Technologie i Firma

Uber, Alibaba i lokalny przykład pomysłowości

Uber

Jak zarabiać na czymś, czego się fizycznie nie posiada?

Uber, czyli firma kojarzona z aplikacją na smartfony służącą do zamawiania taksówek, jest warta już ponad 64 mln dolarów. Wszystko to za sprawą ostatniej rundy finansowania, w której udział wzięli nawet tacy giganci, jak Microsoft i dzięki której, Uber może pochwalić się dzisiaj mianem najdroższego start-upu na świecie. Ta taksówkarska firma, nieposiadająca żadnej taksówki, rozwija się najszybciej na świecie i straszy przedsiębiorstwa taksówkarskie w klasycznym wydaniu, rekrutując kierowców w ponad 300 miastach i 60 państwach świata.

Kojarzycie Airbnb? To innowacyjna firma propagująca ideę nowoczesnej turystyki, która podbiła rynek hotelarstwa, nie posiadając żadnego hotelu. Airbnb pozwala na krótkoterminowy wynajem nieruchomości: począwszy od taksówek, jachtów czy pokoi lub mieszkań, na domach, a nawet pałacach lub zamkach kończąc.

Start-up ten stał się największym konkurentem globalnych sieci hotelarskich, a wszystko to, nie posiadając żadnego własnego hotelu i opierając się na pomysłach właścicieli bez najmniejszego nawet doświadczenia w hotelarstwie. Założony w 2008 roku Airbnb jest wyceniany na ponad 25 miliardów dolarów, co jak na start-up musi budzić szacunek.

Airbnb

Alibaba, czyli kres rządów Amazona?

Alibaba to potentat rynku e-commerce, którego rynkowa wycena sięga ponad 200 miliardów dolarów i choć zmagał się on ostatnio z zarzutami podrabiania towarów znanych marek, to stale rośnie w siłę. W mijającym roku wzrost sprzedaży osiągnął poziom o 60 proc. wyższy niż w roku 2014. Jego CEO zaś, były nauczyciel Jack Ma w rankingu Forbes zajmuje 33 miejsce z majątkiem szacowanym na prawie 30 mld dolarów.

Firma Jacka Ma jest monopolistą chińskiego e-commerce i kontroluje ponad 80 proc. rynku Państwa Środka. Co ważne, Alibaba jest liderem nie tylko w Chinach, które przeżywają złoty wiek w e-handlu, ale zdecydowanie to właśnie rodzimy rynek jest zdecydowanie najważniejszy. Nie ma się zresztą czemu dziwić, zważywszy na fakt, iż podczas świętowanego w Chinach „Dnia Singli” padł na portalu Alibaba sprzedażowy rekord, a całkowita wartość sprzedanych towarów przekroczyła 14,32 mld dolarów. To więcej niż w USA podczas wyprzedaży z okazji Black Friday oraz Cyber Monday razem wziętych.

Olbrzymi rynek zbytu, niskie ceny oraz ambicje dotyczące ekspansji na inne rynki świadczą o potencjale Alibaby. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój tej korporacji oraz politykę niebrania jeńców na wojnie w świecie globalnego e-commerce, można założyć, że Alibaba poważnie zagrozi, jeśli jeszcze tego nie zrobł, innym gigantom, wśród którym najbardziej rozpoznawalnym jest najpewniej Amazon.

Alibaba

Przykład lokalny, czyli z bitów i bajtów - w złotówki i dolary

Cloud Technologies to przykład innowacyjnej firmy z naszego lokalnego poletka, która zajęła się analizą i przetwarzaniem danych pozostawionych przez internautów, mimo braku własnego serwera. Zdając się na chmurę, podczas gdy inni powątpiewali w jej możliwości, Cloud Technologies strzeliło w przysłowiową dziesiątkę, czego dowodzą przychody z trzech kwartałów 2015 roku na poziomie 23 mln złotych, co na Polskie warunki - może budzić podziw.

Spółka założona w 2011 roku najpierw stała się europejskim liderem reklamy internetowej, zintegrowała z dostawcami technologii, takimi jak Google czy Adform, a następnie zainteresowała się analityką danych mobilnych i zaczęła przetwarzać dane z Internetu Rzeczy. Obecnie jest to jedna z nielicznych polskich firm, która zajmując się analityką internetową potrafi monetyzować dane. Jest zaś co monetyzować, gdyż autorska platforma DMP przetwarza dziennie ponad 5 TB danych, a w jej zasięgu pozostaje niemal 20 mln realnych użytkowników i ponad 70 mln urządzeń.

Biorąc pod uwagę, że według raportu BSA do 2030 roku gospodarka oparta na danych zwiększy światowy produkt brutto o 15 bilionów dolarów, co będzie gigantycznym wkładem w globalną ekonomię. Cloud Technologies zamierza wykorzystać nadarzającą się okazję i konkurować z innymi przedsiębiorstwami, zwłaszcza, że do 2019 roku wszystkie duże firmy - potencjalni klienci - mają zacząć korzystać z gromadzenia i przetwarzania danych przez zewnętrzne firmy.

CloudTechnologies

Zwycięzca bierze wszystko

Podsumowując najbardziej spektakularne osiągniecia globalnych firm i pomysłowość wspomnianego w tekście polskiego przedsiębiorstwa, można dojść do wniosku, że kluczem stanowiącym o tym, czy odniesiemy sukces w IT jest kapitał intelektualny, czyli najzwyczajniejsza pomysłowość. Jak widać na powyższych przykładach, nie posiadając własnych magazynów, nieruchomości, serwerów czy taksówek można zdominować rynek.

Kolejny przykład na zakończenie? Kazuo Inamori, ojciec wielu sukcesów, założyciej Kyocery i koncertu telekomunikacyjnego KDDI, został w 2010 roku prezesem Japan Airlines, którym groziło wówczas bankructwo. Po objęciu fotela prezesa spółka już po roku zaczęła przynosić zyski, a w dwa lata po kryzysie, w 2012 roku wróciła na tokijską giełdę.

Kazuo Inamori, milioner-buddysta na pytanie o to, jakim cudem udało mu się osiągnąć tak wielkie sukcesy, odpowiada krótko, z charakterystyczną dalekowschodnią metaforyką: - Jeśli chcesz jajek, to dbaj o kurę. Jeśli będziesz ją straszyć lub zabijesz, to nic nie dostaniesz, Firmy należą do akcjonariuszy, ale setki albo tysiące pracowników jest w nią zaangażowanych. Kura musi być zdrowa.

Może Cię zainteresować:

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Snack3rS7X
    Rozumiem, że Facebook to ten pierwszy z lewej gość na pierwszym zdjęciu :D