Gry

Testy kart, CPU, RAM

Próbowaliście kiedyś dokonywać pomiarów wydajności w produkcjach Rockstara, a zwłaszcza w poprzednich odsłonach Maksa Payne'a? O ile w GTA udostępniono benchmark, to leciwy Max przyprawiał swego czasu w tej kwestii o bóle głowy. Dość mocno musiałem się wysilić zarówno w trakcie nagrywania gameplayu (gra w oknie, Aero włączone, funkcja monitor AERO desktop we Frapsie również), jak i pomiarów (tu wystarczyło uzyskać dostęp do wersji Steam). O dziwo wersja steamowa chętniej współpracuje z programem Dxstory niż ta instalowana z płyt i łącząca się jedynie z siecią Social Club.

Lokacja testowa to jak zawsze wybuchy, wartka akcja i mrowie "tych złych". Pomiar dla każdej karty wykonywany był dwukrotnie. Wyniki zostały uśredniane. Mierzyłem wydajność zarówno dla Directx 9, jak i Directx 11. W testach wyłączona była synchronizacja pionowa oraz MSAA. Jeśli włączycie tę drugą opcję i ustawicie ją na wartość x4, możecie śmiało od wyniku odjąć około 20 klatek dla każdej karty.

Karty graficzne

Max Payne 3
1920x1200, najwyższe dla Directx 9, MSAA x0

GTX 680 120
93
GTX 580 100
79
GTX 480 92
75
HD 6970 87
71
GTX 560 Ti 82
63
HD 6950 74
58
GTX 470 68
49
HD 6870 63
47
HD 6850 57
44
HD 7770 42
31
HD 5770 38
31
GTS 450 36
29
HD 5750 33
27
GTX 260 31
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Max Payne 3
1920x1200, najwyższe dla Directx 11, MSAA x0

GTX 680 103
87
GTX 580 88
69
GTX 480 80
66
HD 6970 78
59
GTX 560 Ti 74
54
HD 6950 62
48
GTX 470 59
41
HD 6870 53
35
HD 6850 49
33
HD 7770 36
24
HD 5770 33
22
GTS 450 32
23
HD 5750 28
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Jak wspomniałem wcześniej, możliwe jest ustawienie opcji graficznych dla Directx 9, 10, 10.1 oraz 11. Pomiary skupiłem na dwóch skrajnych wersjach - najstarszej oraz najnowszej. Directx 11 odblokowuje między innymi możliwość zmiany ustawień teselacji, która wpływa na wydajność w odczuwalnym (zwłaszcza w przypadku słabszych kart) stopniu.

Po raz kolejny w teście zwycięża GTX 680, który w zasadzie nie ma godnego swoich możliwości konkurenta (najlepszą kartą AMD jaką aktualnie mam jest HD 6970). Co ciekawe, niemal wszystkie karty poradziły sobie w najwyższej rozdzielczości bez większych problemów. Wydajność w przypadku GTS 450, HD 5750 oraz GTX 260 nie była zadowalająca. Rozwiązaniem problemu może być obniżenie rozdzielczości do poziomu 1680x1050, co pomoże zyskać dodatkowych 5-6 klatek w przypadku każdej z kart.

Włączenie trybu Directx 11 umożliwia zwiększenie wartości kilku istotnych ustawień. Rzutuje to w sposób odczuwalny na wszystkie wyniki. Tym razem aby zwiększyć wydajność nie wystarczy zmiana rozdzielczości. Do grona kart gorzej radzących sobie z trudami zwiększonego poziomu detali dołączają HD 5770 oraz nowy HD 7770. O dziwo na liście nie nastąpiły żadne przetasowania. Oznacza to, że karty obu producentów tak samo znoszą zmiany ustawień.

CPU

Max Payne 3 (GTX 680)
1280x1024, Najwyższe dla Directx 11, MSAA x0

Intel Core i5 2500k
4 rdzenie @3,7 GHz
127
105
Intel Core i5 2500k
3 rdzenie @3,7 GHz
111
97
Intel Core i5 2500k
2 rdzenie @3,7 GHz
92
78
Intel Core i5 2500k
1 rdzeń @3,7 GHz
45
28
   
Intel Core i5 2500k
4 rdzenie @2,66 GHz
109
90
Intel Core i5 2500k
3 rdzenie @2,66 GHz
85
70
Intel Core i5 2500k
2 rdzenie @2,66 GHz
70
62
Intel Core i5 2500k
1 rdzeń @2,66 GHz
34
20
   
Intel Core i5 2500k
4 rdzenie @1,8 GHz
91
67
Intel Core i5 2500k
3 rdzenie @1,8 GHz
73
52
Intel Core i5 2500k
2 rdzenie @1,8 GHz
60
35
Intel Core i5 2500k
1 rdzeń @1,8 GHz
25
15
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Nie miałem możliwości przetestowania gry na procesorze 6-rdzeniowym, ale wyniki testów krążące w sieci potwierdzają tezę, że im więcej rdzeni ma procesor, tym lepiej. Nie jest to zaskakujące, zwłaszcza jeżeli uzmysłowimy sobie, że silnik RAGE znany jest również z GTA IV, w którym bardzo istotnym elementem platformy był właśnie wydajny, wielordzeniowy procesor. Jednym słowem: od przybytku głowa nie boli. Procesory dwurdzeniowe radzą sobie dość przeciętnie. Rozsądnym minimum wydaje się trzyrdzeniowiec. Mówię w tej chwili cały czas o maksymalnych ustawieniach. Jeżeli nie jesteście estetami, albo z musu będziecie musieli zmienić opcje na mniejsze wartości, nie lękajcie się. Dwa rdzenie wystarczą.

RAM

Max Payne 3
1920x1200, Maksymalne

4 GB @1600 MHz 103
4 GB @1333 MHz 102
2 GB @1333 MHz 100
2 GB @1600 MHz 99
  średnia liczba kl./s

 

Różnice jak zawsze na granicy błędu pomiarowego. Czekamy na Metro: Last Light, które powinno nieco rozruszać sekcję testów pamięci RAM.

Vintage

Max Payne 3
8600 GT OC

1920x1200 najniższe Dx9 23
1280x720 najniższe Dx9 33
  średnia liczba kl./s

 

Ujęty w minimalnych wymaganiach GT 8600 faktycznie jest absolutnym minimum potrzebnym do zagrania w Maksa Payne'a 3. Directx 9 i minimalne detale to absolutnie górna granica ustawień, która zapewnia płynną animację. Najlepiej grać w rozdzielczości 1280x720 - nie będziemy przeklinać przy częstych spadkach płynności rozgrywki, spowodowanymi ustawieniem wyższej rozdzielczości.