Komputery

Komputer do firmy

Marcin Bienkowski | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Marcin Bienkowski
Dyskutuj z nami

Poradnik jak kupić komputer do firmy

[źródło: FreeDigitalPhotos]

Wbrew pojawiającym się od kilku lat opiniom, że komputer stacjonarny odchodzi do lamusa, tradycyjne pecety mają się bardzo dobrze. Mało tego, w zeszłym, 2014 roku odnotowano znaczący wzrost ich sprzedaży.

Może wydawać się to dziwne, ale po raz pierwszy od kilku lat firmy sprzedające komputery stacjonarne odnotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Zgodnie z danymi firmy IDC sprzedaż biznesowych komputerów PC w Europie Zachodniej wzrosła aż o 26,9%. Według analityków świadczy to wyraźnie o tym, że komputery typu desktop są wciąż podstawowymi narzędziami pracy w firmach, a obserwowany boom w znacznej mierze związany jest z wymianą starych maszyn pracujących jeszcze pod kontrola systemu Windows XP, dla którego Microsoft zaprzestał wsparcia. W związku z tą tendencją i przewidywanym, znacznym wzrostem zainteresowania komputerami stacjonarnymi warto przyjrzeć się jak wybrać odpowiedniego do potrzeb desktopa do firmy.

Jak podaje firma IDC, w drugim kwartale 2014, w regionie obejmującym Europę, Bliski Wschód i Afrykę nastąpił 10,5 procentowy wzrost sprzedaży komputerów PC. W tym czasie po siedmiu kwartałach znaczących spadków sprzedało się blisko 22 mln sztuk pecetów.

Po pierwsze – zastosowanie

Zanim zaczniemy zastanawiać się nad konfiguracją komputera warto przemyśleć do czego będzie on wykorzystywany i w jakim środowisku infrastrukturalnym przyjdzie mu działać. Nie ma sensu kupować wydajnego komputera do prac biurowych. Może się również okazać, że do większości zadań jakie stawiamy w firmie przed komputerami wystarczą bezdyskowe stacje (patrz: ramka „Nettop, czyli cienki klient”), albo wręcz terminale PC over IP. Z drugiej strony, zupełnie inne wymagania będzie miała stacja graficzna dla geodety, grafika czy inżyniera.

Lenovo ThinkCenter M73 w zminiaturyzowanej wersji Tiny. [źródło: Lenovo]

Jeżeli w firmie wykorzystujemy sieć bezprzewodową WiFi, wówczas komputer taki musi być wyposażony w bezprzewodową kartę sieciową. Karta taka przyda się również w sytuacji, gdy komputer ma znaleźć zastosowanie np. w magazynie, do którego nie ma doprowadzonej komputerowej sieci przewodowej, tzw. sieci LAN.

Komputer czy notebook
Wybór tego, czy do firmy powinniśmy zakupić notebook czy komputer stacjonarny zależy od kilku czynników, ale przede wszystkim od tego na jakim stanowisku pecet będzie używany. Jeżeli komputer będzie używany przez pracownika, który swoje czynności wykonuje na miejscu w firmie, wówczas najlepszy będzie komputer stacjonarny, który jest tańszy, ma wyższą wydajność i jest bardziej niezawodny od notebooka. Łatwiej też wybrać konfigurację peceta, która będzie dostosowana do wykonywanych zadań. Jeżeli pracownik musi mieć dostęp do komputera poza godzinami pracy lub wykonuje swoje obowiązki w terenie, wówczas niezbędny okazuje się mobilny laptop.

Warto też zastanowić się jak długo będzie wykorzystywany dany komputer w firmie. Im dłuższy przewidywany czas funkcjonowania, tym lepsza powinna być jego konfiguracja sprzętowa tak, aby maszyna była w stanie obsłużyć przyszłe aplikacje.

