Gry

Max-FX

przeczytasz w 1 min.

AutorzyRemedy
Debiut w  roku2001
Najpopularniejsze gryMax Payne, Max Payne 2
W użyciunie
  
Wersja DirectX8.1
Wersja OpenGL1.2
Obsługa multi GPUnie
Obsługa wielu rdzeninie
Maks. ilość obsł. rdzeni-

Max-FX, dzieło fińskiego studia Remedy przybrało formę Max Payne'a prawie dekadę temu. Zaraz obok GTA III Max był najlepszą grą akcji roku 2001. Silnik tworzony był od 1997 roku, kiedy firma zdecydowała, że ich następnym projektem będzie trzecioosobowa strzelanina. Pierwotnie zakładano, że gra trafi do sprzedaży w 1999 roku. Działającą wersję pokazano już w 1998 roku na E3, a później też na ECTS. Na skutek wielu opóźnień premiera miała miejsce dopiero w lipcu 2001. Dzięki usunięciu większości tekstur i zastąpieniu ich nowymi, mimo kilkuletniego procesu tworzenia na maksymalnych ustawieniach Payne wyglądał bardzo ładnie. Konsolowymi portami zajął się Rockstar, a konkretnie jego oddziały w Wiedniu (Xbox) i Toronto (PS2). Program oferował bardzo szeroki wachlarz opcji konfiguracyjnych, więc posiadacze słabszych komputerów nie mieli powodów do narzekań.

Dwa lata zabrało pracownikom Remedy ukończenie kontynuacji. Engine wyraźnie unowocześniono. Szczególnie dobrze gra prezentowała się na kartach graficznych wyposażonych w jednostki pixel shader. Halucynacje Maksa zachwycały mnogością detali twarzy, ostrymi teksturami czy robiącym wrażenie efektem rozmycia. Lokacje zyskały dużo większą liczbę detali i sporo ciekawych nowatorskich rozwiązań, jak na przykład poziom z budynkami i przedmiotami powycinanymi z dykty. Zastosowano także silnik Havok, jego użycie pozytywnie wpłynęło na odbiór gry. Musiały wzrosnąć też wymagania, lecz podobnie jak w części pierwszej mnogość opcji pozwalała dostosować grę do posiadanej konfiguracji. Warto odnotować, że wersji na konsole nie napędzał w tym wypadku Max-FX 2.0. Zarówno wersja na PlayStation 2 jak i na Xboksa działała na silniku RenderWare.

Jak zapewne wiecie, Remedy powołało do życia Futuremark. Napisany przez Remedy Max-FX był użyty w kilku pierwszych 3DMarkach. Wczesna wersja zagościła w edycji 99, w kolejnych użyto nowszych wersji. Na 3D Mark 2001SE silnik zakończył swoje występy w benchmarku. Obecnie studio odpoczywa po świeżo wydanym Alan Wake.

Ciekawostka: W grudniu 2001 Take-Two zakupiło prawa do marki Max Payne, płacąc 10 milinów dolarów i dokładając do tego 970 tysięcy akcji.