Czy GeForce RTX 3070 da radę nowemu COD z ray-tracingiem?
Karty graficzne

Czy GeForce RTX 3070 da radę nowemu COD z ray-tracingiem?

z dnia
Marcin Jaskólski | Redaktor serwisu benchmark.pl
25 komentarzy Dyskutuj z nami

Testujemy kartę graficzną Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 i musi się ona sprawdzić w Call Of Duty: Black Ops Cold War. Włączamy ray-tracing i nie dajemy żadnych forów!

Już od premierowych testów wiemy, że GeForce RTX 3070 to świetna karta. Należy tylko pamiętać o jednym - jest to model wyposażony w 8 GB pamięci VRAM. To wystarczy do rozdzielczości 2560 x 1440, ale jeśli chcemy grać w najwyższych możliwych detalach, z włączonym ray-tracingiem i w rozdzielczości 3840 x 2160, to dla niektórych nowych gier może się to okazać za mało (np. Watch Dogs).  Dobrym pomysłem jest więc skorzystanie z technologii DLSS, która oprócz zwiększenia szybkości działania gry ogranicza również użycie pamięci graficznej.

Inno3D GeForce RTX 3070

Dziś gościmy w redakcji model GeForce RTX 3070 ze stajni Inno3D i zmierzy się on z najnowszą odsłoną Call Of Duty Black Ops, czyli Cold War. Przypominamy, że nowy COD może się pochwalić nie tylko obsługą ray-tracingu i DLSS, ale również nowej technologii NVIDIA Reflex, która potrafi znacząco obniżyć input-lag. Dość powiedzieć, że NVIDIA Reflex w COD potrafi obniżyć czas dostępu do 20%. Jeśli interesuje was również sama gra, nie zapomnijcie zapoznać się z naszą recenzją COD BO: Cold War.

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 kontra ray-tracing w nowym Call od Duty

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - cena

Sugerowana cena modelu Inno3D GeForce RTX 3070 to około 2700 złotych. Oczywiście inną sprawą jest to, czy znajdziecie ją w sklepach - tak jak i inne karty NVIDIA Ampere. Wszyscy czekamy na przypływ nowych kart do sklepów.

Najważniejsze cechy kart graficznych NVIDIA Ampere (GeForce RTX 30xx)

  • Potężny skok wydajności - RTX 3070 jest 1,6x szybszy od RTX 2070 (równocześnie porównywalny do RTX 2080 Ti)
  • W odróżnieniu od topowych kart RTX 3080/3090 gdzie zastosowano szybszą pamięć GDDR6X - w tym modelu mamy "zwykłą" pamięć GDDR6 (pojemność 8 GB)
  • Druga generacja rdzeni RT odpowiedzialnych za ray-tracing (dwukrotny wzrost wydajności)
  • Trzecia generacja rdzeni Tensor (do dwóch razy większa wydajność)
  • Technologia NVIDIA Reflex, czyli zmniejszenie opóźnień i input laga w grach
  • Technologia RTX IO, czyli szybsze ładowanie gier, dzięki wczytywaniu danych bezpośrednio do pamięci karty i zmniejszeniu obciążenia CPU (jak na razie brak gier obsługujących tę technologię - potrzebna jest również aktualizacja systemu operacyjnego)
  • Karty Ampere mogą się pochwalić HDMI 2.1 i sprzętowym wsparciem dekodowania AV1 8K
  • NVIDIA Broadcast - wsparcie streamerów efektami audio i video opartymi na AI - usuwania dźwięków tła, usuwania tła (wirtualny green screen), czy śledzenia ruchów głowy (wirtualny kamerzysta)

Inno3D GeForce RTX 3070 w całej okazałości

NVIDIA GeForce RTX 3070 - specyfikacja

Model GeForce RTX 2070 Super GeForce RTX 2080 Super GeForce RTX 2080 Ti GeForce RTX 3070 GeForce RTX 3080
Generacja Turing / 12 nm Turing / 12 nm Turing / 12 nm Ampere / 8 nm Ampere / 8 nm
Układ graficzny Turing TU104 Turing TU104 Turing TU102 Ampere GA104 Ampere GA102
Jednostki cieniujące 2560 3072 4352 5888 8704
Jednostki teksturujące 160 192 272 184 272
Jednostki rasteryzujące 64 64 88 96 96
Rdzenie Tensor 320 384 544 184 (3nd gen) 272 (3nd gen)
Jednostki RT 40 48 68 46 (2nd gen) 68 (2nd gen)
Taktowanie rdzenia 1605/1770 MHz 1650/1815 MHz 1350/1545 MHz 1500/1725 MHz 1440/1710 MHz
Moc obliczeniowa 9,062 TFLOPS 11,15 TFLOPS 13,45 TFLOPS 20,31 TFLOPS 29,77 TFLOPS
Pamięć wideo 8 GB GDDR6 256-bit 8 GB GDDR6 256-bit 11 GB GDDR6 352-bit 8 GB GDDR6 256-bit 10 GB GDDR6X 320-bit
Taktowanie pamięci 14 000 MHz 15500 MHz 14 000 MHz 14 000 MHz 19 000 MHz
Przepustowość pamięci 448 GB/s 459,9 GB/s 612 GB/s 448 GB/s 760,3 GB/s
TGP (zasilanie) 215 W
(6+8-pin)
250 W
(6+8-pin)
250 W
(2x8-pin)
220 W
(1x12-pin)

