Technologie i Firma

Małe firmy zacofane technologicznie

przeczytasz w 2 min.

Zarówno w USA, jak i w Polsce małe firmy wciąż opierają się przed wdrażaniem nowych technologii.

Tylko 1 na 5 małych firm ma wykwalifikowany personel IT. Co więcej, tylko 6 proc. małych przedsiębiorstw w naszym kraju korzysta z technologii chmurowych. Z nowoczesnymi technologiami u „mniejszych” jest więc nie najlepiej. Tak wynika z raportów Salesforce i Motabi.

2 na 3 małe firmy w Polsce mają stronę internetową, ale tylko jedna piąta udziela się w serwisach społecznościowych, za pomocą których najłatwiej dotrzeć do potencjalnego klienta. Wykorzystanie nowych technologii (takich jak chmura) jest zaś praktycznie marginalne. Dlaczego tak się dzieje?

„Paradoks małych firm polega na tym, że ich właściciele są zbyt zajęci obsługą bieżących działań, by wdrażać technologie, które pozwoliłyby im wynieść biznes na wyższy poziom” – komentuje Katarzyna Kowalska z Salesforce.

Jak wynika z przeprowadzonego w USA badania, firmy wydają średnio zaledwie 15 proc. swojego budżetu na IT. Prawie połowa tych pieniędzy idzie na sprzęt, jedna trzecia na podstawowe oprogramowanie, a reszta na hosting, cyberbezpieczeństwo itp.

Czym przedsiębiorcy kierują się wybierając odpowiedni sprzęt czy oprogramowanie dla firmy? Wyniki przedstawiają się następująco: kluczowa jest cena (74 proc.), później długo, długo nic, aż w końcu – wygoda użytkowania (43 proc.) i kompatybilność z infrastrukturą (37 proc.).

„Głównie dzięki odpowiednio wdrożonym rozwiązaniom można uzyskać takie rezultaty jak większa efektywność, wzrost sprzedaży czy poprawa jakości w różnych obszarach działania. Brak wsparcia ze strony profesjonalistów IT potęguje problem, podobnie jak kierowanie się przy wyborze rozwiązań głównie ich ceną” – dodaje Kowalska.

Do gromadzenia przechowywania danych o klientach firmy wykorzystują bardzo proste narzędzia – e-mail (44 proc.), arkusz kalkulacyjny (41 proc.), a nawet papierowe notatki (34 proc.). Systemy CRM są obecne jedynie w 1-2 przedsiębiorstwach na 10.

Technologii brakuje też w obsłudze klienta – ponad połowa wykorzystuje głównie rozmowy telefoniczne lub wiadomości e-mail. Jedynie w marketingu jest nieco lepiej – 51 proc. firm wykorzystuje reklamy w mediach społecznościowych.

Jednak jeszcze większym problemem są braki w zasobach IT. Wykwalifikowanych pracowników z tego sektora zatrudnia tylko 17 proc. małych firm w USA (ale Salesforce twierdzi, że w Polsce jest bardzo podobnie). O zapleczu technologicznym w 72 proc. przypadków decyduje zaś sam właściciel.

Źródło: Salesforce

Komentarze

7
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    9
    "Co więcej, tylko 94 proc. małych przedsiębiorstw w naszym kraju korzysta z technologii chmurowych".

    Ja bym rzekł, że jest szał.
    • avatar
      Konto usunięte
      8
      Bujamy w chmurach ^^

      Pijawka w postaci ZUS i upierdliwe US, znacząco ułatwia w małych biznesach poważne inwestowanie. Ale z drugiej strony dużo takich firm ma właścicieli po 40, dla których takie innowacje są obce. Najpierw trzeba im je przedstawić i wdrożyć. A czasami i tak wracają do starego bo przyzwyczajenia wygrywają.
      • avatar
        czorcik696
        8
        Ja mam firmę stolarską i nie wiem co bym miał sobie w takiej chmurze trzymać. Gotowe meble chyba, bo czasem mi się nie mieszczą w magazynie. - „Paradoks małych firm polega na tym, że ich właściciele są zbyt zajęci obsługą bieżących działań, by wdrażać technologie, które pozwoliłyby im wynieść biznes na wyższy poziom” – komentuje Katarzyna Kowalska z Salesforce". Paradoks Pani Katarzyny Kowalskiej z Salesforce polega na tym, że nie każdy mały przedsiębiorca CHCE, lub POTRAFI wynieść biznes na wyższy poziom. Czasem ludziom wystarczy to co mają, i nie chcą zap&^%$alać jak dziki, żeby taki "wyższy poziom osiągnąć", zwłaszcza, że prowadzenie firmy w wyższej lidze to prawdziwa nerwówka. Wiem z doświadczenia mojego wujka, którego właśnie takie unowocześnienie firmy, bez dobrego rozpoznania rynku zniszczyło.
        • avatar
          wizdar
          7
          Dział IT sam nie sprawi, że będzie więcej zamówień. Poza tym po co wprowadzać np. CRM do firmy, która zatrudnia 5 osób i współpracuje z trzema klientami. IT przydaje się od pewnego momentu i w momencie gdy jest naprawdę potrzebny. Jest raczej skutkiem a nie przyczyną sukcesu przedsiębiorstwa.
          Podobnie można i wprowadzać ISO 9001 w jednoosobowej firmie i zarzynać się potem wypełnianiem checklist i tworzeniem raportów.
          • avatar
            Marek1981
            1
            15%??? u nas to jest niecałe 2% i biznes się burzy co tak dużo.
            • avatar
              rulax
              0
              Najlepiej wrzucić do jednego gara firmy typu: IT, remontowe i małą gastronomię - potem wymieszać i wyciągnąć średnią.
              Już widzę jak murarz po 12-godzinnej tyrce siada do szasbuka, wyjaśniając dlaczego jest drogi i nie zna się na robocie.
              W małych firmach każda złotówka oglądana jest trzy razy przed wydaniem.