Gry

Platforma testowa i tabele ustawień

 

Gra obsługuje wyłącznie DirectX 10 i jest to cios dla wszystkich posiadaczy systemu Windows XP. Nie włączą Just Cause 2 ze względu na brak obsługi tej technologii przez ten leciwy już system.

Dla każdego producenta ustawienia graficzne na poziomie maksymalnym i wysokim były odmienne. Wynikało to z faktu, że karty ATI nie obsługiwały filtra bokeh, symulacji GPU wody oraz AntyAliasingu x16 (jedynie x8). Zgodnie z tym, co mogliście przeczytać powyżej, są to opcje najbardziej obciążające karty graficzne. Pamiętać należy jednak, że w teście z rozgrywki wody nie było praktycznie widać, natomiast w benchmarku pojawiała się tylko przez chwilę. Z kolei z filtru bokeh  oraz AA gra korzysta, ma sie rozumieć, przez cały czas. Warto więc przed spojrzeniem na wykresy rzucić okiem na tabele ustawień dla kart obu producentów.

Do wszystkich testów została wyłączona synchronizacja pionowa.  Zdecydowałem się na krok, który może nie wszystkim się spodoba, ale testy przeprowadziłem na 2 sposoby. Pierwszym (testem z rozgrywki) jest test wydajności polegający na zmierzeniu średniej liczby klatek na sekundę podczas lotu na spadochronie od momentu wyskoczenia z helikoptera, aż do samego lądowania. Na filmiku poniżej możecie zobaczyć jak dokładnie wylądał ten odcinek:

Drugim, znacznie bardziej wymagającym testem był benchmark zaimplementowany w grze - jego nazwa to „betonowa dżungla”. Postanowiłem przeprowadzić testy wydajności właśnie w nim, ze względu na to, że są tam użyte wszystkie efekty, które spotkamy w trakcie gry, a które dadzą w kość wszystkim kartom graficznym, takie jak np. dynamiczna gra cieni na budynkach, cykl dnia i nocy, czy też zmiana zachmurzenia. Sprawdzałem samodzielnie i żadna potyczka, nawet największa nie jest w stanie tak obciążyć podzespołów komputera, jak ten benchmark.

Tabele ustawień

Na czerwono zaznaczone różnice pomiędzy ustawieniami różnych producentów.

Dla kart nVidia
 MaksymalneWysokieŚrednieMinimalne
Jakość teksturWysokaWysokaWysokaNiska
Jakość cieniWysokaWysokaŚredniaNiska
Rozmywanie krawędzi (AA)16xQ CSAA8x4xWyłączone
Filtr. anizotropowe16x8x4x2x
Jakość wodyBardzo wysokaWysokaŚredniaNiska
Jakość obiektówBardzo wysokaWysokaŚredniaNiska
Ślady krwi i pociskówWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
Rozmycie cząsteczekWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
Wysoka rozdzielczość cieniWłączoneWłączoneWyłączoneWyłączone
Okluzja otoczeniaWysokaWysokaŚredniaNiska
Odblask świateł punktowychWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
Filtr bokehWłączoneWłączoneWyłączoneWyłączone
Symulacja wody GPUWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
     
Dla kart ATi:(brak filtra bokeh, symulacji wody GPU, maksymalne AA - 8x)
 MaksymalneWysokieŚrednieMinimalne
Jakość teksturWysokaWysokaWysokaNiska
Jakość cieniWysokaWysokaŚredniaNiska
Rozmywanie krawędzi (AA)8x CSAA8x4xWyłączone
Filtr. anizotropowe16x8x4x2x
Jakość wodyBardzo wysokaWysokaŚredniaNiska
Jakość obiektówBardzo wysokaWysokaŚredniaNiska
Ślady krwi i pociskówWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
Rozmycie cząsteczekWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
Wysoka rozdzielczość cieniWłączoneWłączoneWyłączoneWyłączone
Okluzja otoczeniaWysokaWysokaŚredniaNiska
Odblask świateł punktowychWłączoneWłączoneWłączoneWyłączone
Filtr bokeh----
Symulacja wody GPU----

  

Platforma testowa

 Procesor:
AMD Phenom II x4 965BE @ 3.6 GHz
Płyta główna:
MSI DKA790GX Platinum
 Pamięć RAM:
2 x 2 GB Kingston HyperX 1066 MHz CL5
 Dysk twardy:
Samsung HD753LJ 750 GB
 Zasilacz:
OCZ 600MXS 600W

 

Karty graficzne

  • Gigabyte GTX 285 (1024 MB, GDDR3)
  • Twintech GTX 260 (896 MB, DDR3)
  • Gigabyte GTS 250 (1024 MB, GDDR3)
  • Gigabyte 9600 GT Zalman (512 MB, DDR3)
  • HIS HD 5850 (1024 MB, GDDR5)
  • ASUS EAH 4870x2 (2048 MB, DDR5)
  • HD 5770 (1024 MB, GDDR5)
  • Gigabyte HD 4870 (1024 MB, GDDR5)

 

Sterowniki, system operacyjny i programy

  • Windows 7 64bit ENG (Enterprise Trial)
  • DirectX 10
  • nVidia 197.13
  • ATi: Catalyst 10.3
  • Fraps 3.1.0