320 W
(1x12-pin)

Interfejs PCIe 3.0 PCIe 3.0 PCIe 3.0 PCIe 4.0 PCIe 4.0
Cena $499 $699 $999 $499 $ 699

Wersja ze stajni Inno3D oczywiście jest zaopatrzona w dwa "normalne" gniazdka 8-pin (więc nie trzeba bawić się w przejściówki jak w przypadku modeli FE). Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 jest modelem fabrycznie podkręconym - boost w stosunku do modelu FE został zwiększony do 1785 MHz. Producent zaleca do tego modelu zasilacz o mocy co najmniej 650 W.

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - budowa i porty

Inno3D GeForce RTX 3070 - porty

Model ten został wyposażony (standardowo) w trzy porty DisplayPort 1.4a oraz jeden port HDMI 2.1.

Inno3D GeForce RTX 3070 - z boku

Szykujcie miejsce w obudowie - konkretny system chłodzenia zajmuje aż 3 sloty! O odpowiednie temperatury dbają trzy wentylatory.

Inno3D GeForce RTX 3070 - backplate

Rewers karty chroniony jest przez solidny backplate z otworami dla lepszego przepływu powietrza.

Porównanie jakości grafiki z ray-tracingiem i bez

Cold War - ustawienia ray-tracingu

Call of Duty Black Ops Cold War umożliwia włączenie ray-tracingu (w różnym natężeniu) dla oświetlenia słonecznego (sun shadows), cieni lokalnych (local shadows) oraz okluzji otoczenia (ambient occlusion). Jakie to daje efekty?

Testy wydajnościowe w grze Call Of Duty Black Ops Cold War

Testy w grze przeprowadziliśmy przy maksymalnych ustawieniach jakości oraz z ray-tracingiem na poziomie ultra (najwyższy). Karta pracowała razem z procesorem AMD Ryzen 7 3700X i pamięciami 3600 MHz.

Ogólne (i szczególne) testy GeForce RTX 3070

Przypomnijmy, że pełne testy modelu RTX 3070 (w wersji Founders Edition) znajdziecie w naszej recenzji. Model Inno3D RTX 3070 IChill X3 jest fabrycznie podkręcony, więc wyniki są nieco wyższe od modelu FE.

Poniższy materiał wideo został nagrany w grze uruchomionej w rozdzielczości 2560 x 1440 - do 2:40 możemy obserwować szybkość działania gry bez włączonej technologii DLSS, a później z DLSS w trybie Balanced.

W rozdzielczości 2560 x 1440 możemy liczyć na 40-50+ klatek na sekundę, a po włączeniu DLSS (tryb Balanced) już na 60-70+ klatek na sekundę. Jak to wygląda w innych rozdzielczościach?

  • Full HD (1920 x 1080) - możemy liczyć na około 90 klatek na sekundę (bez DLSS)
  • 4K UHD (3840 x 2160) - możemy liczyć na około 30 klatek na sekundę, a po włączeniu DLSS (tryb Balanced) około 50 klatek na sekundę. Wydajny tryb DLSS (Performance) pozwala dobić do 60 klatek na sekundę.

W grze udostępniono kilka ustawień DLSS - od standardowych (szybkość, zbalansowany i jakość) do ultra wydajność, który się przyda nawet w rozdzielczości 8K (oczywiście można z niego skorzystać i w niższych rozdzielczościach).

Nie zabrakło tu również nowej funkcji NVIDIA Reflex, która zmniejszy input lag (a więc i naszą skuteczność) w czasie dynamicznych rozgrywek online.

Inno3D GeForce RTX 3070 - czy warto kupić?

Inno3D GeForce RTX 3070 - daje radę w COD!

Dostępność nowych kart GeForce (żeby nie było - nowych kart Radeon również) jest tak niska, że wypadałoby chyba zmienić pytanie na: czy można kupić? Chyba wszyscy czekamy na kolejne dostawy sprzętu do sklepów i miejmy nadzieję, że rychło się doczekamy.

Generalnie nie mamy żadnych zastrzeżeń do budowy modelu IChill X3 ze stajni Inno3D. Jest on fabrycznie podkręcony, a wysoką kulturę pracy gwarantuje potężne trzyslotowe chłodzenie. Producent ma swojej ofercie również model X4, gdzie zainstalowany czwarty, niewielki wentylatorek do chłodzenia sekcji zasilania. Nie zapomniano o jakże modnym podświetleniu RGB (zgodnym z Aura, Mystic i Fusion).

