Karty graficzne

Architektura - GTX 660

  GeForce GTX 660

GeForce GTX 660 Ti

  • 3 klastry GPC (Graphics Processing Clusters)
  • 5 bloków SMX jednostkami wykonawczymi
  • 960 procesorów strumieniowych
  • 80 jednostek teksturujących
  • 24 jednostki rasteryzujące
  • taktowanie: rdzeń 980 MHz (turbo 1033 MHz), pamieć 1502 MHz
  • 2 GB pamięci 192-bit GDDR5

Nowy GeForce wykorzystuje inny chip niż wcześniej zaprezentowani bracia z wyższych segmentów. Nie jest to już GK104, a GK106, którego zaprojektowano specjalnie do GTX-a 660.

GeForce GTX 660

Układ znacznie różni się od Keplerów zbudowanych na GK104 i silnik w GTX 660 może wydawać się ubogi. Rdzeń ma powierzchnię 221 mm2 i zawiera 2,54 mld tranzystorów. Dla porównania model GeForce GTX 660 Ti ma 294 mm2 i aż 3,54 mld tranzystorów.  Poszczególnych jednostek wykonawczych jest mniej, a zatem nie było sensu wyłączać kolejnych bloków SMX, a po prostu zaprojektowano prostszy układ.

Jak widać dzieli się on na trzy klastry GPC. Dwa z nich zawierają po dwa bloki SMX, ostatni zaś - tylko jeden. Zliczając zatem wszystkie jednostki, GeForce GTX 660 ma 960 procesorów strumieniowych, 80 jednostek teksturujących i 24 jednostki rasteryzujące. Oprócz tego, podobnie jak GeForce GTX 660 Ti, zastosowano 192-bitową magistralę pamięci. Składa się ona z trzech modułów:

  • Kontroler 1: 1 GB, 16-bit
  • Kontroler 2: 512 MB, 32-bit
  • Kontroler 3: 512 MB, 32-bit

GeForce GTX 660

GeForce GTX 660 został wyposażony w funkcje GPU Boost, czyli turbo, dzięki któremu częstotliwość taktowania rdzenia wzrasta gdy tylko istnieją do tego warunki (odpowiednie napięci, temperatura, obciążenie). Nvidia podaje, że z wyjściowych 980 MHz układ może być przetaktowany do wartości 1033 MHz.

Według Nvidii pobór prądu GeForce’a GTX 660 wynosi ok. 115 W, a po podwyższeniu progu TDP (np. w EVGA PrecisionX) do +110% wzrasta do ok. 127 W. Na stronie z poborem prądu zestawimy nowego GeForce’a z konkurencją. Ale już teraz zdradzamy, że wyniki naprawdę zaskakują.

Ponadto najnowszy GeForce obsługuje wszystkie technologie, jakimi szczyci się seria GeForce GTX 600, czyli m.in.: adaptacyjną synchronizacją pionową, wygładzaniem krawędzi TXAA, obsługą wielu monitorów, czy też PhysX. Więcej na ten temat pisaliśmy np. w artykule premierowym o GeForce GTX 660 Ti