Ciekawostki

Winne auta elektryczne. W Polsce nie chcą dzierżawić MOP-ów

przeczytasz w 1 min.

W ramach prowadzonych od 2022 r. przetargów organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDiKA), chętnych na dzierżawienie miejsc obsługi podróżnych było tylko 14. Dla pozostałych 42 miejsc nie wpłynęły oferty – zauważa dziennik Rzeczpospolita.

“Do braku stacji paliw i gastronomii na miejscach obsługi podróżnych (MOP) przy drogach ekspresowych i autostradach ma się przyczyniać mała liczba samochodów elektrycznych – zauważa dziennik. GDDKiA ma problem ze znalezieniem chętnych do dzierżawy obiektów, bowiem operatorzy nie chcą budować na stacjach ładowarek do samochodów elektrycznych.

Inwestorzy nie interesują się MOP-ami. Winne są elektryki

Choć stale rosnący, to nadal niewystarczający ruch pojazdów elektrycznych w Polsce jest jednym z winowajców trudności z pozyskaniem zainteresowanych dzierżawą nowych MOP-ów w Polsce. Spośród 56 obiektów, na które od 2022 r. GDDKiA prowadzi przetargi, oferty pojawiły się tylko dla 14 obiektów.

Przedstawiciele operatorów twierdzą, że (...) rozbudowa sieci ładowania nie opłaca się. Zwłaszcza, że nakładają się na to długie i uciążliwe formalności z podłączeniem ładowarek do sieci elektroenergetycznych” – twierdzi Grigoriy Gigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, cytowany przez Rzeczpospolitą.

Problemem jest rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które zobowiązuje państwa członkowskie Unii Europejskiej do budowania stacji ładowania samochodów elektrycznych w odstępach co 60 km. Ich moc ma przekraczać 400 kW, a jeden punkt ma charakteryzować się mocą 150 kW.

Zgodnie z raportem “Licznik elektromobilności” za czerwiec br., za którego przygotowanie odpowiada PZPM, w Polsce funkcjonuje obecnie niespełna 2,9 tys. stacji ładowania, na których znajduje się ponad 5,7 tys. ładowarek. To jednak liczba, którą należy podnieść nie tylko z uwagi na wymagania UE, ale też rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Polsce.

Aby rozwiązać problemy ze znalezieniem chętnych do dzierżawy, GDDKiA rozpatruje wydłużenie okresu dzierżawy z 10 do 20 lat z jednoczesnym zawieszeniem czynszu na okres budowy inwestycji.

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Siekierka
    5
    Buahahaha :D
    Kolejny powód by kupić elektryka xD
    • avatar
      zack24
      1
      Nie pomogę im.
      Wyobraź sobie sytuację, w której stajesz na MOP, idziesz do kibelka, a po powrocie twoje auto płonie, bo niedaleko obok stał elektryk podpięty do ładowarki. W przypadku spalinowców to jeszcze w miarę szybko reagując można temu zaradzić, ale w obecności elektryka - zanim się zjara, to może pochłonąć kilka niewinnie stojących diesli :(
      • avatar
        Trim23
        1
        Jak to w UE zwykle bywa, wymagają kosztownych rozwiązań, a kasy dają tyle co kot napłakał.

        W sumie dziwię się, że złomiarze kabli z tych ładowarek nie wyrywają i na złom nie wynoszą.
        • avatar
          studionti
          1
          Elektrośmieć to nie samochód.