Gry komputerowe

Far Cry

z dnia

I tak oto w końcu docieramy do gry, która była bezpośrednią inspiracją do stworzenia tego artykułu. Far Cry.

  zobacz nasz artykuł z 2004 roku
Wybieramy optymalne karty graficzne do gry FARCRY - ...nie płacz gdy uruchomisz

Prawdziwa rewolucja, tu nie mogło być mowy o jakimkolwiek spokojnym rozwoju. Nikomu nieznane studio zrzuciło na biurka graczy produkcję o niespotykanej dotąd jakości graficznej i wymaganiach... nie bójmy się tego powiedzieć – wówczas z kosmosu!

Jest rok 2004, na drodze naturalnej ewolucji komputery przyspieszyły. Gracze dokładali pamięci RAM (256 MB zaczynało być rozsądnym minimum) a procesory zaczęto taktować nie w setkach, a tysiącach megaherców. W kwietniu na rynek wchodzi zaprzyjaźniony z Pixel Shaderem 3.0 GeForce 6.

Po dość nijakim 2003 roku (chyba tylko Ubisoft starał się zaspokajać ich potrzeby) wszyscy z wypiekami czekają na premierę zapowiadanych jako rewolucja pod każdym możliwym względem Dooma III i Half-Life’a 2. Większość głowi się skąd weźmie pieniądze na komputer będący w stanie odpalić te produkcje (kolejno – w wakacje i na późnej jesieni).

Problem pojawił się jednak już w marcu kiedy nieznane nikomu studio Crytek zaprezentowało Far Cry, grę promującą silnik CryENGINE. Niezwykłe efekty specjalne, kapitalna grafika, będąca wówczas rzadkością animacja bujnej roślinności, wybitna sztuczna inteligencja, znakomita fizyka i kilkanaście innych kroków milowych w historii gier komputerowych sprawiły, iż produkcja ta stała się największą niespodzianką, absolutnie największym zaskoczeniem w ciągu ostatnich kilku lat. Nikt nie spodziewał się aż tak wspaniałego efektu i tylu nowych możliwości, dzięki czemu Far Cry zyskała rzeszę fanów na całym świecie, a media nagrodziły shooter wieloma zasłużonymi nagrodami.

Tak naprawdę tych nagród mogłoby być zapewne więcej, gdyby każdy użytkownik mógł w Far Cry zagrać. Niestety, początkowo była to rozrywka tylko dla wybranych bowiem wymagania rzędu Pentium 4 2.4 GHz, 512 MB RAMkarty grafiki 128 MB (minimum GeForce 4) to było tak naprawdę rozsądne minimum. Miło było mieć zestaw ze dwa razy lepszy od wymienionego.

Nic zatem dziwnego, że tak wymagający Far Cry szybko stał się nie tylko znakomitą zabawką, ale też narzędziem, przede wszystkim dla serwisów sprzętowych, pozwalającym porównywać wydajność różnej maści zestawów.

Warto wspomnieć, że to właśnie w okolicy 2004 roku coraz mocniejszym graczem na rynku kart graficznych stawały się Radeony, a ATI wyrósł na realnego konkurenta NVIDII. Nasz szczegółowy benchmark wskazał nie tylko najlepsze wówczas karty graficzne, ale porównaliśmy między innymi różnice pomiędzy Direct X 8 i raczkującym dopiero Direct X 9. Były zauważalne!

Oj tak, Far Cry sprawił, że zdecydowana większość graczy robiła bardzo gruntowny upgrade lub też kupowała całkiem nowe komputery – zwłaszcza, że w perspektywie znajdowały się jeszcze Doom III oraz Half-Life 2. Na szczęście ten ostatni okazał się równie efektowny i udowodnił, że wydane pieniądze były dobrą inwestycją.

Skoro już mówimy o produkcji studia Valve, warto nadmienić też, że przyniosła ona internetową platformę dystrybucji gier o intrygującej nazwie Steam. Po latach okazało się, że ekipa Valve stworzyła jedną z bardziej przełomowych inicjatyw, która powoli zmierza do zastąpienia zwykłych sklepów z multimediami typowo elektroniczną drogą dobijania targu. Czyżby taka była przyszłość dystrybucji gier? Jest to jeden z faworytów różnej maści teorii.