Czy GeForce RTX 3070 da radę nowemu COD z ray-tracingiem?
Karty graficzne

Czy GeForce RTX 3070 da radę nowemu COD z ray-tracingiem?

przeczytasz w 4 min.

Testujemy kartę graficzną Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 i musi się ona sprawdzić w Call Of Duty: Black Ops Cold War. Włączamy ray-tracing i nie dajemy żadnych forów!

Już od premierowych testów wiemy, że GeForce RTX 3070 to świetna karta. Należy tylko pamiętać o jednym - jest to model wyposażony w 8 GB pamięci VRAM. To wystarczy do rozdzielczości 2560 x 1440, ale jeśli chcemy grać w najwyższych możliwych detalach, z włączonym ray-tracingiem i w rozdzielczości 3840 x 2160, to dla niektórych nowych gier może się to okazać za mało (np. Watch Dogs).  Dobrym pomysłem jest więc skorzystanie z technologii DLSS, która oprócz zwiększenia szybkości działania gry ogranicza również użycie pamięci graficznej.

Inno3D GeForce RTX 3070

Dziś gościmy w redakcji model GeForce RTX 3070 ze stajni Inno3D i zmierzy się on z najnowszą odsłoną Call Of Duty Black Ops, czyli Cold War. Przypominamy, że nowy COD może się pochwalić nie tylko obsługą ray-tracingu i DLSS, ale również nowej technologii NVIDIA Reflex, która potrafi znacząco obniżyć input-lag. Dość powiedzieć, że NVIDIA Reflex w COD potrafi obniżyć czas dostępu do 20%. Jeśli interesuje was również sama gra, nie zapomnijcie zapoznać się z naszą recenzją COD BO: Cold War.

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 kontra ray-tracing w nowym Call od Duty

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - cena

Sugerowana cena modelu Inno3D GeForce RTX 3070 to około 2700 złotych. Oczywiście inną sprawą jest to, czy znajdziecie ją w sklepach - tak jak i inne karty NVIDIA Ampere. Wszyscy czekamy na przypływ nowych kart do sklepów.

Najważniejsze cechy kart graficznych NVIDIA Ampere (GeForce RTX 30xx)

  • Potężny skok wydajności - RTX 3070 jest 1,6x szybszy od RTX 2070 (równocześnie porównywalny do RTX 2080 Ti)
  • W odróżnieniu od topowych kart RTX 3080/3090 gdzie zastosowano szybszą pamięć GDDR6X - w tym modelu mamy "zwykłą" pamięć GDDR6 (pojemność 8 GB)
  • Druga generacja rdzeni RT odpowiedzialnych za ray-tracing (dwukrotny wzrost wydajności)
  • Trzecia generacja rdzeni Tensor (do dwóch razy większa wydajność)
  • Technologia NVIDIA Reflex, czyli zmniejszenie opóźnień i input laga w grach
  • Technologia RTX IO, czyli szybsze ładowanie gier, dzięki wczytywaniu danych bezpośrednio do pamięci karty i zmniejszeniu obciążenia CPU (jak na razie brak gier obsługujących tę technologię - potrzebna jest również aktualizacja systemu operacyjnego)
  • Karty Ampere mogą się pochwalić HDMI 2.1 i sprzętowym wsparciem dekodowania AV1 8K
  • NVIDIA Broadcast - wsparcie streamerów efektami audio i video opartymi na AI - usuwania dźwięków tła, usuwania tła (wirtualny green screen), czy śledzenia ruchów głowy (wirtualny kamerzysta)

Inno3D GeForce RTX 3070 w całej okazałości

NVIDIA GeForce RTX 3070 - specyfikacja

ModelGeForce RTX 2070 SuperGeForce RTX 2080 SuperGeForce RTX 2080 TiGeForce RTX 3070GeForce RTX 3080
GeneracjaTuring / 12 nmTuring / 12 nmTuring / 12 nmAmpere / 8 nmAmpere / 8 nm
Układ graficznyTuring TU104Turing TU104Turing TU102Ampere GA104Ampere GA102
Jednostki cieniujące25603072435258888704
Jednostki teksturujące160192272184272
Jednostki rasteryzujące6464889696
Rdzenie Tensor320384544184 (3nd gen)272 (3nd gen)
Jednostki RT40486846 (2nd gen)68 (2nd gen)
Taktowanie rdzenia1605/1770 MHz1650/1815 MHz1350/1545 MHz1500/1725 MHz1440/1710 MHz
Moc obliczeniowa9,062 TFLOPS11,15 TFLOPS13,45 TFLOPS20,31 TFLOPS29,77 TFLOPS
Pamięć wideo8 GB GDDR6 256-bit8 GB GDDR6 256-bit11 GB GDDR6 352-bit8 GB GDDR6 256-bit10 GB GDDR6X 320-bit
Taktowanie pamięci14 000 MHz15500 MHz14 000 MHz14 000 MHz19 000 MHz
Przepustowość pamięci448 GB/s459,9 GB/s612 GB/s448 GB/s760,3 GB/s
TGP (zasilanie)215 W
(6+8-pin)
250 W
(6+8-pin)
250 W
(2x8-pin)
220 W
(1x12-pin)

