Karty graficzne

Nieunikniony DirectX 12

przeczytasz w 1 min.

DirectX 12

Wszystko w rękach deweloperów

Nasze testy pokazały, że w grach, które korzystają z asynchronicznych obliczeń w przypadku karty AMD można sporo zyskać względem starszej wersji DirectX i to nawet w przypadku, gdy posiadamy relatywnie słaby procesor. Trudno jednak już teraz ocenić jak to będzie się przekładało na wydajność w przyszłych tytułach.

Tutaj najwięcej do powiedzenia mają deweloperzy. Na pierwsze testy gier opartych na popularnych silnikach ze wsparciem DirectX 12 przyjdzie poczekać. Najpewniej do premiery Battlefield 1, bowiem według zapowiedzi przedstawicieli EA wszystkie przyszłe tytuły studia będą wspierały (i wymagały) DX 12.

Total War: Warhammer i DirectX 12 na karcie Radeon Pro Duo

Przyszłość grania według Microsoftu

Od czasu premiery Windowsa 10 firma próbuje przekonać do niego graczy kusząc ich wydawaniem gier, które do tej pory były dostępne wyłącznie dla posiadaczy konsoli XboX One. Mowa tutaj o takich tytułach jak: Killer Instinct, Forza Motorsport 6: Apex, Gears of War czy Quantum Break.

Dodatkowo w trakcie tegorocznego E3 zapowiedziano całkiem pokaźną liczbę kolejnych tytułów wyłącznie dla Windows 10 / DirectX 12. Z ciekawszych z pewnością należy wymienić Battlefield 1, Forza Horizon 3 oraz Halo Wars 2. Patch DirectX 12 otrzyma również Total War: Warhammer. Widać więc wyraźnie, że producenci gier, powoli, ale zdecydowanie przechodzą na nowe API.

Forza Horizon 3

Przejście na DirectX 12 jest nieuniknione

Niezależnie od tego jak postrzegamy najnowszą wersję API Microsoftu, przesiadka na Windowsa 10 jeśli nie już teraz, to w najbliższej przyszłości stanie się koniecznością dla graczy. Nie ma bowiem wątpliwości, że to właśnie DirectX 12 stanie się standardem pośród deweloperów. I mowa tutaj o najdalej przyszłym roku.

Z ostatecznymi wnioskami wstrzymamy się do czasu kiedy to na rynku będzie dostępna większa liczba tytułów wspierających DX 12. Nie zmienia to jednak faktu, że korzyści z implementacji wspomnianego API w grach dla osób posiadających słabsze procesory w konkretnych produkcjach już teraz są znaczące.

Komentarze

59
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    ALEKS_D_RAVEN
    11
    Może się czepiam ale czemu na słupkach gdy różnica między dx11 a dx 12 wynosi 13 fpsów czyli 50% więcej niż dx11 to słupek nie jest proporcjonalnie dłuższy??
    • avatar
      Konto usunięte
      2
      DirectX 12- Nie rozumiem tego zachwytu "nowym" API. Dwunastka jest szybsza dzięki zerwaniu kompatybilności ze starymi kartami i niewielkim usprawnieniom względem jedenastki. API było robione ewidentnie "na szybko" a teraz gry pod "dwunastkę" są robione "na szybko" i mamy mizerny skok wydajnościowy. DirectX w obecnym kształcie wymaga gruntownego przebudowania i oczyszczenia kodu aby miało to jakiś sens.
      Nic dziwnego że dla wielu producentów gier zoptymalizowanie gry działającej na DirectX stanowi nie lada wyzwanie(np. Ubi).
      • avatar
        Pafel
        1
        ten r9 380 nawet fajnie wypadł w porównaniu do GTX960. Widać wyraźnie różnicę co lepsze do DX12.
        Ale jedno mi nie daje spokoju, premiera GTX 1060 i spartaczony RX 480... w sumie to ta cena jest przerażająca... a miało być tak pięknie :'(

