Gry

Lithtech

AutorzyLithTech Inc.
Debiut w  roku 1998
Najpopularniejsze gry Blood II, AvP 2, NOLF, Shogo
W użyciutak
  
Wersja DirectX 6, 7
Wersja OpenGL 1.1, 1.2
Obsługa multi GPU nie
Obsługa wielu rdzeni nie
Maks. ilość obsł. rdzeni -

Pierwsza wersja silnika pochodzi z 1998 roku i została zaprzęgnięta do pracy nad dwoma tytułami, Shogo i Blood II. Na przestrzeni kilku lat ukazało się kilka wersji tego narzędzia, z których najistotniejsze to 2.0/2.2, Lithtech Talon i Lithtech Jupiter. O kolejnym wcieleniu, czyli JupiterEX, mogliście poczytać parę stron wcześniej.

Oprócz wyżej wymienionych, narodziło się kilka osobnych wcieleń silnika, zaprojektowanych pod konkretne projekty. Jednym z nich jest Lithtech Discovery, napisany z myślą o The Matrix Online. Odsłona Lithtecha oznaczona numerkiem 1.5 pisana była pod kątem gry Might & Magic IX, a Lithtech ESD stworzono dla usługi RealArcade, która promowana była przez firmę Real Networks (znaną m.in. z RealPlayera, RealAudio/RealVideo) Każda z „ważniejszych” odsłon technologii powstawała na potrzeby nowych produkcji Monolith. I tak wersja 2.0 tchnęła życie w piękną Kate Archer, Talon dał początek Alien vs Predator 2, a Jupiter zasponsorował Kasi szereg zabiegów odmładzających. Tradycyjnie, produkty Monolith wyróżniały się na plus na tle innych gier działających na silnikach LithTech Inc. (przemianowanego w marcu 2003 na Touchdown Entertainment).

Engine zyskał sobie miano „silnika dla ubogich”, nie bez przyczyny zresztą (cena!). Zmiany technologiczne towarzyszące nowszym wersjom były całkiem spore, lecz nie wiedzieć czemu firmy trzecie nie potrafiły w pełni wykorzystać potencjału drzemiącego w silnikach. Monolith nie raz udowodnił, że we właściwych rękach Lithtech był potężnym narzędziem o ogromnych możliwościach. Ich gry to bardzo dobre produkty, a praktycznie cała reszta.. no cóż, powiedzmy, że nie jest najwyższych lotów. Produkcje firm posiadających licencję na engine notorycznie okupowały najniższe miejsca w rankingach najgorzej ocenianych gier. Także wydawcy znad Wisły przyczynili się do takiego stanu rzeczy. Pamiętacie niesamowitą Ninę: Kroniki Agenta? Tytuł ten oraz co najmniej tuzin podobnych jemu śmieci atakował nasz wzrok ze sklepowych półek za sprawą City Interactive i hurtowni Play Od samego początku silniki Lithtech pozostawały gdzieś daleko w cieniu za produktami id czy Epic i to jest ich największy problem. Obecny status spółki Touchdown Entertainment nie jest znany, a strona www zniknęła z Sieci.

Ciekawostka: Na samym początku engine Lithtech tworzony był we współpracy z Microsoft i miał być częścią DirectX, lecz na skutek nieporozumień firma Monolith wykupiła prawa do silnika i samodzielnie kontynuowała pracę na jego rozwojem.