Karty graficzne

Benchmarki: Company of Heroes, PREY, HL2

przeczytasz w 2 min.

Podobnie jak w przypadku naszych pierwszych testów kart GeForce 8, prawda jest taka, że nowych kart z silnikiem Shader Model 4.0 ciągle nie ma czym testować. Nie widzimy najmniejszego sensu zarzucać Was wynikami wydajności z dotychczasowych gier zgodnych z DirectX 9, bo tak naprawdę niczemu to nie posłuży. Liczba klatek na sekundę i tak w większości przypadków grubo wychodzi ponad 60 fps, co wykracza poza możliwości nowoczesnych paneli LCD (czasu reakcji piksela i szybkości odświeżania).

Nawet jeśli włączymy sobie maksymalne wygładzanie krawędzi AAx8 czy AAx16, będzie to w pewnym sensie złudne poprawienie jakości obrazu, bo przecież obraz wyświetlany na ekranach naszych monitorów LCD i tak jest ograniczony do fizycznych rozmiarów jednego piksela na matrycy, a te - szczególnie w przypadku matryc TN - nie zawsze są w stanie oddać całe piękno cieniowania pojedynczych pikseli przy włączonym antyaliasingu.

Jedną z pozycji DX9 (choć lada chwila i tak ma się ukazać patch na DX10) stawiającą największe wymagania, jest Company of Heroes. W tym przypadku nie korzystaliśmy już z wbudowanego benchmarka - który jak się okazało niewiele ma wspólnego z realnym FPS w grze - ale z odpowiednio spreparowanej sceny w trybie "Potyczka".

Niestety, logo TWIMTBP nVidii robi swoje w tej grze i na obecnych sterownikach karta Radeon 2900XT odrobinę przegrywa z GeForce 8800 GTS - choć różnica jak widzicie jest ledwo wyczuwalna.

Z kolei w grze PREY - najnowszym reprezentancie silnika graficznego id software, który można także spotkać w Doom3 i Quake4 - nowy Radeon ponownie radzi sobie bardzo ładnie. Przy najwyższych z możliwych ustawień - rozdzielczość 1920x1200, wygładzanie krawędzi FSAA x4, filtrowanie anizotropowe x16, tryb Boost - maksymalna jakość tekstur bez kompresji - wychodzi aż 53 fps.

Podczas prezentacji nowego procesora firma AMD zwróciła nam uwagę, że na obecnych sterownikach dość słabo wypadną testy gier na silniku Half Life 2. Faktycznie, FPS jest dużo mniejszy od tego co oferuje nam 8800 GTS, choć na płynność renderingu w takim trybie chyba żaden gracz nie mógłby narzekać ;)