Karty graficzne

Podsumowanie

przeczytasz w 3 min.

Testowane karty to w produkty wykazujące się widocznymi przeciwieństwami. Widać to doskonale po parametrach pracy, poborze energii czy też potencjalnej podatności na overclocking. To co można określić jako cechę wspólną, to na pewno wyśmienita wydajność w zdecydowanej większości dzisiejszych gier. Mimo wszystko jednak, GTX260 „wyposażony” nawet w 9 klastów TPC, to karta nieco wolniejsza od testowanego tu Toxica. Jak się wydaje największy wpływ na postawę tej konstrukcji mają zbyt bezpiecznie ustalone referencyjne zegary. Dodatkowy overclocking pozwala karcie zbliżyć się do podkręconego fabrycznie Sapphire'a, ale suma sumarum w przekroju wszystkich testów to ten drugi wychodzi z tego „starcia” obronną ręką.

Gigabyte GTX260OC 896MB – karta, która wbrew pozorom nie została fabrycznie podkręcona (zastosowano po prostu mniej „okaleczony” układ GT200), nie pozostaje daleko w tyle za referencyjnym HD4870. Z testowanym Toxikiem nie daje sobie jednak zupełnie rady przy zegarach jakimi obarczył ją producent. Po znacznym podniesieniu taktowania (a znosi to świetnie) okazuje się wreszcie godnym odpowiednikiem karty Sapphire'a.

Dużym plusem tej konstrukcji jest stosunkowo ciche chłodzenie, ale już tylko w trybie 2D, niski pobór prądu także w tym trybie, a także podatność pamięci i domeny ROP na wysokie taktowanie. Zauważalne minusy, to zdecydowanie duża głośność pod obciążeniem, wysoka temperatura pracy w 3D, duże gabaryty oraz wspomniana wcześniej wydajność przy zegarach fabrycznych.

Karty oparte o GTX260 nie stoją jednak na straconej pozycji. Przede wszystkim w najbliższym czasie na sklepowe półki trafi kilka tytułów wspierających PhysX'a, a mnogość aplikacji dla interfejsu nVIDIA CUDA z dnia na dzień staje się coraz szersza. Jest to chyba największy ich atut i patrząc na to pod takim kątem stanowią one dobrą lokatę jeżeli chodzi o gry obsługujące obliczenia fizyki przez dedykowane do tego celu GPU. Istnieje także druga, nieco bardziej „mroczna” strona medalu.

Karty oparte o rdzeń produkowany w technologii 65nm nie zagrzeją już długo miejsca na rynku. W związku z tym, iż niebawem czeka nas premiera wersji 55 nanometrowej (GT200b) zakup dzisiejszych kart to nie lada ryzyko. Choć z wprowadzeniem nowej wersji wydajność raczej się nie zmieni, może się przecież okazać iż będzie to rozwiązanie chłodniejsze oraz cichsze podczas pracy, oferując także wyższy potencjał do podkręcania.

 

Sapphire HD4870 512MB – pomimo mniejszej ilości zainstalowanej pamięci, karta sprawuje się znacznie lepiej w dzisiejszych grach (wydajność) ale także nie oferuje tak znakomitego potencjału do podkręcania. Pozytywne aspekty tej konstrukcji to na pewno ciche (tylko z nowym biosem), choć potrafiące trochę dać się we znaki chłodzenie, a także temperatura GPU pod obciążeniem.

Dodatkowo świetne wyposażenie pudełka czyni tę kartę stosunkowo łakomym kąskiem w swoim segmencie. Wysoka cena może się jednak okazać, dla niejednego użytkownika, barierą nie do przeskoczenia. Pomimo iż konstrukcje referencyjne posiadają nieco lepszy stosunek cena – wydajność, warto wziąć pod uwagę bardziej optymalne odprowadzanie ciepła (moduł Vapor-X) którym dysponuje ten produkt. Ujemne strony tej karty, to na pewno wyższa temperatura względem GeForce'a GTX260 w trybie 2D, oraz wysoki pobór energii podczas spoczynku.

Legenda do tabelki:
+: wygrana
/ : remis
- : przegrana

 
Sapphire HD4870 Toxic
Gigabyte GTX260OC (216SP)
specyfikacja DX / OpenGL
10.1 / 3.0
+
10.0 / 2.1
-
gabaryty
 
/
 
/
głośność chłodzenia 2D
 
/
 
/
głośność chłodzenia 3D
 
+
 
-
temperatura 2D
55°C
-
45°C
+
temperatura 3D
66°C
+
81°C
-
pobór energii 2D
154W
-
112W
+
pobór energii 3D peak
274W
/
289W
/
podkręcanie GPU
35MHz
-
110MHz
+
podkręcanie pamięci
27MHz
-
204MHz
+
 
zegary fabryczne
3dmak'06
+-
3dmarkVantage
//
Stalker Cień Czarnobyla
+-
Bioshock
+-
UnrealTournament 3
//
Lost Planet EC
-+
Enemy Teritory QW
+-
HalfLife2 Episode2
+-
World In Conflict
-+
Assassin's Creed
+-
Need For Speed PS
+-
Call od Juarez
+-
Crysis
+-

overclocking
3dmak'06
//
3dmarkVantage
-+
Stalker Cień Czarnobyla
//
Bioshock
+-
UnrealTournament 3
-+
Lost Planet EC
-+
Enemy Teritory QW
+-
HalfLife2 Episode2
+-
World In Conflict
-+
Assassin's Creed
//
Need For Speed PS
+-
Call od Juarez
+-
Crysis
//