        Zróbcie taki sam test przy użyciu GTX 1060 i RX480. jestem ciekaw czy nvidia poprawiła dx12 w swoich kartach.
        • avatar
          Konto usunięte
          1
          "Sytuacja po przeskoczeniu na mocniejszy procesor wygląda analogicznie względem Athlona X4 880K choć wyniki ogólne są oczywiście nieco wyższe. W przypadku FX 6350 Radeon 380 zyskał po przejściu z DirectX 11 na DirectX 12 zyskał śreednio 70 kl/s, wynik GeForce'a w zasadzie się zmienił (1 kl/s różnicy)" błąd miało byś średnio 7fps :)
          • avatar
            TomPo75
            1
            NEW way it's meant to be played - kup nową kartę by grać w stare (dx11) gry.
            • avatar
              Zef1r
              1
              Tekst jest niejednoznaczny. Piszecie, że Direct X będzie w nowych grach wymagany, ale chyba dotyczy to tylko obecności tych bibliotek w systemie Windows 10, bo jak mniemam na starszych kartach graficznych (wciąż zresztą jarych), jak dajmy na to Radeon HD 6850, które obsługują tylko Direct X 11 będzie można pograć w te gry?
              • avatar
                Konto usunięte
                1
                Cudownie wyskalowane są te wasze słupki :P
                • avatar
                  darek79r19
                  1
                  Wielkość słupków z wynikami testów jest niemiarodajna do przypisanych wartości. Zero profesjonalizmu. Takie porównania wprowadzają w błąd osoby, które nie zagłębiają się w tekst. Jak macie tak robić, to zostawcie to komuś, kto zrobi to porządnie.
                  • avatar
                    kitamo
                    0
                    Mogliscie do testów dołączyc FORZE lub Gears of war, bo sam Hitman i AOTS to raczej miarodajne co do DX12 nie bardzo są.
                    Śmiesznie tu wypada ROTTR w ktorym w zaleznosci od testu raz DX12 jest szybszy, raz wolniejszy.
                    Podobno do BF1 ma byc zaimplementowany DX12, ale biorac pod uwage ze to dalej frostbite, to jego udział bedzie symboliczny.

                    Szkoda ze wzrost wydajnosci przy mocniejszych procesorach jest niewielki biorąc pod uwage obecne generacje zarówno CPU jak i GPU

                    https://www.youtube.com/watch?v=NEA5dwW9htc

                    dla porownania, 6700k + Fury X
                    • avatar
                      TomPo75
                      -2
                      pasuje do artykulu:
                      https://www.youtube.com/watch?v=s9dIGqnYK_A

                      zobaczymy jak bedzie w finalnej wersji, na razie nie wyglada to za dobrze.
                      • avatar
                        apuk666
                        0
                        To wymiana karty na taką obsługującą dx12 będzie się równała ze zmianą systemu na w10, a wszystko zależy od developerów, bo niekoniecznie dzisiejsze gry mi się podobają. Ostatnio dużo tytułów sobie odświeżam i jak takiej możliwości na w10 nie będzie to ja podziękuje. Nawet z nową kartą.
                        • avatar
                          speedy9
                          0
                          A moglibyście te testy rozszerzyć wykorzystując i5-6400? Bardzo jestem ciekawy wyników.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            Jak na takie karty i średnie ustawienia przy FHD to strasznie słabizna :/ spodziewałbym się jakiś 50+ w ROTTR i AotS. Hitman jest w ULTRA więc spoko ale średnie i około 30klatek na DX12 a na DX11 praktycznie nie da się grać....
                            • avatar
                              urejt
                              0
                              A czy pascale też tracą w dx12? Jeśli tak to współczuję ich kupcom.
                              • avatar
                                rafal0820
                                0
                                W teście Rise of the Tomb Raide z procesorem AMD FX 6350 wkradł się mały błąd w ostatniej linijce.
                                Pozdrawiam