Procesory

Platforma i aplikacje testowe

przeczytasz w 4 min.
 Procesory:

 

Phenom II X6 1100T BE 3,3-3,7 GHz (6C/6T)
Phenom II X2 565 BE 3,4 GHz (2C/2T)
Athlon II X3 455 3,3 GHz (3C/3T)
 

 

Płyta główna:
Asus Crosshair IV Formula (AM3)

Karta graficzna:
HIS Radeon HD 5870 1 GB iCooler V

Pamięć RAM:
Kingston HyperX DDR3 2 x 2 GB 1333 MHz CL7 (7-7-7-20)

Radiator:
Scythe Mugen 2 rev.B
 

Twardy dysk:
Seagate Momentus XT 500 GB

Zasilacz:
Enermax Revolution 85+ 850W

System operacyjny:
Windows 7 Ultimate 64-bit

 

Wykorzystane sterowniki:

 

 

Aplikacje testowe

3D Mark Vantage

Jeden z najpopularniejszych benchmarków, który pozwala określić wydajność komputera w zastosowaniach rozrywkowych. Aplikację uruchamiamy w trybie Performance, przy rozdzielczości 1280 x 1024. Odczytujemy wynik całościowy (3D Mark Score) oraz wynik procesora (CPU Score). Należy pamiętać, że nasza platforma testowa jest wyposażona w kartę ATI Radeon. Wyniki identycznych procesorów na komputerach wyposażonych w karty GeForce mogą się znacząco różnić, ze względu na to, że aplikacja do wyniku procesora dolicza także możliwości platformy w obliczeniach PhysX.

 

SiSoft Sandra 2010

Najnowsza wersja jednego z najpopularniejszych benchmarków syntentycznych. Przynosi ona kilka zmian jak choćby testy dla DirectX 11, czy też OpenCL. Do sprawdzenia wydajności procesorów wykorzystaliśmy testy: Processor Arithmetic (możliwości obliczeniowe procesora dokonywane na liczbach całkowitych i zmiennoprzecinkowych), Processor Multi-Media (możliwości obliczeniowe procesora w zakresie wykorzystania instrukcji multimedialnych, takich jak MMX, czy SSE), oraz Virtual Machine .NET Arithmetic (wydajność procesora sprawdzana jest za pomoca wirtualnej maszyny na platformie .NET).

Dzięki tym trzem testom sprawdzamy wydajność procesorów jeśli chodzi o „czyste” możliwości obliczeniowe, instrukcje multimedialne, oraz w środowisku wirtualnym.

 

MAXON Cinebench 11.5 

Aplikacja oparta na programie MAXON CINEMA 4D sprawdzająca wydajność karty graficznej (test OpenGL) i procesora za pomocą renderingu sceny 3D. W tym przypadku oczywiście interesuje nas jedynie drugi z testów. Testy przeprowadziliśmy przy domyślnych ustawieniach programu (uruchamiamy test CPU nie zmieniając żadnych opcji). Program renderuje scenę dzieląc obraz na obszary. Równocześnie przeliczane jest tyle obszarów, iloma rdzeniami/wątkami dysponuje procesor. Wykorzystaliśmy 64-bitową wersję tego benchmarka. Testy były przeprowadzone bez niezależnej weryfikacji wyników przez MAXON Computer GmbH.

 

MediaCoder

Bardzo dobry, a na dodatek darmowy program do konwersji wideo. Występuje w wersjach 32 i 64-bitowych. Aplikacja ma duże możliwości, skwapliwie wykorzysta do obliczeń każdy rdzeń procesora, a także karty graficzne GeForce z technologią CUDA (w programie niestety nie ma wsparcia dla ATI Stream). W testach wykorzystaliśmy wersję x64. Test polegał na konwersji pliku wideo o wielkości 866 MB w rozdzielczości HD (1280 x 720) i formacie MPEG-2 (bitrate 18 Mb/s) do formatu H.264 (bitrate 2,5 Mb/s).  Wielkość pliku po konwersji wynosiła około 125 MB.

