SSD

Problemy z dyskami Samsung. Zachowanie producenta budzi zastrzeżenia

przeczytasz w 2 min.

Kolejna afera ze sprzętem komputerowym w tle? W sieci pojawiły się niepokojące doniesienia o problemach z dyskami Samsung 990 PRO.

Dyski Samsung 990 PRO to jedne z najlepszych SSD dostępnych na rynku - sprzęt wyróżnia się świetnymi, co powinni docenić wymagający użytkownicy. Problem w tym, że użytkownicy skarżą się na niepokojące odczyty dotyczące wytrzymałości nośników.

Problemy z dyskami Samsung 990 PRO

Sprawę naświetlił Robbie Khan z serwisu Neowin. Redaktor kupił dysk Samsung 990 PRO 2 TB i kilka dni później zauważył spadek kondycji dysku do poziomu 99% (wskaźnik informuje o teoretycznej wytrzymałości dysku). W kolejnych dniach spadł on do 95%. Problem w tym, że nie zapisano tutaj szczególnie dużej ilości danych.

Samsung - wytrzymałość dysku

Szybki spadek kondycji dysku bez mocnego obciążenia jest niepokojącym zjawiskiem, więc Khan skontaktował się ze wsparciem technicznym producenta (firmą Hanaro Europe BV). Odpowiedź była dosyć zaskakująca - kilkuprocentowy spadek wytrzymałości jest czymś normalnym, ale, jeśli wskaźnik dalej będzie spadać, redaktor może wysłać dysk na procedurę reklamacji (RMA).

Samsung - odpowiedź w sprawie dysku Samsung 990 PRO

Felerny dysk został wysłany do reklamacji. Kilka dni później Khan otrzymał odpowiedź od firmy Hanaro Europe BV, że przesłany nośnik jest sprawny i zostanie zwrócony. Odpowiedź wydawała się kuriozalna, bo redaktor miał dostarczyć firmie dowody na niepokojące „zużycie” sprzętu.

Sprawa została opisana w artykule w serwisie Neowin. Po publikacji firma Hanaro Europe BV ponownie odezwała się do redaktora i zaproponowała mu wymianę dysku lub próbę odtworzenia problemu. Dlaczego firma zaproponowała takie rozwiązanie dopiero po publikacji artykułu? Możemy się domyślać…

W międzyczasie inni użytkownicy dysku zaczęli zgłaszać podobne problemy z dyskami Samsung 990 PRO. Ciekawym przykładem jest dysk Neila Schofielda – wytrzymałość modelu Samsung 990 PRO 2 TB spadła do 64% zaledwie po zapisaniu 2 TB danych (czyli nawet nie 1% deklarowanego współczynnika TBW - ten wynosi 1200 TB).

Na ten moment nie wiadomo z czego wynikają problemy z szybkim spadkiem kondycji dysku. Będziemy śledzić temat i informować Was na bieżąco.

