• benchmark.pl
  • Gry
  • Trochę o id Tech 4 engine i Enemy Territory: Quake Wars
Gry

Trochę o id Tech 4 engine i Enemy Territory: Quake Wars

user testowy | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: user testowy
Dyskutuj z nami

Serwis NVNews prezentuje wydajność dema Enemy Territory: Quake Wars. ETQW jest jedną z nielicznych wypuszczonych gier PC, która wykorzystuje API OpenGL, a dzięki temu dostępna jest także dla systemów Linux i Mac.
Enemy Territory: Quake Wars została opracowana przez Splash Damageprzy użyciu id Tech 4 engine i stanowi pierwsze komercyjne zastosowanie technologii MegaTexture. Technologia MegaTexture, opracowana przez Johna Carmacka z id Software, jest zestawem narzędzi, które mają na celu zwiększenie niepowtarzalności tekstur renderowanych dla otwartych przestrzeni.



Technologia ma podobne działanie do Clipmappingu, stara się optymalizować wykorzystanie pamięci. Konwencjonalne algorytmy zamiany tekstur są z reguły ograniczane przez ilość dostępnej pamięci, a nie wydajność, z jaką wykorzystywana jest pamięć do zarządzania teksturami. Technologia wymaga, aby dane MegaTexture były streamowane. Carmack twierdzi, że technologia zapewnia takie efekty jakie będzie w stanie dopiero kolejna generacja grafiki i stanowi następny mały krok na drodze ku zwiększeniu realizmu świata trójwymiarowej grafiki.

Zespół twórców Splash Damage zakupiony na potrzeby technologii MegaTexture zaprojektował tekstury mierzące nawet 32,768 na 32,768 pikseli, lub inaczej 1 gigapiksel. Bardzo inteligentnie napisany fragment programu przekonał twórców sprzętu graficznego, że większe tekstury mogą być obsługiwane przy minimalnym wykorzystaniu silnika graficznego ponieważ zastosowano w nim konwencjonalne algorytmy mapowania tekstur.

Jedyną wadą wersji technologii MegaTexture, która została wykorzystana w Enemy Territory: Quake Wars jest to, że niektóre obszary mogą wydawać się nieco rozmazane w stosunku do konwencjonalnego teksturowania. Problem ten już został rozwiązany przez Carmacka i nie pojawi się w kolejnej odsłonie technologii jaką ma być id Tech 5 Engine. id Tech 5 będzie obsługiwała rozdzielczość tekstur wynoszącą 128,000 na 128,000 pikseli, co pozwoli na tworzenie bardzo rozległych i niezwykle złożonych krajobrazów oraz wnętrz pomieszczeń. Pojawią się możliwości o niespotykanej dotąd skali.

Tak jak ma to miejsce w przypadku Enemy Territory, która nadal będzie oferowana za darmo, Quake Wars wygląda na skazaną na dostarczenie uzależniających wrażeń. Mimo że silnik graficzny nie będzie wykorzystywał technologii DirectX 10, MegaTexture na pewno zadość uczyni temu brakowi.

Zamiast Microsoftowego DirectX firma id Software i jej partnerzy pozostaną wierni standardowi OpenGL, który będzie napędzał ich silniki graficzne. id Tech 5 został zaprezentowany po raz pierwszy podczas Quakecon 2007 na ośmiordzeniowym Macintoshu, który wykorzystywał OpenGL dla dwu i trójwymiarowej akceleracji graficznej. Mimo że silnik nie był wyposażony w żadną technologię DirectX 10, istnieje możliwość, że finalny produkt będzie, szczególnie, że OpenGL 3.0 jest już prawie ukończony.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!