GeForce RTX 3070 bez problemu poradził sobie z ray-tracingiem w nowym Call Of Duty. Dopiero rozdzielczość 4K spowolniła nieco działanie gry, ale w takim wypadku można się posiłkować DLSS. Warto wspomnieć, że nowy Call Of Duty ma opcję ograniczenia wykorzystania pamięci VRAM, więc w takich przypadkach można z niej skorzystać.

Inno3D GeForce RTX 3070 ICHILL X3 - ocena

  • wydajność zbliżona do 2080 Ti w cenie 2070 Super
  • model fabrycznie podkręcony
  • nowsza wersja rdzeni RT i Tensor (w porównaniu do modeli Turing)
  • 8-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
  • solidny trzyslotowy system chłodzący zapewnia wysoką kulturę pracy
  • HDMI 2.1 i DP 1.4a
  • technologie RTX IO i NVIDIA Reflex
  • podświetlenie RGB
  • tylko 8 GB pamięci VRAM

94% 4,7/5

Dobry Produkt benchmark.pl

Może cię również zainteresować:

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Stashqo
    Nie wiem czy to po prostu cod czy sama technologia RT, ale moim zdaniem nie powala. Zamówiłem już 3070 właśnie ze względu na większą wydajność w raytraycingu a teraz zastanawiam się czy nie lepiej byłoby dopłacić troszkę do rx6800 i mieć lepszą wydajność per se.
    11
  • avatar
    anathema77
    bardzo słabo to RT wygląda , chyba za bardzo się nie postarali
  • avatar
    danieloslaw1
    Czy tylko mi sie wydaje ze rt pogarsza jakosc obrazu?
  • avatar
    anemusek
    Widzę, że nie jestem jedynym uważającym, że RT zadka nie urywa, a wręcz czasem efekt jest gorszy niż bez.
  • avatar
    Majks
    Tak naprawdę to RT widać jak się gra, porównanie na screenach ma się nijak do rzeczywistości gdzie wszystko jest dynamiczne.
  • avatar
    Erikson83
    Ta jasne...takie osiągi w 4k (balanced dls i rt średni ) to ja mam na 2080 panie. Ja nie wiem jak wy te testy robicie.
    -1
  • avatar
    entman87
    Wirtualna funkcje w tej grze , 0 poprawy jakości obrazu vs wydajność :- 50 % . Jak widać po nowych grach , RT to dalej legenda w przyszłość , jeżeli chodzi o jakość tej funkcji , o wydajności i optymalizacji nie wspomnę.
    -1
  • avatar
    brettsinclairdannywilde
    Do pełnej implementacji RT jeszcze czeka nas kilka lat, i trzeba powiedzieć że działanie RT najlepiej docenić w czasie dynamicznej rozgrywki, statyczne screeny nie pokazują możliwości technologii.
    -4
  • avatar
    Drugie porównanie w artykule to trochę jak przeskok graficzny między pierwszym a drugim Half-Life... I niech mi ktoś jeszcze powie że RT w grach to fanaberia i nic nie wnosi...
    -5
  • avatar
    pawluto
    Ten RT to jakaś medialna bzdura - oglądam te foty i nie widzę za dużej różnicy - Różnica jakaś jest ale nie jest warta aż tyle by wydawać tyle kasy na kartę graficzną za tyle tysiaków...
    Kto che . niech w to idzie , kto nie też sobie pogra...
  • avatar
    Zero-Cool
    Mnie bardziej interesuje jak te karty działają, z ciekawości jakiś czas temu zajrzałem na forum NV gdzie pierwsze co się rzuca w oczy to dziesiątki tematów o shutteringu na wszystkich nowych RTX od 3070 do 3090 w grach gdzie na poprzedniej karcie nie było takich problemów (chodzi raczej o jakieś pojedyncze tytuły, przynajmniej tak zakładam). Ciekawe jak u testerów to wygląda, nie mają tego problemu?

    W przypadku AMD nie wygląda to lepiej. Ludzie którzy otrzymali już nowe karty też narzekają na wydajność mają w grach 200FPS i chrupanie obrazu co jakiś czas. Ciekawe co nastąpi pierwsze, połatanie sterowników czy poprawa dostępności kart.
  • avatar
    Mcvillain
    Czyli z karta za 3 klocki pogram sobie na moim gigabyte'cie 165hz w 50/60 klatkach. Ciekawe czasy. Ciekawe optymalizacje.
    A benchmark mówi ze bezproblemu sobie radzi.
  • avatar
    serek25
    Na tym zdjęciu z trabantem, włączenie RTX powoduje utratę szczegółowości i cieni. Może to jest pomyłka, bo aż nie chce mi się wierzyć, że jest aż tak źle.
  • avatar
    Lord_Krecitsqa
    Czyli lipna ta karta.
    Na 1080ti gram z RT na średnie FHD. Detale na Ultra.
    Bez spadków.
    Oczekiwałem na trochę lepszy wynik.