SSD

Uszkodzone dyski SSD. Odkryto przyczynę problemów - to nie Windows 11

przeczytasz w 1 min.

Problem z dyskami SSD z kontrolerem Phison E26 nie wynika z aktualizacji systemu Windows 11. Problem ma wynikać z niedopracowanego, testowego oprogramowania dysków.

Problem z uszkodzonymi dyskami SSD z kontrolerem Phison E26 odbił się szerokim echem w branżowych mediach. Początkowo podejrzenia padły na firmę Microsoft – twierdzono, że problem wywołały wadliwe aktualizacje KB5063878 i KB5062660 do systemu Windows 11 24H2. 

Zidentyfikowanie prawdziwej przyczyny zajęło trochę czasu, ale okazało się, że problem miał zupełnie inne źródło.

Phison odrzucił zarzuty

Firma Phison, odpowiedzialna za kontroler w uszkodzonych dyskach, przeprowadziła wewnętrzne testy, aby znaleźć źródło problemów. Po ponad 4 500 godzinach testów nie wykazano żadnych awarii.

GOODRAM IRDM PRO Gen 5
Kontroler Phison E26 jest stosowany w topowych dyskach SSD pod PCI-Express 5.0

W oświadczeniu producenta podano: 

“[...]W odpowiedzi firma Phison poświęciła ponad 4 500 godzin na testy dysków zgłoszonych jako potencjalnie zagrożone i przeprowadziła ponad 2 200 cykli testowych. Nie udało nam się odtworzyć zgłoszonego problemu, a żaden z naszych partnerów ani klientów nie zgłosił, że problem ten miał wpływ na ich dyski.” 

Problem po stronie oprogramowania 

Przyczynę problemów udało się zidentyfikować grupie chińskich entuzjastów z grupy PCDIY!. Testy przeprowadzono na trzech dyskach SSD: Corsair, Quanta i Apacer – wszystkie oparte na kontrolerze Phison PS5026-E26. Według PCDIY!, Phison wysłał czterech inżynierów, którzy pomagali w dochodzeniu.

Wyniki potwierdziły to, co wcześniej wykazały testy Phison i Microsoftu: dyski nie ulegały awarii nawet przy długotrwałym obciążeniu zapisem danych.

Windows 11 - aktualizacja
Aktualizacje KB5063878 i KB5062660 nie spowodowały problemów w przypadku sklepowych wersji dysków

Współpraca ujawniła kluczowy trop: dyski Corsair i Quanta działały na niedopracowanej, przedpremierowej wersji oprogramowania, nieprzeznaczonej dla zwykłych użytkowników.

W trakcie testów udało się potwierdzić, że to właśnie wczesna wersja oprogramowania była prawdziwą przyczyną problemów. Dyski sprzedawane w sklepach bazują na nowszym oprogramowaniu, która nie powodowało problemów. Oznacza to, że zwykli użytkownicy nie muszą się obawiać o swoje dyski.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login