Karty graficzne

GeForce GTX 560 Ti – informacje dla entuzjastów

z dnia 25-01-2011

* Uwaga, jeśli nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem lub entuzjastą, spokojnie możesz pominąć tę stronę ;) POMIŃ

GeForce GTX 560 Ti wykorzystuje rdzeń GF114 (1,95 mld tranzystorów), którego pierwowzorem jest GF104 znajdujący się w każdym GeForce GTX 460. NVIDIA nie zmieniła wymiaru procesu technologicznego na mniejszy, co oznacza produkcję chipów w 40 nm.

Największą i najbardziej zauważalną różnicą miedzy układami GTX 460 i 560 Ti jest liczba bloków SM (Streaming Processors). O ile w GF104 było 7 takich bloków, o tyle w GF114 jest 8. Każdy zawiera 48 procesorów strumieniowych (zwanych też CUDA Cores), co w rezultacie daje 384 procesory strumieniowe. Przy okazji dołączenia bloku SM powiększyła się liczba jednostek teksturujących do 64 i teselelatorów – do 8. Reorganizacja architektury wewnętrznej ominęła jednostki rasteryzujące (ROP), których w GeForce GTX 560 Ti pracuje tyle samo co w poprzedniku, czyli 32.

Zmiany pominęły szynę pamięci operacyjnej. GTX 560 Ti dysponuje 256-bitowym interfejsem (cztery 64-bitowe kontrolery pamięci). Przy częstotliwości taktowania wynoszącej 1002 MHz (efektywnie 4008 MHz) przepustowość pamięci RAM wynosi ok. 128 GB/s. Na razie nie zanosi się, aby na pokładzie najnowszego akceleratora NVIDII było więcej lub mniej pamięci niż 1024 MB GDDR5. Zresztą, obecne gry komputerowe i tak rzadko kiedy wykorzystują 1024 MB w standardowych rozdzielczościach (1680x1050, 1920x1200). Nie zapowiada się też, aby nadchodzące w najbliższym roku tytuły zmieniły ten stan rzeczy. Obecna pojemność na karcie graficznej GeForce GTX 560 Ti jest według nas optymalna.

Według specyfikacji technicznej jaką podała NVIDIA, pobór energii (TDP) przez akcelerator GeForce GTX 560 Ti wynosi 170 W – tylko o 10 W więcej niż GeForce GTX 460 1 GB. To naprawdę niewiele biorąc pod uwagę znacznie wyższą częstotliwość taktowania i zwiększenie liczby poszczególnych jednostek wykonawczych w procesorze graficznym. Optymalnym zasilaczem dla dobrej klasy komputera z akceleratorem GeForce GTX 560 Ti będzie jednostka o mocy przynajmniej 500 W.

GeForce GTX 560 Ti obsługuje wszelkie najnowsze technologie wyświetlania obrazu z DirectX 11 na czele. Nowy sprzęt NVIDII może mieć takie wyjścia jak: HDMI, DVI, czy też Display port – w zależności od producenta karty. Na pokładzie znalazł się również  kodek dźwiękowy 7.1. Warto przy tym dodać, że GF GTX 560 Ti obsługuje technologię 3D Vision Surround Ready, czyli możemy grać na trzech monitorach w trybie 3D, ale żeby z tego korzystać potrzebne są dwa akceleratory graficzne. Na tym polu Radeony z najnowszej serii wypadają lepiej, bo wystarczy pojedynczy układ graficzny. Ponadto, wizytówką akceleratorów NVIDII jest obsługa silnika fizycznego PhysX oraz technologii CUDA.
 

Powrót do przeszłości – GeForce 8800 GT

Na koniec NVIDIA przygotowała pewną ciekawostkę. Nieco ponad trzy lata temu (pod koniec 2007 roku) na świat przyszedł GeForce 8800 GT. Układ graficzny, który do dziś jest ciekawym produktem dla mniej wymagających graczy. Tamtego czasu GeForce 8800 GT kosztował ok. 1000 zł, czyli podobnie co GeForce GTX 560 Ti. NVIDIA w graficzny sposób przedstawia, jak duży nastąpił postęp w wydajności kart graficznych należących do identycznego segmentu cenowego.

Pierwszy obrazek przedstawia grę Crysis w dwóch różnych ustawieniach graficznych. Według NVIDII, wydajność stoi na podobnym poziomie, a grafika różni się diametralnie. Faktycznie, to prawda. Natomiast swoją drogą trzeba się chwilkę zastanowić, czy GeForce GTX 560 Ti pozwoli na komfortową grę w takich ustawieniach grafiki (czyli przynajmniej 35-40 kl./s).

Podobna rzecz ma się w przypadku drugiego obrazka z grą World of Warcraft.