Samochody elektryczne

Europejczycy wolą elektryki od diesli. Statystyki nie kłamią

przeczytasz w 2 min.

Pierwszy raz w historii Europejczycy w ciągu jednego miesiąca zarejestrowali więcej samochodów z silnikami elektrycznymi niż z silnikami Diesla. Auta na prąd stanowią coraz większe zagrożenie dla “benzyniaków”.

Dokładnie 158 252 samochodów w pełni elektrycznych (BEV) zarejestrowano w Europie w czerwcu. Przekłada się to na wynik 15,1 proc. sprzedanych aut w ogóle i jednocześnie oznacza, że to pierwszy raz w historii Europy, kiedy auta na prąd cieszyły się większym zainteresowaniem niż samochody z silnikami Diesla.

Elektryki wypierają diesle. Europa przesiada się na ekologiczne samochody

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA), zainteresowanie samochodami elektrycznymi w czerwcu br. było większe niż autami zasilanymi olejem napędowym.

Rodzaje paliw nowych samochodów w Europie (czerwiec 2023)Rodzaje paliw nowych samochodów w Europie (czerwiec 2023) (źródło: ACEA)

Popularnych diesli zarejestrowano w minionym miesiącu ok. 135,5 tys. egzemplarzy, czyli niespełna 20 tys. mniej niż elektryków. Diesle odpowiadały za 13,4 proc. rynku ogółem. Warto jednocześnie zaznaczyć, że trend rosnącego zainteresowania elektrykami w Europie rośnie już od dawna. W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. w UE sprzedano o 53,8 proc. więcej samochodów elektrycznych w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r.

Samochody hybrydowy stały się drugim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów, reprezentując 24,3 proc. rynku – czytamy w raporcie ACEA.

Przekładając to na konkretne liczby, można mówić o ponad 703 tys. rejestracjach w pierwszym półroczu 2023 r. i tylko 457 tys. rejestracjach w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najwięcej samochodów na prąd przez ostatnie miesiące kupili Niemcy (220 tys.), Francuzi (137 tys.) oraz Szwedzi (52 tys.). W Polsce natomiast w pierwszym półroczu 2023 r. przybyło ok. 8,5 tys. elektryków, co stanowi wzrost o 76,7 proc. w porównaniu z okresem od stycznia do końca czerwca w 2022 r.

Samochody benzynowe nadal na pierwszym miejscu

Ponad 36 proc., czyli dokładnie 379 607 egzemplarzy samochodów benzynowych zarejestrowano w czerwcu 2023 r. Zainteresowanie “benzyniakami” nadal jest wysokie, choć statystyki pokazują, że coraz więcej ludzi wybiera hybrydy (HEV).

Aż 24,3 proc. wszystkich rejestracji dotyczyło właśnie pojazdów HEV, natomiast hybrydy plug-in (PHEV) to niespełna 8 proc. zarejestrowanych samochodów w czerwcu 2023 r. w ogóle.

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    KENJI512
    5
    eheeeee...
    • avatar
      zochogit
      5
      A moze coraz trudniej jest kupic diesla? W salonach nowych aut z dielsem juz prawie nie ma, to co maja ludzie rejestrowac?
      • avatar
        KochamBigos
        5
        Przez lewactwo i eko oszolomstwo Unia bedzie chylić się ku upadkowi i upadnie jak Imperium Rzymskie.
        Potrwa to 100 maks 150 lat. W Chinach, Rosji a nawet w USA się śmieją to co tu wyprawiaja.
        Niekontrolowana imigracja dziesiątek tysięcy islamistów rocznie sprawi ze to Islam w ciągu kilku dekad będzie główna religia a wtedy pierwsi tej decyzji pożałują pedały, transseksualiści, binarni i inne homo dziwolągi zapatrzeni w tęczowa flagę.
        Dostanie się też wszelkiego rodzaju feministkom i tzw „silnym kobietom” którym islamiści pokarzą gdzie ich miejsce jak w Afganistanie.
        Dostanie się tez wszelkiego rodzaju ateistom i wyznawcom innych religii.
        Także zacznijcie przygotowywać wasze wnuki już dzisiaj do ponurej rzeczywistości która szykują wam socjaliści i liberałowie bo sielanka potrwa jeszcze tylko kilka dekad a później w Europie czeka przemoc, konflikty lokalne, wojny domowe i ostateczna islamizacja kontynentu.
        • avatar
          digitmaster
          1
          Problem jest raczej po stronie dostępności oraz ceny ad-blue. Poza tym silniki na olej napędowy to nie te same silniki jak 20 czy 30 lat temu, gdzie pierwszy remont robiło się przy 300 tysiącach, a sam silnik spokojnie starczał na 500-800 tysięcy kilometrów. Teraz diesel dla normalnego, nie zawodowego kierowcy to tylko seria kłopotów i koszty eksploatacji przewyższające oszczędności z tytułu mniejszego spalania.
          • avatar
            driver2
            1
            europa i ekooszołomy zabiły diesle, teraz skutki ich debilnych decyzji zbierają żniwo.