 

WinRAR

 WinRAR jest jednym z najpopularniejszych archiwizerów. W testach wykorzystaliśmy benchmark wbudowany w aplikację. Program istnieje w wersji 32 i 64-bit, w testach wykorzystaliśmy tą ostatnią. Aby przeprowadzić test należy uruchomić program WinRAR i z menu „Narzędzia” wybrać opcję „Wykonaj test wydajności i sprzętu” (bądź nacisnąć skrót klawiszowy Alt + B).  Po krótkim czasie oczekiwania program wyświetli nam prędkość wynikową wyrażaną w kilobajtach na sekundę (KB/s). Im większa prędkość, tym większe możliwości procesora w przetwarzaniu (archiwizacji, bądź dearchiwizacji) danych za pomocą tego programu.

 

TrueCrypt

Jeden z najlepszych i najbardziej popularnych programów do szyfrowania danych. Za jego pomocą można między innymi szyfrować całe dyski, bądź partycje. Wykorzystaliśmy wbudowany w aplikację benchmark  do przeliczania próbki o wielkości 1GB. Testy są przeprowadzane w pamięci RAM. Aby przeprowadzić test, po uruchomieniu programu z menu „Narzędzia” wybierz opcję „Testuj”. Następnie w nowym okienku ustaw wielkość bufora na 1GB i uruchom test za pomocą przycisku „Testuj”. Benchmark wbudowany w program sprawdza wydajność procesora za pomocą trzech różnych algorytmów szyfrowania, a mianowicie: AES (Advanced Encryption Standard), Serpent i Twofish (oraz ich kombinacji).

 

Far Cry 2

Gra która cieszy się dużym powodzeniem wśród testerów. Wszystko dzięki elastycznemu silnikowi graficznemu wykorzystującemu biblioteki DirectX9/DirectX 10 i dobremu wykorzystaniu mocy procesora. Nie bez znaczenia jest fakt, że twórcy gry dołączyli do niej niezależny moduł testujący (nie jest on niestety dostępny jako oddzielny produkt).  Testy wykonaliśmy przy użyciu DirectX 10 w jakości grafiki Ultra High i pozostałych ustawieniach (fizyka) Very High. Wykorzystaliśmy rozdzielczości 1280 x 1024, oraz 1680 x 1050 bez włączonego wygładzania krawędzi. Spowodowane jest to tym, że wykorzystanie antyaliasingu oraz wyższych rozdzielczości nie daje dobrego rozeznania co do możliwości silnika gry w zakresie wykorzystania CPU. Wyniki są mniej zależne od zastosowanego procesora i w praktyce zrównują się nawet przy CPU o różnej wydajności.

R.U.S.E

 

Świeża strategia czasu rzeczywistego, która zebrała całkiem entuzjastyczne oceny. Gra wymaga od użytkownika naprawdę solidnego sprzętu i dobrze wykorzystuje moc procesora. Wykorzystaliśmy benchmark wbudowany w grę (opcja benchmark jest niestety nieaktywna w wersji demo), a konkretnie jego drugą część, która sprawdza wydajność procesora.  Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1280 x 1024, chociaż w teście CPU wybrana rozdzielczość i ustawienia szczegółowości grafiki nie mają praktycznie żadnego znaczenia. Wynik podawany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej, tym lepiej.

Mafia II

 

Jedna z głośniejszych produkcji ostatnich miesięcy, wykorzystująca zaawansowane efekty PhysX. W testach wykorzystaliśmy benchmark wbudowany w grę (można z niego skorzystać także w wersji demo). Benchmark niezbyt dobrze oddaje realną rozgrywkę przy włączonych efektach APEX, bowiem w grze praktycznie nie ma lokacji tak bardzo nasyconych efektami PhysX, jednak znakomicie się nadaje do sprawdzenia wydajności procesora na platformach z kartami ATI Radeon (obliczeniami PhysX zajmuje się wtedy procesor, a nie karta graficzna). Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1280 x 1024 oraz 1680 x 1050 w trzech różnych ustawieniach APEX PhysX (Wyłączone, Średnie oraz Wysokie). Wynik podawany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej, tym lepiej.