Karty graficzne

Funkcje Larrabee. Podsumowanie

Jedną z ważnych funkcji Larrabee jest generowanie grafiki. Aby je przyspieszyć, Intel postanowił dodać do swojej architektury nieprogramowalny sampler tekstur (fixed-function texture sampler). Jak sama nazwa wskazuje, będzie to specjalizowana jednostka, służąca do wydajnego wykonywania operacji na teksturach – takich, jak ich filtrowanie, czy dekompresja. Sampler będzie również mógł się komunikować z opisywanymi wcześniej rdzeniami x86 za pośrednictwem pamięci L2.

Dzięki samplerowi tekstur, procesory zajmujące się grafiką nie będą musiały marnotrawić swojej mocy obliczeniowej na operacje związane z teksturami – będzie się tym zajmować odrębna, specjalizowana jednostka. Co więcej, nie ma ona wchodzić w drogę pozostałym elementom Larrabee – jej zadaniem jest przyspieszanie, a nie spowalnianie pracy całego układu. Intel podaje, iż sampler jest w stanie filtrować tekstury 12 razy szybciej i dekompresować je 40 razy wydajniej, niż byłby to w stanie robić kod x86, uruchomiony na Larrabee.

x86 na karcie graficznej

Intel obiecuje, że już „pierwsze implementacje architektury Larrabee będą przeznaczone do kart graficznych oraz zastosowań multimedialnych i umożliwią uruchamianie istniejących gier oraz programów.” Czy więc kompatybilność Larrabee z x86 oznacza, że na Larrabee będzie dało się bez problemu uruchomić współczesne systemy operacyjne i oprogramowanie?

Do pewnego stopnia tak, ale w niektórych wypadkach niezbędne będą modyfikacje. Poza tym sam fakt zastosowania rdzeni zgodnych z x86 nie oznacza jeszcze, że każdy kod będzie działał wydajnie – portowanie „zwykłych” programów nie przyniesie dobrej wydajności. Najlepsze wyniki osiąga oprogramowanie, którego pracę da się rozłożyć na wiele wątków – tutaj można spodziewać się wielokrotnego wzrostu wydajności w stosunku do dzisiejszych procesorów. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku dostępnych już dziś API CUDA NVIDII, czy Stream SDK ATI.

Larrabee to nie tylko hardware – to oczywiście również oprogramowanie. Oprócz sterowników graficznych do DirectX i OpenGL, Intel będzie dostarczał również środowisko programistyczne, umożliwiające tworzenie programów dla nowego chipu graficznego. W jego skład wchodzi kompilator, debugger oraz narzędzia do analizy i optymalizacji. Środowisko to będzie umożliwiało pisanie programów dla Larrabee w językach C i C++. Będzie oczywiście również możliwość tworzenia software przy pomocy innych narzędzi, jako że Larrabee będzie zgodne z x86, ale wówczas nie będą one prawdopodobnie w stanie wykorzystać wszystkich możliwości chipu.

Podsumowanie

Jak wypadnie nowy chip „niebieskich”, trudno prorokować. Nie wiadomo bowiem, co do 2009/2010 roku (kiedy Larrabee ma mieć premierę) przygotują ATI i NVIDIA. Są to firmy mające co prawda niższe zasoby finansowe niż Intel, ale za to dysponują większym od niego doświadczeniem na polu kart graficznych.

Z dzisiejszych zapowiedzi „niebieskich” może urodzić się zarówno wielki sukces, jak i wielka porażka. Aby móc powiedzieć coś więcej o przyszłości Larrabee pozostaje czekać na kolejne informacje dotyczące nowych kart oraz na pierwsze wyniki wydajności.

Komentarze

10
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    To może być przełom :) Nareszcie w 2010 roku będzie karta mogąca wyciągnąć ponad 40 klatek w crysis ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    No i gitarka, będzie większa konkurencja a to = niższe ceny.
    a na dzień dzisiejszy podoba mi się walka cenowa pomiędzy RADEONEM a NVIDIA, wypasioną kartę można kupić już za ok 1000 zeta
    POZDRO ALL
  • avatar
    itt2008
    i co z tego że intel wypuści na rynek kartę Larrabee, a nvidia co zrobi....wypuści swoją kartę, he.... znacznie lepszą albo wydajnościowo taką samą, i krąg się zamyka, rynek kart graficznych w najbliższych latach będzie należał do intela i nvidi, a firma ati ?????? nie wiem, ale kolorową przyszłość nie wróżę tej firmie(karty graficzne)
  • avatar
    Konto usunięte
    No nie wiem czy rynek bedzie nalezal do nvidii i intela.
    Intel jest niewiadoma, a AMD w tej chwili ostro odrabia straty i to nv musi sie martwic o to, zeby ich gt300 byl lepszy od r800 ...
  • avatar
    jarzit
    Co pół roku nvidia i ATI wydają nowe karty. Jeżeli Intel wyda to w 2010r to są dwa wieki. Podejrzewam, że konkurencja do tego momentu też wyda coś nowatorskiego.
  • avatar
    WWWariat
    @ itt2008 ale z Ciebie wrozka :> Trzeba byc totalnym fanboyem zeby nie widziec sukcesu Radeonów serii 4XXX
    Gratuluje swiezego spojrzenia na realia rynku.
  • avatar
    Konto usunięte
    pamiętam Intel i740, kosztował poniżej 200 zł, a 3dfx voodoo w tym samym czasie ok 400, dzięki AGP mogłem uruchamiać gry w 1024x768
  • avatar
    frodo2000
    Intel jak widać idzie w kierunku architektury oferowanej przez procesory Cell. Dobrym pomysłem jest na pewno wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań i implementacja jednostek x86. Kiedyś i740 był układem wartym uwagi, co będzie z kolejnym procesorem graficznym Intela - czas pokaże. My na pewno skorzystamy na konkurencji 3 graczy na rynku.
  • avatar
    mgkiler
    Nie napisano najwazniejszego. Poniewaz uklad bedzie czyms pomiedzy CPU i GPU bedzie mozna pisac na niego np Raytracer, a dzieki temu otrzymac mozemy nowa jakosc grafiki w grach.
  • avatar
    Gothar
    Niech podepna pod to Psyhx i Cuda i inne rewelacje, taki kombajn obsługujący wszystko to może przyćmi swoim blaskiem i konstrukcja wszystkie obecnie produkowane karty.
    Jestem za a nawet przeciw jak to mówił nasz przywódca.