Gry

IDF 2010: dyski SSD przyśpieszają gry

Tomasz  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Tomasz
49 komentarzy Dyskutuj z nami

Napędy typu Solid State Drive są w stanie w istotny sposób przyspieszyć ładowanie systemu operacyjnego oraz aplikacji, w tym także gier. Intel wykazał, że używając dysku SSD odczujemy poprawę płynności również podczas samej rozgrywki.

Jest to jednak możliwe nie dzięki szczególnie cudownym właściwościom dysków opartych na pamięci NAND, a raczej defektom w nowoczesnych grach wymagających przetwarzania ogromnych ilości danych. Liczba detali i tekstur wyświetlanych w produkcjach korzystających z potężnych silników 3D jest zbyt duża, aby w całości zmieścić się w pamięci podręcznej karty graficznej, a nawet w całej pamięci operacyjnej. Mało kto bowiem jest w stanie pozwolić sobie na 12GB RAMu - taką wartość oszacowali pracownicy koncernu. 


Western Digital VelociRaptor


Intel X25-M SSD

Podczas rozgrywki, silnik gry nieustannie analizuje położenie kamery oraz widoczną część mapy i próbuje przewidzieć, które tekstury należy załadować do pamięci. Jeśli ta operacja się powiedzie, potrzebne dane zostaną przesłane strumieniowo. Jeśli nie, znaczną ilość informacji trzeba będzie w jednej chwili wczytać z dysku, co objawia się dość znaczącym spadkiem płynności. Gracze mogą wówczas zaobserwować chwilowe zatrzymaniem aplikacji. 

Za przykład do analiz podczas IDF 2010 (Intel Developers Forum) posłużył zestaw wyposażony w procesor Intel Core i7-920 oraz kartę GeForce GTX295, na którym uruchomiono grę Assasin's Creed II. Gdy główny bohater przemieszcza się do coraz to nowych lokacji, wyraźnie dostrzegalne są chwilowe przycięcia. Podobny efekt zaobserwowano w grze Demigod, wydanej tylko i wyłącznie na pecety - a zatem nie można winić za ten stan rzeczy nieudolnej konwersji z konsol. 

 

Pracownicy Intela monitorowali aktywnośc dysku Velociraptor - najszybszego dostępnego nośnika talerzowego. Za każdym razem, gdy ta rosła, dało się zaobserwować zatrzymanie akcji. Nie są to długotrwałe pauzy, ale wystarczą, aby wywołać frustrację u użytkownika. Na wykresie mozna zaobserwować, że dysk SSD (wyprodukowany oczywiście przez Intela) reaguje dużo szybciej, a przez to efekt doczytywania danych nie jest odczuwalny. Stąd konkluzja - dyski SSD są lepsze dla graczy.

Nasuwa się pytanie, czy nie łatwiej byłoby zapewnić płynność rozgrywki poprzez instalację dużej ilości pamięci operacyjnej, oraz czy testy Intela promującego własny produkt są wiarygodne. Ciekawe czy czytelnicy benchmark.pl, którzy mają dyski SSD mogą potwierdzić tezę wysuniętą przez Intela.

Źródło: Maximum PC

Polecamy artykuły:
Proste Eyefinity - Sapphire Radeon HD 5770 Flex Twoja pamięć podręczna - test 15 pendrive'ów Internetowi terroryści

Komentarze

49
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Najlepiej by było mieć 16 GB ramu i całą taką gierkę do niej wrzucić - w tedy to by była różnica ;)
  • avatar
    fifek19
    właśnie - czy nie taniej będzie kupić 12GB ramu niż jeden dysk SSD?
  • avatar
    okar19
    Jak dysk może przyspieszyć płynność grafiki ? Jedynie czas ładowania.
    Kolejny chwyt marketingowy Intela
  • avatar
    b4rt3k
    ssd sie nie sprzedaje wiec chca wpuscic w to graczy bo wiadomo ze to bardzo duzy rynek
    intel oczywiscie bredzi byle tylko zarobic
  • avatar
    Konto usunięte
    Ale nie macie pojęcia o czym mówicie. Kupcie sobie w ogóle 24GB ram, i jedźcie dalej na dysku twardym hahaha. Ciekawe która gra to wykorzysta. Oczywistym jest, że SSD polepsza płynność rozgrywki, ponieważ dzięki niemu przycinki na doczytywanie są znacznie mniejsze.
    Chwyt Intela? Intel produkuje najwyższej klasy SSD na świecie - on nie potrzebuje chwytów. Tu macie info dlaczego to działa, podane jak na dłoni i jest to logiczne.

