Ciekawostki

Producenci elektroniki ukarani przez KE za sztuczne zawyżanie cen

przeczytasz w 1 min.

Cztery duże przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją sprzętu Hi-Fi, elektroniki użytkowej oraz małych AGD zostały ukarane grzywnami w wysokości od 7,7 do 63,5 mln euro za sztuczne zawyżanie cen u sprzedawców internetowych.

111 milionów euro – tyle wynosi łączna kara dla kilku dużych producentów sprzętu elektronicznego, nałożona przez Komisję Europejską. Powodem jest wymuszanie na internetowych sprzedawcach z Europy Zachodniej ustalania wyższych cen za produkty.

Philips, ASUS, Pioneer oraz Denon i Marantz to firmy, które zostały ukarane przez KE po trwającym kilka lat śledztwie. Wykazało ono, że od 2011 roku stosowały one „stałą lub minimalną cenę sprzedaży”, przez co sprzedawcy online nie mogli obniżać cen produktów (takich jak słuchawki, laptopy czy małe AGD) według własnej woli.

Gdy jakiś sprzedawca (zdaniem przedstawicieli którejś z tych firm) ustalał zbyt niską cenę, musiał liczyć się z interwencją, a później także z sankcjami (np. wstrzymaniem dostaw). Z informacji przedstawionych przez unijny organ wynika, że problemy zaczynały się już przy cenie minimalnie niższej niż oczekiwana.

Do monitorowania cen miały służyć zaawansowane programy komputerowe, co pozwalało na podjęcie szybkiej interwencji. Wszystko po to, by z powodu obniżki ceny u jednego sprzedawcy, nie zmalała ona także u innych. Według Komisji Europejskiej takie działania ograniczały detalistom możliwości konkurowania ze sobą i prowadziły do sztucznego zawyżania cen.

Takie praktyki mogłyby być kontynuowane, gdyby nie niezapowiedziane kontrole KE w 2015 roku. Wszystkie firmy przyznały się do winy i współpracowały podczas śledztwa, dzięki czemu uniknęły wyższych kar. Ostatecznie ASUS musi zapłacić 63,5 miliona euro, Philips – 29,8 mln, Pioneer – 10,1 mln, a Denon i Marantz – 7,7 mln.

Źródło: TechSpot, Business Insider, European Commission. Ilustracja: typographyimages/Pixabay (CC0)

Komentarze

14
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    leon-san
    8
    Kary powinny iść w setkach milionów, a nie takie drobne.
    • avatar
      musslik
      5
      No pięknie ale tak to jest w kapitalizmie mylonym z wolnym rynkiem :)
      • avatar
        sebmania
        4
        Zaraz zaraz Asus ma zyski powiedzmy 500 mln rocznie, sprawa ciągnęła się niby od 2011 wiec można powiedzieć że 2011-2014 mieli bez kontroli.

        Na tej każe stracili jakieś 3% zysku co przez te lata podnosili ceny, jeśli ceny podnieśli o np. 10% to i tak 7% są na plus
        • avatar
          Xaros
          3
          Zawyżanie cen w sklepach internetowych to ochrona sklepów stacjonarnych. Klient ogląda produkt w sklepie stacjonarnym, zajmuje czas sprzedawcy, a towar i tak kupuje w internecie. Jest to oczywiście podłe podejście ale takie praktyki jak ustawianie cen mamy w każdej branży nie tylko elektronika. Kara karą, ale jak z tym walczyć, a by sklepy stacjonarne nie były stratne tak samo jak internetowe na celowym zawyżaniu cen. Sam prowadzę sklep internetowy i takie praktyki nie są mi obce. Obsługa i doradztwo w sklepach stacjonarnym powinna być płatna i zwracana w przypadku dokonania zakupu w owym sklepie.
          • avatar
            Felek
            0
            Ceny amplitunerów w PL są we wszystkich sklepach takie same. Czy to o to chodzi?