Przykładem typowego, biiurowego komputera typu Desktop PC jest HP 110-412na. [źródło: HP]

Obalmy kilka mitów

Ponieważ również i na naszym rynku obserwuje się obecnie wyraźną tendencję do zastępowania składaków, przygotowany w całości przez firmy komputerami markowymi nie ma sensu zastanawiać się z jakich komponentów (np. modelu i producenta płyty głównej, dysku twardego pamięci RAM czy karty graficznej) powinien być wykonany komputer dla firmy. Nie istotna jest też jego możliwość rozbudowy – z wyjątkiem rozbudowy pamięci RAM czy wymiany dysku twardego. Komputer w firmie jest na tyle rzadko rozbudowywany, że w chwili podjęcia decyzji o jego rozbudowie i modernizacji w większości wypadków i tak nie będzie możliwości kupienia do niego odpowiednich komponentów. W takiej sytuacji bardziej opłacalna będzie wymiana komputera na nowy, a stary przenieść można do mniej wymagających zadań.

Wg raportu brytyjskiej firmy Mozy, średni wiek komputera stacjonarnego w Europie Zachodniej to ok. 5,5 roku. W Polsce wiek ten szacuje się na 7-10 lat. Większość firmowych komputerów pracuje wciąż pod kontrolą systemu Windows XP.   

Warto w tym miejscu też zaznaczyć, że decydując się na dany model markowego peceta i tak nie mamy większego wpływu z jakich konkretnie komponentów będzie on wykonany, dlatego przy wyborze należy skupić się na jego podstawowych parametrach techniczno-funkcjonalnych i takich wymaganiach jak długość gwarancji, szybki serwis na miejscu u klienta itp. Co więcej, komponenty różnych firm są pod względem technicznym do siebie bardzo zbliżone, oferując porównywalną jakość, parametry techniczne i funkcjonalność. Znaczące różnice występują dopiero w drogich, niewykorzystywanych w firmach modelach podzespołów przeznaczonych dla graczy i tam dobór konkretnego komponentu konkretnego producenta ma dopiero znaczenie.  

Na polskim rynku liderem w sprzedaży komputerów stacjonarnych jest firma HP. Sprzedała ona w pierwszej połowie 2014 roku ok. 61 tys. pecetów. Największy, bo 45% wzrost sprzedaży desktopów zanotowała zaś firma Dell.

Komputer do biura

W praktyce kupując komputer biurowy przeznaczony do obsługi programów biurowych, maili i korzystania z Internetu, zwrócić musimy na typ procesora, ilość zamontowanej pamięci RAM, pojemność dysku twardego i dodatkowe podzespoły związane z przeznaczeniem komputera. W praktyce bardzo dobrym wyborem, jeśli chodzi o procesor, będzie któryś z desktopowych modeli układów Intel Core i3 lub procesorów z serii AMD A6 lub A8. Układy te są wyposażone w zintegrowaną kartę graficzną, która w zupełności wystarcza do zastosowań biurowych, a ich moc obliczeniowa pozwoli również swobodnie korzystać z tych maszyn za kilka lat.    

Komputer All-in-one
W wielu wypadkach znacznie lepszym rozwiązaniem niż kupno komputera stacjonarnego umieszonego w typowej, pecetowej obudowie, do której podłącza się zewnętrzny monitor, klawiaturę i myszkę jest zakup komputera typu All-in-One. Wszystkie podzespoły w takim komputerze montowane są w obudowie, zazwyczaj dotykowego, monitora LCD. Pecet taki oferuje wydajność standardowego komputera, ale pozwala zaoszczędzić miejsce na biurku i zmniejszyć plątaninę kabli. Tego typu urządzenia z dotykowym ekranem doskonale sprawdzają się w salonach sprzedaży, punktach usług finansowych, bankach, punktach obsługi klienta, aptekach, sklepach czy kinach – wszędzie tam, gdzie pracownik każdego dnia obsługuje wielu przychodzących „z ulicy” klientów.

