Ciekawostki

Ciężarówka Scania AXL - kabina jest zbędna

z dnia
Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
12 komentarzy Dyskutuj z nami

Nie potrzebuje kierowcy, więc nie ma też kabiny. Oto Scania AXL – koncepcyjny pojazd ciężarowy, który lada chwila uzupełni katalog autonomicznych pojazdów tego szwedzkiego producenta, a już teraz stanowi zapowiedź poważnych zmian.

Samochody autonomiczne to temat poruszany głównie w kontekście autobusów czy osobówek. Mają być rozwiązaniem problemów z korkami i niedoświadczonymi lub nieodpowiedzialnymi kierowcami, a przy okazji poprawiać komfort podróżowania. O równie dużej rewolucji może być jednak mowa, gdy chodzi o samokierujące się ciężarówki. Najnowsza z nich to Scania AXL.

Scania AXL - ciężarówka, która nie potrzebuje kierowcy

Widzieliśmy już autonomiczną ciężarówkę Volvo, która jest testowana w norweskiej kopalni, ale Scania AXL to propozycja znacznie bardziej futurystyczna. Pojazd ten bowiem w ogóle nie ma kabiny dla kierowcy (podobnie jak zaprezentowany niedawno ciągnik rolniczy John Deere GridCON).

Scania AXL

Aktualna koncepcja tego modelu zakłada poruszanie się po ustalonych trasach (na przykład po zamkniętym terenie danego przedsiębiorstwa). Dzięki temu nie potrzebuje zbyt wielu dodatkowych elementów. To – plus brak kabiny – pozwoliło znacząco obniżyć wagę maszyny.

Modułowa konstrukcja i biopaliwo w baku

Charakterystyczną cechą pojazdu marki Scania jest też modułowa konstrukcja. Sprawia ona, że część użytkową AXL można dostosować do konkretnych, aktualnych potrzeb. Jak tłumaczy producent, jest to krok w kierunku utworzenia inteligentnego systemu transportowego przyszłości.

Warto podkreślić, że w przeciwieństwie do sporej części konkurencji Scania nie zamierza stawiać w przypadku swojej ciężarówki na silniki elektryczne. Wciąż chce instalować „spalinowce”, tyle tylko, że działające z biopaliwem pochodzącym z odnawialnych źródeł. 

Podoba wam się ta koncepcja?

Źródło: Scania

Komentarze

12
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    mesjan
    "brak kabiny – pozwoliło znacząco obniżyć wagę maszyny"
    Wyższa waga pojazdu ciężarowego nie jest minusem a plusem w końcu potrafią przewozić towar o masie wyższej niż one same w dodatku kabina w ciężarówce to maleńki procent wagi całego pojazdu dlatego też słowo "znacząco" jak i całe to zdanie jest bez sensu.
  • avatar
    miedzianek
    Już widzę, jak to potrąca kogoś na ulicy i wtedy płacz i wojna o zakaz poruszania się takich pojazdów na drogach publicznych :(
  • avatar
    Warmonger
    Tak będzie. Kierowcy są w pojazdach zbędnym elementem.
  • avatar
    anemusek
    Ogólnie nie wiem skąd taka wiara w marketing, że autonomy mają być lekarstwem na korki i niedoświadczonych bądź nieodpowiedzialnych kierowców? Na razie są tylko lekarstwem na spadającą sprzedaż, a z doświadczeń wynika, że na bezpieczeństwo i korki wpływają bardzo negatywnie.
    -1
  • avatar
    Qpers
    PIĘKNA! :O