            szkoda bo akurat diesel ma największą sprawność spośród powszechnie stosowanych silników cieplnych
            • avatar
              oreonoreon
              1
              Ale starzy boomerzy z podlasia wolą śmierdziuchy.
              • avatar
                Okonio
                1
                Nie może być! Statystyki i w ogóle myślenie jest lewackie. Cywilizacja upada, tylko powrót do powozów konnych może uratować Europę...
                • avatar
                  Marek1981
                  0
                  Ue blokuje diesle plus nalicza kary a do elektrykow daje upusty. Dziwne ze nie sprzedaja sie same elektryki
                  • avatar
                    KysiuPysiu
                    0
                    Diesel nie sprawdzi się jako autko miejskie, bo ma sens dla osoby która robi sporo kilometrów w miesiącu. Jako autko miejskie w 30 minutowych obozach koncentracyjnych elektryk ma sens.
                    • avatar
                      Janisz
                      -1
                      a świstak...
                      • avatar
                        que_pasa
                        -1
                        Pan Norbert udaje że się zna. Ale coś mu nie wychodzi...
                        • avatar
                          pawluto
                          -1
                          Ale bzdury - trudniej kupić diesla a dodatkowo zabronili wjazdu do centrum miast więc sprzedaż spadła...
                          Jak wprowadzą zakaz parkowania w garażach elektryków to będzie podobnie .... :)
                          • avatar
                            Dragonik
                            -1
                            Każ na siłę kupować elektryki i pisz że Europejczycy wolą elektryki.
                            • avatar
                              vacotivus
                              -1
                              Raczej "wybór nowych aut innych niż elektryki się zmniejsza"
                              • avatar
                                ockdemon
                                -1
                                Niech najpierw zlikwidują wszystkie dopłaty i innne benefity do elektryków i przywrócą do ofert większość silników diesla i wtedy zrobią porównanie
                                • avatar
                                  fonzie
                                  -1
                                  Tymczasem ostatnio czytałem że któryś z producentów się żali bo ludzie nie kupują ich elektryków i muszą coś wymyślić żeby zwiększyć ich sprzedaż...
                                  • avatar
                                    develoop
                                    -2
                                    Wolą... puki je ładują za darmo z paneli, ze słońca... i nic za to nie płacą, to wolą.
                                    • avatar
                                      rafael
                                      -2
                                      To kłamstwo, że wolą, bo wybierają elektryki w warunkach silnych nacisków, szantażu i zachęt.
                                      Gdyby mieli rzeczywiście wolny wybór bez tych nacisków na rzekomo ekologiczne elektryki, wtedy można by stawiać taką ocenę.
                                      Tak wolą elektryki jak w latach 1945 do 1989 ludzie woleli władzę ludową w 102% głosujących.
                                      • avatar
                                        Sander Cohen
                                        -2
                                        Oszołomy czekają z obcięciem dotacji i zakazami. Wszystkie ślady po pożarach elektryków są szybko ogarniane tak żeby społeczeństwo nie zauważyło ze to zagrożenie dla życia. Ale katastrofy będą coraz częściej. Płonące baterie to skażenie i niebezpieczeństwo nieporównywalne do aut spalinowych. Przewóz elektryków jest niebezpieczny, auta spalinowe mogą mieć minimalna ilość paliwa na transport żeby zminimalizować ryzyko w razie czego. Elektryk zawsze ma taka sama baterie, tak samo groźna czy jest naładowana czy nie. Płonąc będą domy, salony, parkingi, statki transportowe, ciężarówki, promy morskie. Pożar elektryka w alpejskim tunelu? Masakra. Pokolorowane na zielono scierwo i tyle. Ani to bezpieczne, ani ekologiczne, ani tańsze w eksploatacji. Polecam wycieczkę np a Polski do Francji elektrykiem. Albo drożyzna z szybkich ładowarek albo czas jazdy + 100% przy normalnym ładowaniu. Koszt zakupu tez nie jest kuszący. Strzelamy sobie w stopy, ale niestety potrwa to kilka lat zanim nastąpi odwrót od tego ślepego zaułka motoryzacji. Ale do tego czasu kto ma zarobić to zarobi, kto ma awansować to awansuje a potem niech inni sie martwią, jak zawsze.
                                        • avatar
                                          KingLee
                                          -3
                                          Statystyki... narzędzie zaklinaczy rzeczywistości.
                                          • avatar
                                            rivian_r1t_enjoyer
                                            -4
                                            Zaraz zlecą się osoby, których nie stać na fajne auto. Albo eko-lawacy i będą lamentować "ojejkum, pożar"
                                            • avatar
                                              RAQ73
                                              0
                                              nim upubliczniasz jakies dane warto zbadac zrodlo - na tym polega praca dziennikarza, ale skoro jestes tylko przeklepywaczem informcji z innych portali to powiem ci ze wnioski sa bledne. na poczatek sprawdz ile pojazdow z silnikami diesla mozesz kupi a potem porownaj pokazane dane. kupuja elektryki bo nie maja wyboru, w niemczech juz stanela sprzedac elektro smieci.... po 2035 tez napiszesz ze ludzie wola i wybieraja elektryki niz diesle i benzyniaki?