Komputer klasy All-in-One MSI ADORA. [źródło: MSI]

Jeśli chodzi o pamięć to dobrym wyborem jest obecnie 8 GB, które wystarcza do większości zastosowań, a absolutnym minimum są 4 GB. Z kolei dysk twardy powinien mieć pojemność od 500 GB do 2 TB w zależności od tego, jak dużo danych chcemy na nim przechowywać.

Według analityków z firmy IDC komputer stacjonarny jest wciąż podstawowym narzędziem pracy w firmach, a obserwowane, gwałtowne wzrosty sprzedaży związane są z wymianą starych pecetów po zaprzestaniu wsparcia ze strony Microsoftu dla systemu Windows XP.

Rozsądnym wyborem jest dysk o pojemności 1 TB. Przydatnym wyposażeniem komputera biurowego  może okazać się nagrywarka płyt DVD±R/RW lub w szczególnych wypadkach płyt Blu-ray, jeżeli na tym typie nośników archiwizujemy w firmie jakieś dane. Natomiast zainstalowanie czytnika płyt DVD może się okazać przydatne (np. podczas instalacji oprogramowania), ale nie jest konieczne – komputer wszystkie niezbędne do instalacji pliki może pobierać z Internetu lub z firmowego serwera. Istotne znaczenie może mieć też wbudowany w obudowę czytnik kart pamięci Flash, jeżeli często z nich korzystamy. Taki wbudowany czytnik jest wygodniejszy w użyciu niż podłączany do niego zewnętrzne urządzenie USB.

Nettop, czyli cienki klient
W wielu wypadkach, zamiast komputera z twardym dyskiem można do firmy zakupić tzw. nettopy. Są to „okrojone” komputery pozbawione twardych dysków i w wielu wypadkach złączy USB. Wszystkie dane oraz środowisko użytkownika pobierane są serwera, ale programy wykonują się fizycznie na nettopie . Urządzenia tego typu stosuje się np. w punktach obsługi klientów czy w bankach ponieważ zapewniają większe bezpieczeństwo danych, uniemożliwiając ich skopiowanie czy zawirusowanie systemu. Coraz częściej spotkać też można urządzenia typu PC over IP. Są to jeszcze bardziej odchudzone, a przez to znacznie tańsze, urządzenia klienckie potrafiące jedynie wyświetlać na ekranie dane przesłane z serwera przez sieć i przesyłać informacje zwrotne wprowadzone przez użytkownika. Wszystkie programy wykonują się zaś wyłącznie na serwerze.

Przykład montażu niewielkiego komputera w specjalnym uchwycue w obudowie monitora - Lenovo ThinkCenter M73. [źródło: Lenovo]

Warto też wspomnieć, że obecnie każdy komputer stacjonarny wyposażony jest w znajdujący się na płycie głównej układ sieciowy LAN obsługujący standardy Ethernet 10/100/1000 Mbit/s. Komputer taki można więc bez problemu dołączyć do firmowej sieci LAN. Jeżeli jednak korzystamy z sieci bezprzewodowej, należy wówczas pamiętać o zamówieniu dodatkowej bezprzewodowej karty sieciowej, która nie standowi standardowego wyposażenia stacjonarnego peceta. 

Na polskim rynku wyraźnie widać tendencję do wypierania składaków przez komputery markowe.

Jeżeli zależy nam, żeby komputer firmowy był nieco bardziej uniwersalny lub chcemy obrabiać na nim zdjęcia czy filmy wideo do celów marketingowych, wówczas warto zakupić maszynę z procesorem Intel Core i5 bądź AMD A10 lub AMD FX-6000, a nawet jeżeli jest to uzasadnione z układami Intel Core i7 lub AMD FX-8000/9000, oddzielną kartą graficzną oraz 16 GB pamięci RAM. Przydatny się może okazać wówczas też większy dysk – 2 TB będą wówczas rozsądnym minimum.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!