Na koniec nieco skondensowane wyniki pomiarów w formie podsumowującej tabelki. Na jej podstawie można dojść do dosyć śmiałych wniosków, iż Radeon pod względem wydajności wypada znacznie korzystniej. Trzeba jednak zaznaczyć iż tego typu podsumowania zawsze będą zawierać dużą dozę subiektywizmu. Wiąże się to bezpośrednio z „doborem” tytułów wykorzystanych do pomiarów. Wyglądać może to zatem różnie, choć w przypadku najbardziej popularnych gier pewien ogólny pogląd także można sobie wypracować.

Trzeba przyznać iż z dnia na dzień okres na zakupy elektroniki staje się coraz mniej korzystny. Z tego kanonu tym bardziej nie wyłamują się karty graficzne. Biorąc pod uwagę stosunkowo wysoką cenę w dniu premiery produktów opartych o GTX260 / HD4870, procentowo podwyżki dotykają ich znacznie bardziej aniżeli produkty z niższych segmentów.

Jeżeli zatem ceny w obecnej postaci nie są w stanie Was „odstraszyć”, bo i przecież póki co taniej nie będzie, z zakupem nowej karty na pewno nie powinniście czekać zbyt długo.

 Moja ocena: Gigabyte GeForce GTX260 OC 896MB
 plusy:
bardzo dobra wydajność
obsługa CUDA/PhysX w obecnych przyszłych aplikacjach
niski poziom szumu w 2D
niska temperatura w 2D
duży potencjał pamięci GDDR3 na podkręcanie
dobre O/C domeny ROP
Tri-SLi
 

minusy:
słabo „kręcące” się shadery
wysoka temperatura w trybie 3D
chłodzenie męczące w trybie 3D
wysoka cena

 Orientacyjna cena karty w dniu publikacji: do 1100 zł

 
 

 Moja ocena: Sapphire HD4870 Toxic Vapor-X 512MB
 plusy:
bardzo dobra wydajność
UVD2 / HDMI'7.1
niski poziom szumu w 2D
stosunkowo ciche chłodzenie w 2D
akceptowalna temperatura w 2D
CrossFire-X
 

minusy:
wyższy pobór energii w trybie 2D względem GTX260-216SP
słaby potencjał O/C
wysoka cena

 Orientacyjna cena karty w dniu publikacji: do 1000 zł

 
 

 

 Podziękowania dla firmy Komputronik i Sapphire za udostępnienie kart do testów:



 

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    odnośnie Waszej konfiguracji, nie istnieje pojęcie "CMD 2T" lecz Comand Rate 2T i zwykle oznacza sie CR 2T, to tak na przyszłość;)

    a i czuje sie zawiedziony brakiej szerszego opisania technologi VaproX, na którymś z zagranicznych portali jednak ja wolałbym po naszemu mieć to ;)
    • avatar
      Konto usunięte
      0
      nie ma edytuj ;/

      chodzi mi oczywiści o Vapor-X
      • avatar
        hosemarian
        0
        wlasnie tego 4870 mam od kilku dni w mojej budzie. Jest naprawde swietny. Polecam z czystym sumieniem kazdemu zainteresowanemu. Bardzo wydajny sprzet
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          A miałem nadzieje że będzie to test Radeona 4870 1GB... szkoda że niema w tym teście tej wersji.
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            Co do ceny to nie wiem dlaczego Radeon ma to w wadach!
            Najtańszy GeForce GTX 260 Core216 OC 896MB kosztuje około 1100zl! Za to Radeon 4870 512MB 2xDVI OC (nie jest to ten co w testach ale podkręcony tak samo) kosztuje 800 zl (ceny na komputronik.pl)
            • avatar
              HemaN
              0
              Mały błąd w tabelce dotyczącej 4870. Taktowanie po OC to 826 a nie 726 MHz :). Co do samego testu jest ok, podoba mi się zwłaszcza min FPS, szkoda, że jeszcze nie przy każdej grze. Miejscami opis minimalnego i średniego FPS jest mylący (kolory).
              • avatar
                deel77
                0
                Porównanie całkiem dobre. Według mnie zabrakło w porównaniu 280ki, choc to szczegół. Najbardziej jednak brakuje mi (nie chodzi tylko o to zestawienie) badania osiągów kart w programach (CAD, 3D, 2D). Nie wszyscy wykorzystują komputery do grania i odpalania 3dMarka.
                • avatar
                  darek11
                  0
                  Moglo by byc na swieta jakies wieksze porownanie, za duzo kart sie nie pojawilo ale kilka ladnych gierek wyszlo/wychodzi na dniach i mozna by je przetestowac (karty) na nowych benchmarkach... i przyokazji gry;p