Monitory

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 3 min.

Jak już wspomnieliśmy podświetlane przyciski odpowiedzialne za obsługę menu OSD znajdują się pod głośnikami w dolnej części ramki. Do dyspozycji mamy siedem przycisków, obok których znajduje się czujnik oświetlenia pozwalający automatycznie dostosować jasność obrazu. Przycisk włączający tryb Beats audio (zwiększający moc i czystość dźwięku) oraz przycisk zasilania są stale podświetlane, natomiast pozostałe zapalają się po dotknięciu panelu. Pierwszy aktywuje menu OSD, kolejny służy do nawigacji po menu, następnym dokonamy regulacji głośności, dalszym wybierzemy źródło sygnału wideo, a kolejnym zatwierdzimy akcję (OK).

HP Envy - przyciski

HP Envy 27

Obsługa panelu dotykowego sprawiać może na początku trochę trudności, konieczne jest precyzyjne trafianie w obszar każdego klawisza. Z kolei menu jest bardzo intuicyjne, czytelne i oddaje do dyspozycji użytkownika wiele różnych opcji konfiguracyjnych.

Pierwsze dwie funkcje menu służą do regulacji jasności i kontrastu obrazu w skali 0 – 100.

MENU

1. Color
Pozwala wybrać jeden ze zdefiniowanych schematów koloru lub ręcznie dostosować składowe kolorów RGB.

2. Image Control
Ustawienia obrazu: skalowanie, ostrość, Video OverDrive – funkcja zmniejszająca smużenie, dynamiczny kontrast.

3. OSD Control
Ustawienia dotyczące położenia i czasu wyświetlania menu OSD.

4. Management
W tym miejscu dostosujemy wszystkie pozostałe ustawienia związane z pracą monitora, na przykład: tryb oszczędzania energii, czas przejścia w tryb uśpienia, automatyczne dostosowanie poziomu podświetlenia matrycy.

5. Language
Wybór języka interfejsu (brak polskiego).

6. Information
Wyświetla rozdzielczość i odświeżanie wyświetlanego obrazu oraz podstawowe informacje identyfikacyjne monitora.

7. Factory Reset
Przywrócenie ustawień fabrycznych.

8. Source Control
Pozwala wybrać źródło sygnału wideo oraz włączyć tryb automatycznego wykrywania źródła.

Audio
Regulacja głośności i wybór źródła sygnału audio.

Temperatura kolorów

Producent oferuje cztery predefiniowane tryby wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą: Movie (film), Photo (zdjęcie), Gaming (gra), Text (tekst). Dodatkowym trybem jest Custom (ustawienia manualne). Wybór każdego z nich powoduje wczytanie schematu ustawień obrazu dostosowanych do aktualnego zastosowania monitora.

  • Ustawienie Movie

rzeczywista temperatura barw 9500K, luminancja 167,1 cd/m2

  • Ustawienie Photo

rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 210,9 cd/m2

  • Ustawienie Gaming

rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 220,8 cd/m2

  • Ustawienie Text

rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 213,1 cd/m2

  • Ustawienie Custom

rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 213,1 cd/m2


Movie

Photo

Gaming

Text

Custom

 

Poszczególne tryby są dość zróżnicowane, w prawdzie rzeczywista temperatura barw, w każdym przypadku z wyjątkiem Movie, oscyluje w okolicy 6500 K, ale stosunek poszczególnych składowych barw, kontrast, jasność oraz ostrość są w każdym schemacie modyfikowane. Optycznie najlepiej prezentuje się tryb Gaming charakteryzujący się wysoką jasnością i nasyconymi kolorami.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać w trybie manualnym należało ustawić wszystkie składowe kolorów na maksymalny poziom:

R = 255
G = 255
B = 255

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 95% i kontraście 50%.

Poziomy luminancji

Maksymalny poziom luminacji, deklarowany przez producenta - na poziomie 250 cd/m2, jest jak najbardziej zgodny z rzeczywistością. Nasz kolorymetr wskazał odczyt 251,1 cd/m2. Tak wysoki poziom jasności może przydać się w silnie oświetlonych pomieszczeniach, ale w czasie codziennego użytkowania z pewnością będziemy korzystać z niższego, bardziej komfortowego dla oczu, poziomu jasności. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało bardzo dużą redukcją luminacji (o ok. połowę) do poziomu 126,3 cd/m2. Taka luminacja może wydawać się niska, ale w rzeczywistości nie męczy oczu i pozwala na długą, komfortową pracę.

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

​Kolejny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji, przy różnych poziomach jasności (skok o 10%). Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=255, G=255, B=255) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 16,4 cd/m2
  • 10% = 28,0 cd/m2
  • 20% = 40,2 cd/m2
  • 30% = 51,1 cd/m2
  • 40% = 62,9 cd/m2
  • 50% = 73,9 cd/m2
  • 60% = 84,6 cd/m2
  • 70% = 96,2 cd/m2
  • 80% = 108,5 cd/m2
  • 90% = 118,3 cd/m2
  • 100% = 126,3 cd/m2

Praca przy minimalnej jasności jest możliwa wyłącznie w całkiem ciemnym pomieszczeniu, ale na dłużą metę będzie bardzo męcząca. Zmniejszenie poziomu jasności, przy tej wielkości matrycy, wyraźnie redukuje zapotrzebowanie na energię elektryczną. Optymalny dobór jasności wpływa zarówno na zdrowie naszych oczu, jak i oszczędność pieniędzy. Wzrost luminacji jest dosyć równomierny – prawie liniowy, na każde 10 % poziomu jasności, luminacja wzrasta o około 11 cd/m2. Pozostaje jeszcze kwestia równomierności rozkładu luminacji na powierzchni ekranu – sprawdziliśmy to w kolejnym teście.

Równomierność podświetlania

Test polegał na pomiarze luminacji w dziewięciu punktach matrycy przy stałych ustawieniach obrazu. Centralny punkt matrycy był wzorcem, dla którego zostały dobrane wszystkie parametry, tak aby uzyskać luminację na poziomie 120 cd/m2. Kilka prób kontrolnych (tego samego punktu) wykazało różnice odczytów na poziomie 2-3 cd/m2, dlatego tego typu wahania można uznać w granicy błędu pomiarów.


104 cd/m2
-14,8%
 
121 cd/m2
-0,8%
100 cd/m2
-18,0%

102 cd/m2
-16,4%
 
122 cd/m2
100%
102 cd/m2
-16,4%

110 cd/m2
-9,8%
 
113 cd/m2
-7,4%
110 cd/m2
-9,8%

Jak widać na powyższej grafice matryca charakteryzuje się dość dużym zróżnicowaniem jasności w poszczególnych punktach wyświetlacza. Górny obszar jest najbardziej niedoświetlony, co będzie miało znaczenie podczas edycji statycznych materiałów graficznych, jednak dla pozostałych zastosowań nie będzie to zbyt duży problem. W grach, filmach, programach biurowych i w czasie przeglądania internetu obraz po prostu zachwycał.