Samochody elektryczne

Polska przekonuje się do elektryków. Raport nie pozostawia złudzeń

przeczytasz w 1 min.

W Polsce jeździ już ponad 80 tys. samochodów “z wtyczką”. Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w pierwszej połowie 2023 r. liczba elektryków wzrosła o ponad 70 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r.

Dokładnie 80 232 samochodów osobowych z napędem elektrycznym poruszało się po polskich drogach pod koniec czerwca br. To kolejny miesiąc, kiedy ilość aut w pełni elektrycznych (BEV) przekracza liczbę hybryd (PHEV). Tych pierwszych mamy w Polsce 40 780 egzemplarzy, natomiast drugich 39 452. Wraz z samochodami przybywa też stacji ładowania.

Polska przekroczyła barierę 40 tys. aut na prąd

Choć w przypadku polskiej motoryzacji nadal należy mówić o dominacji aut napędzanych paliwami płynnymi, zainteresowanie elektrykami bynajmniej nie maleje, czego dowodem są kolejne raporty związane z elektromobilnością publikowane przez PZPM.

Oprócz rozwijającej się floty elektrycznych osobówek, przybywa też pojazdów ciężarowych na prąd. W ostatnim analizowanym okresie w Polsce zarejestrowanych było ich 4 459 egzemplarzy, z czego zdecydowana większość, bo aż 99 proc. była napędzana wyłącznie silnikiem na prąd (BEV). Rozbudowuje się też park autobusów elektrycznych w Polsce (do 906 sztuk).

Licznik elektromobilności w Polsce: czerwiec 2023Licznik elektromobilności PZPM/PSPA. W czerwcu 2023 r. w Polsce poruszało się ponad 40 tys. samochodów napędzanych wyłącznie silnikiem elektrycznym

Rozwój elektromobilności w kontekście wzrostu poruszających się po Polsce samochodów stawia wyzwania przede wszystkim operatorom publicznych stacji ładowania. Brak odpowiedniej infrastruktury to jeden z argumentów, który podnoszą przeciwnicy aut “z wtyczką”. Okazuje się jednak, że i w tym temacie sytuacja wygląda coraz lepiej.

Wraz z końcem czerwca funkcjonowało bowiem 2 885 stacji ładowania, na których kierowcy mogli korzystać z łącznie 5709 ładowarek. Zdecydowana większość z nich to stacje AC, które obsługują wyłącznie wolne ładowanie o mocy mniejszej lub równej 22 kW (69 proc. obiektów). Udział szybkich punktów do “zatankowania” samochodu elektrycznego opartych o ładowarki z prądem stałym (DC) to natomiast 31 proc. Jednocześnie w czerwcu na mapie stacji ładowania elektryków przybyło 49 nowych stacji (112 punktów).

Komentarze

30
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    KENJI512
    12
    Hehehehe... "raport".
    • avatar
      Raider0001
      6
      już widzę jak pod blokowiskami ustawianych jest dziesiątki setki stacji ładowania
      • avatar
        zack24
        4
        Moda minie wraz z dopracowaniem technologii wodorowej.
        • avatar
          Adiqq
          3
          Podstawa rachunku przy elektryku to własny dom z fotowoltaiką, ładowanie z własnych nadwyżek energii i jeżdzenie raczej na krótkich dystansach, a nie robienie codziennego tournée po Polsce. Muszą też jeszcze potanieć te elektryki, bo na razie w praktyce są droższe i mniej dostępne, dopłaty są śmieszne, więc zostają raczej ciekawostką dla przeciętnego Polaka, chyba że kogoś nie rusza wyrzucenie 100-200 tys. zł, jak na benzynę znajdzie się coś przyzwoitego za 30 tys. zł.
          • avatar
            Hrakiri
            1
            Taa jak firmy są przymuszane do ich kupowania to liczba wzrasta
            Dla mnie elektryki to kolejna forma robienia kasy na ludziach za jakiś czas się okaże że to słaba technologia i nie tak ekologiczna jak ją malują juz wychodzą fakty że spalinowy jest bardziej ekologiczny niż te elektryki
            • avatar
              spock2
              1
              Niby jak się mam przekonać jak elektryk jest droższy i się mi za cholerę nie opłaca mimo prawie darmowego prądu?
              • avatar
                Marek1981
                0
                w Polsce mamy ok 1 stacje benzynową na 25000 samochodów. Stacji ładowania prądu mamy 1 na 28 aut a jeszcze mogą ładować w domu. Tak tak zła infrastruktura dla elektryków
                • avatar
                  RAQ73
                  0
                  ale pierdolenie, jak nie ma w salonach NORMALNYCH samochodów z segmentu B,C,D z silnikami spalinowymi, w tym diesel'i to co maja kupować? kolejny bezsensowny artykul z wnioskami z dupy bez doglebnej analizy.....
                  • avatar
                    Caarn
                    0
                    69proc punktów ładowania ma moc do 22kW? to ile bede musiał czekać na naładowanie baterii do 80%? :D