Samochody elektryczne

Ciężarówka Tesla Semi nadjeżdża. Zobaczcie te lusterka!

przeczytasz w 3 min.

Największa ze wszystkich Tesla - Semi została zaprezentowana już w 2017 roku. Od tego czasu niewiele nowego o niej słyszeliśmy. Do teraz. Z jakiegoś powodu w kwestii elektrycznego ciągnika siodłowego zaczęło się „coś” dziać.

Tesla Semi długo czekała na swój czas i… może jeszcze chwilę zaczekać

Jakieś 5 lat - tyle minęło od momentu premiery ciągnika siodłowego z logo Tesli na masce. Przez cały ten czas Tesla Semi gdzieniegdzie przewijała się na wizualizacjach przedstawiających futurystyczny transport, ale jak jej nie było, tak nie ma do tej pory.

W końcu jednak ma się to zmienić i jeśli zastanawia Was, o co chodzi, że akurat teraz Elon Musk zdecydował się rozruszać temat swojej ciężarówki, to… tak - chodzi o pieniądze.

Dostawy Tesli Semi mają być realizowane przed końcem 2022 roku. Na stronie producenta zablokowano też możliwość składania rezerwacji.

Rezerwacje na Teslę Semi zostały wstrzymane, a pierwsze dostawy mają być realizowane już przed końcem 2022 roku. Jakoś tak się złożyło, że te zapowiedzi zbiegły się z wprowadzeniem dopłat dla producentów elektrycznych samochodów użytkowych w USA. Czy to jednak coś złego? Absolutnie nie. Najwidoczniej Tesli dużo bardziej opłacało się produkować samochody osobowe, zamiast przeznaczać środki (materiałowe i finansowe) na rozwój ciężarówki. Dopłaty mogą to zmienić.

Tesla SemiOpływowy kształt i zdecydowanie krótszy przód w porównaniu z klasycznymi amerykańskimi ciężarówkami

Oczekiwania kontra rzeczywistość: ciężarówka Tesli może bardzo rozczarować

Pierwsze rozczarowanie dotyczy przede wszystkim kwestii wizualnej modelu Semi. Futurystyczny ciągnik siodłowy naturalnie będzie naszpikowany elektroniką (dwa wielkie ekrany i tylko jedno miejsce siedzące), ale… czy Wy widzicie te potężne lusterka boczne?

Tesla SemiDwa wielkie ekrany, jedno miejsce siedzące - a z tyłu zapewne leżanka do spania. Tesla Semi wewnątrz wygląda dużo nowocześniej od spalinowych odpowiedników

Cyfrowe lusterka (kamery) funkcjonują już wśród ciężarówek od kilku lat. Żadnym wyczynem jest obecnie spotkanie na drodze ciągnika z niewielką kamerą przy oknie. Być może wynika to z innych przepisów funkcjonujących w USA, jednak takie rozwiązanie choćby na broszurach reklamowych nie do końca pasuje do wizerunku samochodów przyszłości.

Tesla Semi specyfikacjaCzęściowa specyfikacja Tesli Semi ze strony producenta

Kolejne kwestia to natomiast zasięg pojazdu i czas jego ładowania. Model Semi będzie można nabyć w dwóch wariantach: ok. 500 km (300 mil) oraz 800 km (500 mil) zasięgu. Specyfika ciężarówki różni się jednak od osobówki tym, że ta pierwsza jest znacznie cięższa.

Trzeba zatem zastosować potężne akumulatory, a te - o zgrozo - wypadałoby naładować. Tesla niestety nie informuje z jaką mocą będzie ładowany Semi na ładowarkach. Wiemy natomiast, że naładowanie baterii od 0 do 70% ma potrwać 30 minut (z akumulatorem 1 MWh). Z tego wynika, że szczytowa szybkość ładowania na tzw. Megachergerach musi wynosić minimum 1,4 MW.

Tesla Semi

Niestety Tesla Semi może nie być rewolucją w transporcie

Może to wynikać z jednego, głównego powodu - braku opłacalności. Pomijając czas ładowania, który istotnie wpływa na czas dostarczenia ładunku, ważna jest także ładowność ciężarówki.

I w tej kwestii Tesla Semi wypada gorzej od swoich spalinowych, nieekologicznych odpowiedników. Maksymalna waga ciężarówki razem z ładunkiem ma wynieść 37 ton. Brak niestety informacji, ile będzie ważył sam ciągnik siodłowy. Wiemy jednak, na podstawie obliczeń wykonanych przez kanał Adam Something na kanale YouTube, że Semi może mieć nawet o połowę mniejszą ładowność w porównaniu z ciężarówkami napędzanymi konwencjonalnym paliwem.