Źródło: Neowin, Twitter Neil Schofield

Komentarze

14
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    5
    Prawdopodobnie błąd wyliczenia wskaźnika procentowego. Wygląda na to, że błąd pojawia się tylko na wersji 2 TB, co może sugerować przepełnienie jakiegoś licznika, a to daje kumulację błędów.
    • avatar
      indexinfo
      3
      Nie podobają mi się współczynniki zużycia dysku. Od 01.01.2023 Kingston zmienił zasady i teraz np. KC3000 ma pięcioletnią gwarancję, pod warunkiem, że ich SSD Manager na podstawie odczytów ze Smart-a nie uzna, że się zużył. "(...)Poniższe produkty firmy Kingston są objęte tą gwarancją przez jeden z następujących okresów, zależnie od tego, który z nich upłynie pierwszy: (i) pięć (5) lat od daty zakupu przez pierwszego użytkownika końcowego; (ii) kiedy wskaźnik zużycia dysku SSD SATA mierzony przez sporządzoną przez firmę Kingston implementację atrybutu SMART 231, oznaczony etykietą „SSD Wear Indicator”, osiągnie znormalizowaną wartość jeden (1) zgodnie ze wskazaniem w aplikacji SSD Manager firmy Kingston („KSM”), lub (iii) kiedy wskaźnik dysku SSD NVME mierzony przez sporządzoną przez firmę Kingston implementację atrybutu Health (Kondycja) i oznaczony etykietą „Percentage Used” (Procentowa wartość zużycia) osiągnie znormalizowaną wartość sto (100) według wskazania aplikacji KSM.(...)"
      • avatar
        AUTO6
        2
        Jeśli to tylko błąd wskaźnika i kondycja dysku pozostaje dobra to nie jest to istotny problem, gorzej jeśli te SSDki faktycznie "zużywają się" w zastraszającym tempie. Wygląda jednak, że to na szczęście opcja pierwsza.
        • avatar
          Krzysiak_PL_GDA
          1
          Mam to samo z Corsair 1TB MP600 Pro po roku zużycie 32%
          https://forum.purepc.pl/uploads/monthly_2022_11/dyskssd.thumb.jpg.bc27d8353f18ddfb4248a2edc5e3f118.jpg
          • avatar
            Makar
            1
            Po padace jakim była seria 980 zaprzestałem wgl interesować sie co wypuszczają.
            • avatar
              flash44
              0
              CrystalDiskInfo liczy to w Samsungach na podstawie atrybutu 0xB4: Unused Reserved Block Count (Total) / Used Reserved Block Count (Total). Zapewne buła w oprogramowaniu sterownika dysku, może dotyczyć albo tylko wartości tego atrybutu albo faktycznie błędnej realokacji (nie sądzę).
              • avatar
                Wik-Mar
                0
                Już dawno pisałem gdzieś na forum, że dyski samsunga są przereklamowane.
                A są wydajniejsze od nich, lepszymi parametrami, i tańsze
                • avatar
                  bomber2
                  -9
                  Samsung wzorem polskich handlarzy wyda łatkę cofająca przebieg ;⁠) Panie Niemiec płakał jak sprzedawał!
                  • avatar
                    tuqra
                    0
                    Mam sansunga 990 pro 1 TB i ten blad tez mi sie pojawil - sumy odczytow 4900TB / zapis 5100TB - stan dobry 99% a drugi 980 pro 1 TB ma 5800/5700 tb - i nadal jest stan 100% wiec cos jest na rzeczy a MP510 960GB 42011/15570 i stan jest 99%
                    • avatar
                      saha8
                      0
                      Producent nie przyznający się do błędów i chcący przeczekać aferę to najgorszy przykład postępowania obecnie na rynku . Odwrotnością tego jest producent informujący że są świadomi problemów i badają sprawę nawet jak brzmi to kuriozalnie i nie znaczy nic konkretnego. Konsekwencje pasywności działa i reagowania tylko jak afera jednak nie przycichnie i jest nagłośniona nie da się przykryć działaniami PR. Takie rzeczy zostają w internecie a co ważniejsze w pamięci użytkowników, którzy jak się zraża do danej firmy to już do niej nie wrócą mimo tysięcy reklam. Zużycie dysków SSD będzie problemem towarzyszącym nam jeszcze kilka lat, z racji popularyzacji dysków SSD przez niską cenę, aż do czasu jak powstanie lepsza technologia.
                      • avatar
                        ocw1987
                        0
                        Samsung miał rację co do tego że dysk jest sprawny.
                        • avatar
                          mozilla007
                          0
                          To nowosc, że samsung olewa klienta, a dopiero jak jest jakiś redaktor czy coś, to nagle reaguje. Było tak samo z bateriami, dopiero jak ktoś z zasięgami się zajął, to chcą coś robić. Żałosna firma.
                          • avatar
                            xmexme
                            0
                            Wszystko w normie nie ma problemu, Samsung w przeszłości już dał się poznać z celowego programowego postarzania sprzętu aby zmusić użytkowników do zakupu nowych.sprzętów.
                            Spadają ceny dysków SSD więc samsung interweniuje tyle że któryś z inżynierów zapomniał dopisać jednego zera więcej lub postawił przecinek nie w tym miejscu...