320 W
(1x12-pin)

InterfejsPCIe 3.0PCIe 3.0PCIe 3.0PCIe 4.0PCIe 4.0
Cena$499$699$999$499$ 699

Wersja ze stajni Inno3D oczywiście jest zaopatrzona w dwa "normalne" gniazdka 8-pin (więc nie trzeba bawić się w przejściówki jak w przypadku modeli FE). Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 jest modelem fabrycznie podkręconym - boost w stosunku do modelu FE został zwiększony do 1785 MHz. Producent zaleca do tego modelu zasilacz o mocy co najmniej 650 W.

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - budowa i porty

Inno3D GeForce RTX 3070 - porty

Model ten został wyposażony (standardowo) w trzy porty DisplayPort 1.4a oraz jeden port HDMI 2.1.

Inno3D GeForce RTX 3070 - z boku

Szykujcie miejsce w obudowie - konkretny system chłodzenia zajmuje aż 3 sloty! O odpowiednie temperatury dbają trzy wentylatory.

Inno3D GeForce RTX 3070 - backplate

Rewers karty chroniony jest przez solidny backplate z otworami dla lepszego przepływu powietrza.

Porównanie jakości grafiki z ray-tracingiem i bez

Cold War - ustawienia ray-tracingu

Call of Duty Black Ops Cold War umożliwia włączenie ray-tracingu (w różnym natężeniu) dla oświetlenia słonecznego (sun shadows), cieni lokalnych (local shadows) oraz okluzji otoczenia (ambient occlusion). Jakie to daje efekty?

Testy wydajnościowe w grze Call Of Duty Black Ops Cold War

Testy w grze przeprowadziliśmy przy maksymalnych ustawieniach jakości oraz z ray-tracingiem na poziomie ultra (najwyższy). Karta pracowała razem z procesorem AMD Ryzen 7 3700X i pamięciami 3600 MHz.

Ogólne (i szczególne) testy GeForce RTX 3070

Przypomnijmy, że pełne testy modelu RTX 3070 (w wersji Founders Edition) znajdziecie w naszej recenzji. Model Inno3D RTX 3070 IChill X3 jest fabrycznie podkręcony, więc wyniki są nieco wyższe od modelu FE.

Poniższy materiał wideo został nagrany w grze uruchomionej w rozdzielczości 2560 x 1440 - do 2:40 możemy obserwować szybkość działania gry bez włączonej technologii DLSS, a później z DLSS w trybie Balanced.

W rozdzielczości 2560 x 1440 możemy liczyć na 40-50+ klatek na sekundę, a po włączeniu DLSS (tryb Balanced) już na 60-70+ klatek na sekundę. Jak to wygląda w innych rozdzielczościach?

  • Full HD (1920 x 1080) - możemy liczyć na około 90 klatek na sekundę (bez DLSS)
  • 4K UHD (3840 x 2160) - możemy liczyć na około 30 klatek na sekundę, a po włączeniu DLSS (tryb Balanced) około 50 klatek na sekundę. Wydajny tryb DLSS (Performance) pozwala dobić do 60 klatek na sekundę.

W grze udostępniono kilka ustawień DLSS - od standardowych (szybkość, zbalansowany i jakość) do ultra wydajność, który się przyda nawet w rozdzielczości 8K (oczywiście można z niego skorzystać i w niższych rozdzielczościach).

Nie zabrakło tu również nowej funkcji NVIDIA Reflex, która zmniejszy input lag (a więc i naszą skuteczność) w czasie dynamicznych rozgrywek online.

Inno3D GeForce RTX 3070 - czy warto kupić?

Inno3D GeForce RTX 3070 - daje radę w COD!

Dostępność nowych kart GeForce (żeby nie było - nowych kart Radeon również) jest tak niska, że wypadałoby chyba zmienić pytanie na: czy można kupić? Chyba wszyscy czekamy na kolejne dostawy sprzętu do sklepów i miejmy nadzieję, że rychło się doczekamy.

Generalnie nie mamy żadnych zastrzeżeń do budowy modelu IChill X3 ze stajni Inno3D. Jest on fabrycznie podkręcony, a wysoką kulturę pracy gwarantuje potężne trzyslotowe chłodzenie. Producent ma swojej ofercie również model X4, gdzie zainstalowany czwarty, niewielki wentylatorek do chłodzenia sekcji zasilania. Nie zapomniano o jakże modnym podświetleniu RGB (zgodnym z Aura, Mystic i Fusion).

