowane!
      • avatar
        Eryk333
        7
        BARDZIEJ WYDAJNIEJSZE CZYLI JESZCZE DROŻSZE TEGO ZAPOMNIELI NAPISAĆ :)
        • avatar
          Szaquak
          3
          Zapewne tylko dla Windows 11. Kolejny trick żeby zmusić ludzi do przesiadki na nowy Malware Microsoftu.
          • avatar
            And321
            0
            No tak Jakoś trzeba zachęcić do kupienia nowych drogich kart, bo fabryka cały czas produkuje :)
            Po co kupywać konsole o wiele tańsze i bardziej zoptymalizowane pod gry.? :)
            A do konsoli wystarczy mi tez przenośny dotykowy display OLED 15 zoll :) zamiast Gaming laptopa z RTX 4080 za 30 tys. :D
            • avatar
              kokosnh
              0
              czekamy na testy i odpowiedź ze strony konkrecji...