Tesla Semi

Czy zatem Tesla Semi będzie się opłacać? Cóż, w kontekście poprawy wizerunku firmy - z pewnością. Wszak nawet kilka elektrycznych ciężarówek w taborze daje przyzwolenie na umieszczenie wielkich banerów reklamowych dotyczących dbania o środowisko przez przewoźnika. Czy jednak od strony finansowej będzie równie kolorowo? Szczerze, wątpię. Choć sam Musk twierdzi, że w ciągu 3 pierwszych lat użytkowania Semi, przewoźnik zaoszczędzi 200 tysięcy dolarów, to trudno mi w to uwierzyć, dopóki tego nie zobaczę.

Mniejsza ładowność może być głównym powodem, dla którego firmy pozostaną przy klasycznych ciągnikach - no bo i po co przewieźć mniej ładunku za mniejsze pieniądze. Sensu w tym oczywiście brak, ale… czego się nie robi dla „ekologii”. A jakie jest Wasze zdanie? Elektryczne ciężarówki to przyszłość?

Źródło: electrek.co

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    michal_mat
    6
    Akurat czas ładowania przy ciężarówkach nie jest aż takim problemem pod warunkiem infrastruktury, bo nawet w stanach jest wymagana pauza co określoną ilość godzin - wystarczy że zasięg jest większy niż pojazd jest w stanie przejechać w dozwolonym czasie pracy. Jak na tych duzych stacjach będą ładowarki (a co by nie mówić, akurat w USA Tesla jedyną rzecz jaką zrobiła dobrze to infrastrukturę) to nie ten temat bedzie problemem
    • avatar
      MokryN
      6
      moim zdaniem cała Polska powinna być ogrzewana w zimie energia z paneli słonecznych i wiatraków. Nadwyżki Energi powinno być kierowane do zasilania zakładów przemysłowych, szczególnie hut stali...
      • avatar
        antytalent
        3
        Może i przyszłość ale za 50 lat, nie przy dzisiejszym poziomie technologii i uciążliwości używania elektryków. Mam tu na myśli długie ładowanie w porównaniu do tankowania paliwa a to jest przepaść, oraz zasięg po naładowaniu. W żadnym kraju nie ma tyle prądu by wszystkie auta stały się elektryczne. W Polsce produkcja prądu musiała by wzrosnąć o 46% w przypadku gdyby wszystkie współczesne auta miały napęd elektryczny. Podobnie jest w innych krajach. Już widzę jak mieszkańcy bloków ciągną kable przez okna by naładować swoje auta. Jak na razie to ślepa uliczka.
        • avatar
          Marek1981
          3
          Prze ież elektryki nie są ekologiczne....
          • avatar
            kamil112234
            2
            Moc ładowania 1,4 MW. Nie wiem jakim napięciem to będzie ładowane ale przy standardowym układzie trójfazowym (tkzw. "siła") zakładając utopijnie współczynnik cos fi = 1 to mamy 2020A ;D


            zakładając górny limit nN - 1000V i cos fi = 1 to dalej daje nam 800A. Przekroje przewodów dla takich prądów będą musiały mieć kilkadziesiąt cm2
            • avatar
              piccardo
              2
              Tylko ktoś bez wiedzy i mózgu napisze że spalinowy vs elektro jest nieekologiczny oba są nieekologiczne, tym bardziej że nie chodzi o ekologię a ekologizm ideologię która nie ma nic wspólnego z dobrem naszej planety, w zasadzie nikogo nie interesują realne problemy i zagrożenia uczepili się nieszkodliwego CO2 a ile kasy na tym trzepią bajka
              • avatar
                Ad_Lou
                1
                dla towarów bardziej objętościowych ładowność nie jest krytycznym czynnikiem, więc może nie będzie aż tak bezużyteczna
                • avatar
                  michal_mat
                  0
                  "Dostawy Tesli Semi mają być reazlizowane przed końcem 2022 roku. Na stornie producenta zablokowano też możliwość składania rezerwacji.".... Chyba realizowane a nie reazlizowane i na stronie a nie stornie
                  • avatar
                    kskiba19
                    -1
                    A jakim to niekowencjonalnym paliwem jest napędzana ta ciężarówka? Uprzedzam że prąd to nie paliwo.
                    • avatar
                      pawluto
                      -3
                      Czyli za kilka lat praca jako kierowca tira wyginie...
                      Przykra sprawa dla tysięcy kierowców...
                      • avatar
                        MokryN
                        -5
                        Ciekawe kto wam powiedział że samochody elektryczne są ekologiczne? Tzn. są produkowane w 100% ekologicznie, energia do nich jest 100% ekologiczna? Co to znaczy że jest cis ekologiczne?