GeForce RTX 3070 bez problemu poradził sobie z ray-tracingiem w nowym Call Of Duty. Dopiero rozdzielczość 4K spowolniła nieco działanie gry, ale w takim wypadku można się posiłkować DLSS. Warto wspomnieć, że nowy Call Of Duty ma opcję ograniczenia wykorzystania pamięci VRAM, więc w takich przypadkach można z niej skorzystać.

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - ocena

  • wydajność zbliżona do 2080 Ti w cenie 2070 Super
  • model fabrycznie podkręcony
  • nowsza wersja rdzeni RT i Tensor (w porównaniu do modeli Turing)
  • 8-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
  • solidny trzyslotowy system chłodzący zapewnia wysoką kulturę pracy
  • HDMI 2.1 i DP 1.4a
  • technologie RTX IO i NVIDIA Reflex
  • podświetlenie RGB
  • tylko 8 GB pamięci VRAM

94% 4,7/5

Dobry Produkt benchmark.pl

Może cię również zainteresować:

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Stashqo
    11
    Nie wiem czy to po prostu cod czy sama technologia RT, ale moim zdaniem nie powala. Zamówiłem już 3070 właśnie ze względu na większą wydajność w raytraycingu a teraz zastanawiam się czy nie lepiej byłoby dopłacić troszkę do rx6800 i mieć lepszą wydajność per se.
    • avatar
      anathema77
      7
      bardzo słabo to RT wygląda , chyba za bardzo się nie postarali
      • avatar
        danieloslaw1
        4
        Czy tylko mi sie wydaje ze rt pogarsza jakosc obrazu?
        • avatar
          anemusek
          3
          Widzę, że nie jestem jedynym uważającym, że RT zadka nie urywa, a wręcz czasem efekt jest gorszy niż bez.
          • avatar
            Majks
            1
            Tak naprawdę to RT widać jak się gra, porównanie na screenach ma się nijak do rzeczywistości gdzie wszystko jest dynamiczne.
            • avatar
              Erikson83
              -1
              Ta jasne...takie osiągi w 4k (balanced dls i rt średni ) to ja mam na 2080 panie. Ja nie wiem jak wy te testy robicie.
              • avatar
                entman87
                -1
                Wirtualna funkcje w tej grze , 0 poprawy jakości obrazu vs wydajność :- 50 % . Jak widać po nowych grach , RT to dalej legenda w przyszłość , jeżeli chodzi o jakość tej funkcji , o wydajności i optymalizacji nie wspomnę.
                • avatar
                  brettsinclairdannywilde
                  -4
                  Do pełnej implementacji RT jeszcze czeka nas kilka lat, i trzeba powiedzieć że działanie RT najlepiej docenić w czasie dynamicznej rozgrywki, statyczne screeny nie pokazują możliwości technologii.
                  • avatar
                    -5
                    Drugie porównanie w artykule to trochę jak przeskok graficzny między pierwszym a drugim Half-Life... I niech mi ktoś jeszcze powie że RT w grach to fanaberia i nic nie wnosi...
                    • avatar
                      pawluto
                      0
                      Ten RT to jakaś medialna bzdura - oglądam te foty i nie widzę za dużej różnicy - Różnica jakaś jest ale nie jest warta aż tyle by wydawać tyle kasy na kartę graficzną za tyle tysiaków...
                      Kto che . niech w to idzie , kto nie też sobie pogra...
                      • avatar
                        Zero-Cool
                        0
                        Mnie bardziej interesuje jak te karty działają, z ciekawości jakiś czas temu zajrzałem na forum NV gdzie pierwsze co się rzuca w oczy to dziesiątki tematów o shutteringu na wszystkich nowych RTX od 3070 do 3090 w grach gdzie na poprzedniej karcie nie było takich problemów (chodzi raczej o jakieś pojedyncze tytuły, przynajmniej tak zakładam). Ciekawe jak u testerów to wygląda, nie mają tego problemu?

                        W przypadku AMD nie wygląda to lepiej. Ludzie którzy otrzymali już nowe karty też narzekają na wydajność mają w grach 200FPS i chrupanie obrazu co jakiś czas. Ciekawe co nastąpi pierwsze, połatanie sterowników czy poprawa dostępności kart.
                        • avatar
                          Mcvillain
                          0
                          Czyli z karta za 3 klocki pogram sobie na moim gigabyte'cie 165hz w 50/60 klatkach. Ciekawe czasy. Ciekawe optymalizacje.
                          A benchmark mówi ze bezproblemu sobie radzi.
                          • avatar
                            serek25
                            0
                            Na tym zdjęciu z trabantem, włączenie RTX powoduje utratę szczegółowości i cieni. Może to jest pomyłka, bo aż nie chce mi się wierzyć, że jest aż tak źle.
                            • avatar
                              Lord_Krecitsqa
                              0
                              Czyli lipna ta karta.
                              Na 1080ti gram z RT na średnie FHD. Detale na Ultra.
                              Bez spadków.
                              Oczekiwałem na trochę lepszy wynik.