    NIE - WASZE STARE BIEDNE DYSKI TWARDE JUŻ NIE SĄ SZYBKIE, ale żyjcie sobie dalej w swojej świadomości.
  • avatar
    Konto usunięte
    Olac gry single, do nich zawsze wystarczy zwykly HDD a przyciny nie sa tak odczuwalne.
    Problem pojawia sie przy MMO, przy wiekszych bitwach, zarowno PvP i PvE, wtedy taki dysk jest niemal zazynany i co chwila czuc (wiekszosc mmo) "przyciny" - dlatego tez planuje kupic jakis dysk pod koniec roku, mozliwe ze corsair force f80, bo zapowiada sie masa ciekawych mmo, i to wyjatkowo ladnych graficznie co niesie za soba zazynanie dysku (nie ma to jak irytujacy ekran ladowania miedzy teleportami roznych map)
  • avatar
    KONAn
    Mam i SSD intela i 24Gb ramu..nie zauważyłem żadnych przycinek :P...Intel chyba ma racje ;)
  • avatar
    petrop3
    Lol SSD do gier tego jeszcze nie słyszałem. Ile trzeba by kasy wydać aby chodził na dysku win i jeszcze kilka gier. lepiej kupić lepszy procesor,ram i grafe.
  • avatar
    jeomax.co.uk
    "Ciekawe czy czytelnicy benchmark.pl, którzy mają dyski SSD mogą potwierdzić tezę wysuniętą przez Intela."

    Ja powiem tak - ja bym potrafil, a na koniec przedstawilbym na dodatek smiale wnioski, ale coz.. nie dostalem sie do kolejki szczesliwcow ;-)
  • avatar
    Szymon331
    Na dzisiejsze czasy spokojnie wystarczy 12GB Ramu, niech mi tu nie ściemniają że dysk SSD zmieni coś poza długością wczytywania się zapisu gry. Pamięć wirtualna (plik stronicowania) wykorzystywany jest tylko w ekstremalnych sytuacjach.

    Jak ktoś chce mniej przycięć to niech zainwestuje w 6GB Ramu i dobrą kartę graficzną a nie w drogi dysk twardy.
  • avatar
    VapoR
    W niedalekiej przyszłości być może RAM i Dysk będzie pełnić ta sama pamięć. Teraz jako namiastkę można zrobić sobie programowo ramdiska.
  • avatar
    Konto usunięte
    Ja dlatego gram w PacMana i SuperMaria na moim Nintendo podłączonym to TV (CRT 24"), zero lagów. Pada mam na kablu to nie mam problemu z zasięgiem ;). Koszt zakupu?
  • avatar
    Fr3aKy
    a inwestujcie sobie nawet w 24gb ramu i co z tego jak 32 bitowa gra (z 64 bitowych to sobie przypominam tylko crysisa) zaadresuje i tak max 2gb ramu, więc dysk ssd jest najlepszym rozwiązaniem dopóki nie zaczną pisać gier w 64 bitach
  • avatar
    Konto usunięte
    Niektórzy piszą tu a ramdysku, może to fajny pomysł aby np z 16GB wydzielić 12GB na ramdysk a 4GB zostawić dla OS-a ale pamięć ram nie jest podtrzymywana bateryjnie i chyba po każdym restarcie kompa trzeba by grę instalować na nowo? poprawcie mnie jeśli się mylę to samo tyczy się instalacji sytemu jak to ktoś sugerował. Może trzeba by wymyślić dedykowany ram z akumulatorem ale i tak jest to niebezpieczne (utrata danych).
  • avatar
    Konto usunięte
    Bardzo chętnie kupię SSD jak tylko obniżą ceny do rozsądnego poziomu. Mogę dać 5 stówek za 256 GB.
  • avatar
    constantine86
    Jakby Intel wziął się za produkcję papieru toaletowego to reklamował by że wyleczy Ci hemoroidy. Lepiej by robili to co umieją, wydajne procesory, zamiast wydawali kasę konsumentów na takie duperele.
  • avatar
    XeonX
    Widzę, że wypowiadają się tu ludzie którzy nie mieli styczności ani nie mają zielonego pojęcia o czym piszą. To co jest napisane w artykule jest absolutną prawdą, w grach gdzie jest ciągłe doczytywanie np w MMO dysk SSD jest bardzo dobrym rozwiązaniem ponieważ gdy wejdziemy np. postacią do miasta grając na zwykłym HDD odczuwalne jest przycinanie a na dysku SSD rozgrywka jest o wiele płynniejsza. Więc zanim ktoś zacznie z góry zakładać, że coś jest bzdurą niech zastanowi się dwa razy zanim coś napisze (czasami mam wrażenie, że komentują tu te same osoby co na WP.pl)
  • avatar
    x-power
    A nie taniej i jednocześnie lepiej dla gier np. MMO jest po prostu zrobić RAID 0 z dwoma lub trzema dyskami twardymi HDD???

    Zauważyłem że nikt o tym tutaj na ten temat nie wspomniał jeszcze :)

    O ryzyku utraty danych poprzez padnięcia jednego dysku powiedzmy, ze pomijamy ten minus :)
  • avatar
    Dwd89
    40GB SSD za 120 zl. 3zł za 1 GB. uczciwa cena ? - uczciwa.

    Poczekamy jeszcze :]