Nawigacja GPS

Rodzaje złącz, wyjść oraz unikalne technologie

przeczytasz w 5 min.

Przyciski, gniazda, dodatki, wnętrzności. Uwagę na te elementy przeciętny Kowalski zwraca na końcu. Wykończenie wieńczy jednak dzieło i dla własnego komfortu dobrze obejrzeć je uważnie. W  nawigacjach jest ich dosyć dużo, lecz nie ma się czego bać. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek. Od średniej klasy nawigacji wymagaj:

  • Miejsca na rysik w obudowie i  samego rysika – trudno powiedzieć czy wygodnie będzie ci obsługiwać nawigacje palcami, dlatego na wszelki wypadek zalecamy wybór nawigacji z rysikiem oraz miejscem na niego w obudowie. Bez takiego schowka rysik może się zapodziać.

  • Wejścia słuchawkowego – zdarza się, że pasażerowie dostają szału słysząc non-stop „skręć w lewo”, „skręć w prawo”. Szał w pojeździe jest, jak wiadomo, zaraźliwy. W takim przypadku, kiedy zawodzą prośby i groźby, dla własnego zdrowia psychicznego wypada poratować się słuchawkami a reszcie kompanów odpalić radio. I  jest to rada jak najbardziej na serio.

  • Wejścia MMCX na antenę zewnętrzną (w niskobudżetowych produktach) – kiepskie odbiorniki GPS są w stanie zgubić satelity, jeśli przeszkadza im w zasadzie cokolwiek. Są marudne. Gubią się w dużych miastach (ze względu na budynki) i przy podgrzewanej przedniej szybie. Ratunek na taką okoliczność jest jeden zewnętrzna antena do nawigacji GPS.

  • Przycisku ON/OFF lub jego substytutu – niektórych nawigacji nie da się wyłączyć. Przechodzą co najwyżej w stan uśpienia i powoli (lub szybko) rozładowują się. Takiej sytuacji zaakceptować nie można. Wyłącznik to konieczność.

  • Wyjścia na zewnętrzne karty pamięci – powszechnie w nawigacjach stosuje się standardowe karty SD, rzadziej miniSD lub microSD. I raczej należy wystrzegać się innych typów kart, gdyż są zwykle droższe w zakupie.

  • Gniazda mini USB – to przez to gniazdo połączysz nawigację do komputera w celu aktualizacji map czy zmiany oprogramowania. W wielu przypadkach gniazdo mini USB służy też do ładowania akumulatora nawigacji.

  • Akumulatora gwarantującego co najmniej 3 godziny pracy – około trzy godziny pracy to średnia pozwalająca wykorzystać nawigację poza samochodem.

  • Inne – dla wygody możesz pokusić się o nawigację z pokrętłem głośności, przyciskiem szybkiego menu (jednym kliknięciem wywołuje menu główne) i wyjściem AV-IN – pozwala wyświetlić na nawigacji obraz z kamery wstecznej lub innego źródła obrazu. Nie są to jednak najważniejsze atrybuty nawigacji.

Naturalnie, brak jednego z wyżej wymienionych złącz czy wyjść (lub którejś z cech) nie dyskwalifikuje nawigacji. Po pierwsze, taki grzeszek można puścić w niepamięć pod warunkiem, że nie będziesz go potrzebował. Po drugie, od wygody cenniejsze są parametry nawigacji i zainstalowana w niej mapa. Ale przyjemnie jest mieć wszystko.

Unikalne technologie

Rozpoznawanie mowy w GO 520/720 i wyższych modelach

 

W nawigacjach trudno o coś nowego, niespotykanego. Nie ma w nich niczego, co nie zostałoby już wcześniej zaprezentowane gdzie indziej. Mimo wszystko obecność pewnych ciekawych technologii w nawigacjach samochodowych można uznać za godną odnotowania sprawę. Dlatego ten rozdział nosi taki, a nie inny tytuł. Zatem, co unikalnego można znaleźć w  nawigacjach? Lista poniżej:

  • Rozpoznawanie mowy – jeszcze nie da się pobawić w Star Treka i rozpocząć od Computer, this is Captain Pickard... Z drugiej strony adresy i podstawowe komunikaty wydawać już można, na nieszczęście w językach obcych, głównie po angielsku. To akurat zrozumiałe, ponieważ język polski jest dosyć specyficzny. Wypada zatem poczekać na przełom w rozpoznawaniu naszej mowy.

  • Internet – globalna sieć to żadne novum, ale jej obecność w nawigacjach to już coś, czego do tej pory nie było. Łączność z internetem nawigacje nawiązują poprzez Wi-Fi lub Bluetooth. Szkoda tylko, że z  konieczności do wpisywania adresów WWW trzeba używać klawiatury ekranowej. Bez rysika się nie obejdzie.

  • DVB-T – drogie nawigacje ściągają sygnał naziemnej telewizji cyfrowej, czyli DVB-T. To takie rozszerzenie odtwarzacza filmów, które - na szczęście – pracuje płynnie, bo nawigacja nie musi męczyć się z  przetwarzaniem pliku. Sprawnie zamienia się w telewizor.

  • Nawigacja wideo (wideonawigacja) – wynalazek przyszłości zaprezentowany przez firmę Blaupunkt w nawigacjach TravelPilot 500 i TravelPilot 700. Wbudowana w urządzenie kamera rejestruje obraz drogi i przenosi go na ekran nawigacji. I tu najlepsze. Strzałki informujące, w którą stronę skręcić, nakładane są na rzeczywisty obraz. System nawigacji wideo rozpoznaje także znaki drogowe, lecz te za zachodnią granicą. Z  krajowymi ma problem.

 Wideo nawigacja, internet, telewizja – all in one

Ocenić, co jest ci niezbędne, powinieneś we własnym zakresie, biorąc pod uwagę swoje realne potrzeby. Kupowanie na wyrost, jak i poniżej niezbędnego minimum do rozsądnych decyzji się nie zalicza. Aktualnie technologiczne zabawki są kosztowne. Znaczą mniej niż dobra mapa i – opisane wcześniej – najważniejsze cechy nawigacji. Ale często mogą okazać się przydatne.